Gå til innhold

allm. leger vs. spesialister


Gjest Dora

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg lurer på hva legen kommer til å si om jeg spør om å få behandling av en spesialist. Er det mulig ? Jeg har problemer med å regulere min type 2 diabetes, og føler at legen(e) har liten erfaring med dette. Jeg har nå en hba1c på 10,3 og har gått med så høyt blodsukker lenge. Når jeg er til kontroll hos legen bruker han tiden til å lese om de forskjellige typer medisiner i stede for å prate med meg. Kan jeg be han henvise meg til spesialist ? Er de i så fall ved et sykehus ? Det er dessverre ingen andre leger i kommunen min som vet mye om diabetes. Jeg er bare 30 år og dette bekymrer meg mye. Nå er legen på 4 uker ferie så jeg må i alle fall gå en måned til med så mye sukker i blodet. Jeg har gått på daonil (max dose) og har nå fått glucobay som jeg skal ta i tillegg, men det ser ikke ut til å være nok.

Men tilbake til spørsmålet: har jeg rett til å be om å få behandling av en spesialist når legen vet så lite om diabetes ?

(Jeg kan jo selvsagt ikke si ham direkte at jeg synest han vet for lite, da vil han vel bli dødelig fornærmet :o)....)

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal ta kontakt med diabetessykepleieren på sykehuset, kanskje hun/han vet om noen som er bedre eller hva du skal gjøre videre uten å fornærme legen din.

Jeg er også 30 år med diabetes 2. Er gravid fortiden så verdiene er ikke helt bra, men har før graviditetet hatt hba1c på 5 - 6. Men så har jeg hatt en flink lege også da :-).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Jeg synes du skal ta kontakt med diabetessykepleieren på sykehuset, kanskje hun/han vet om noen som er bedre eller hva du skal gjøre videre uten å fornærme legen din.

Jeg er også 30 år med diabetes 2. Er gravid fortiden så verdiene er ikke helt bra, men har før graviditetet hatt hba1c på 5 - 6. Men så har jeg hatt en flink lege også da :-).

Lykke til!

Det er vel litt seint å svare, men jeg synes absolutt du burde kreve å bli henvist til en spesialist (endokrinolog/indremedisiner). Det er i din fulle rett til det. Med en kronisk sjukdom som diabetes er det VELDIG VIKTIG å ha en lege man føler seg trygg på. Sjøl tror jeg jeg ville spurt legen min om det var ei mulighet for å gå til en spesialist. Om en lege tar slikt som en fornermelse og viser det, synes jeg han er temmelig uproff. Bare si på en helt saklig måte at du vil føle deg sikrere om en spesialist følger deg opp. Noen med 2eren må etter hvert bruke insulin for å få ned blodsukkeret. I og med at du sliter med det, synes jeg du skal forhøre deg om den muligheta. Ei slik problemstilling kan også være et godt påskudd til å be om henvisning.

Om man må på sjukehus eller ei, avhenger av tilbudet der en bor.

Eventuelt kan du ta en telefon til medisinsk poliklinikk v. ditt nermeste sjukehus, og forhøre deg om de har diabetesteam. Kanskje kan sjukehuset ta kontakt med legen din for deg?

Uansett: Stå på kravene dine. Det er du som er viktig her, IKKE legens stolthet!

Håper det vil gå bedre for deg etter hvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Jeg synes du skal ta kontakt med diabetessykepleieren på sykehuset, kanskje hun/han vet om noen som er bedre eller hva du skal gjøre videre uten å fornærme legen din.

Jeg er også 30 år med diabetes 2. Er gravid fortiden så verdiene er ikke helt bra, men har før graviditetet hatt hba1c på 5 - 6. Men så har jeg hatt en flink lege også da :-).

Lykke til!

Det er vel litt seint å svare, men jeg synes absolutt du burde kreve å bli henvist til en spesialist (endokrinolog/indremedisiner). Det er i din fulle rett til det. Med en kronisk sjukdom som diabetes er det VELDIG VIKTIG å ha en lege man føler seg trygg på. Sjøl tror jeg jeg ville spurt legen min om det var ei mulighet for å gå til en spesialist. Om en lege tar slikt som en fornermelse og viser det, synes jeg han er temmelig uproff. Bare si på en helt saklig måte at du vil føle deg sikrere om en spesialist følger deg opp. Noen med 2eren må etter hvert bruke insulin for å få ned blodsukkeret. I og med at du sliter med det, synes jeg du skal forhøre deg om den muligheta. Ei slik problemstilling kan også være et godt påskudd til å be om henvisning.

Om man må på sjukehus eller ei, avhenger av tilbudet der en bor.

Eventuelt kan du ta en telefon til medisinsk poliklinikk v. ditt nermeste sjukehus, og forhøre deg om de har diabetesteam. Kanskje kan sjukehuset ta kontakt med legen din for deg?

Uansett: Stå på kravene dine. Det er du som er viktig her, IKKE legens stolthet!

Håper det vil gå bedre for deg etter hvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt seint å svare, men jeg synes absolutt du burde kreve å bli henvist til en spesialist (endokrinolog/indremedisiner). Det er i din fulle rett til det. Med en kronisk sjukdom som diabetes er det VELDIG VIKTIG å ha en lege man føler seg trygg på. Sjøl tror jeg jeg ville spurt legen min om det var ei mulighet for å gå til en spesialist. Om en lege tar slikt som en fornermelse og viser det, synes jeg han er temmelig uproff. Bare si på en helt saklig måte at du vil føle deg sikrere om en spesialist følger deg opp. Noen med 2eren må etter hvert bruke insulin for å få ned blodsukkeret. I og med at du sliter med det, synes jeg du skal forhøre deg om den muligheta. Ei slik problemstilling kan også være et godt påskudd til å be om henvisning.

Om man må på sjukehus eller ei, avhenger av tilbudet der en bor.

Eventuelt kan du ta en telefon til medisinsk poliklinikk v. ditt nermeste sjukehus, og forhøre deg om de har diabetesteam. Kanskje kan sjukehuset ta kontakt med legen din for deg?

Uansett: Stå på kravene dine. Det er du som er viktig her, IKKE legens stolthet!

Håper det vil gå bedre for deg etter hvert!

Selv går jeg på diabetikersenteret på Lilleaker, og er kjempefornøyd med et!

Fikk en henvendelse fra en annen ung diabetiker som følte at hun ikke fikk noe hjelp hos sin almenn-lege, og hun ønsket å bytte. Jeg forhørte meg med min egen lege som sa at hun bare trengte en henvisning dit fra almennlegen. Vi fant også den perfekte unnskyldning for at det ikke skulle føles "ekkelt": På dia-senteret får hun time på kveldstid slik at hun slipper å ta fri fra jobben.. :-)

Men alle bor jo ikke på østlandet, og jeg vet ikke om lignende tilbud andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest vaaler

Hei

Som person med en kronisk sykdom er du etter mitt skjønn en "bruker" av helsetjenester. Det betyr at du har rett til å si i fra dersom du ikke er fornøyd eller er usikker på om den hjelpen du får er god nok for deg. Som leger skal vi forholde oss til svært mange sykdommer og det er naturligvis slik at noe kan vi bedre enn annet.

Jeg synes derfor det er helt OK (og riktig) at du kan be om henvisning til en spesialist eller en annen lege som har spesiell interesse for diabetes (det siste er jo egentlig det viktigste).

Vennlig hilsen Stein Vaaler

"For en sikker vurdering av spørsmålet må du evt. rådføre deg med legen din."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...