Gå til innhold

allm. leger vs. spesialister


Gjest Dora

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg lurer på hva legen kommer til å si om jeg spør om å få behandling av en spesialist. Er det mulig ? Jeg har problemer med å regulere min type 2 diabetes, og føler at legen(e) har liten erfaring med dette. Jeg har nå en hba1c på 10,3 og har gått med så høyt blodsukker lenge. Når jeg er til kontroll hos legen bruker han tiden til å lese om de forskjellige typer medisiner i stede for å prate med meg. Kan jeg be han henvise meg til spesialist ? Er de i så fall ved et sykehus ? Det er dessverre ingen andre leger i kommunen min som vet mye om diabetes. Jeg er bare 30 år og dette bekymrer meg mye. Nå er legen på 4 uker ferie så jeg må i alle fall gå en måned til med så mye sukker i blodet. Jeg har gått på daonil (max dose) og har nå fått glucobay som jeg skal ta i tillegg, men det ser ikke ut til å være nok.

Men tilbake til spørsmålet: har jeg rett til å be om å få behandling av en spesialist når legen vet så lite om diabetes ?

(Jeg kan jo selvsagt ikke si ham direkte at jeg synest han vet for lite, da vil han vel bli dødelig fornærmet :o)....)

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal ta kontakt med diabetessykepleieren på sykehuset, kanskje hun/han vet om noen som er bedre eller hva du skal gjøre videre uten å fornærme legen din.

Jeg er også 30 år med diabetes 2. Er gravid fortiden så verdiene er ikke helt bra, men har før graviditetet hatt hba1c på 5 - 6. Men så har jeg hatt en flink lege også da :-).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Jeg synes du skal ta kontakt med diabetessykepleieren på sykehuset, kanskje hun/han vet om noen som er bedre eller hva du skal gjøre videre uten å fornærme legen din.

Jeg er også 30 år med diabetes 2. Er gravid fortiden så verdiene er ikke helt bra, men har før graviditetet hatt hba1c på 5 - 6. Men så har jeg hatt en flink lege også da :-).

Lykke til!