Gå til innhold

Narkose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg skal ta narkose i forhold til tannbehandling, og har selvfølgelig helt panikk. Har lett forhøyet blodtrykk og er overvektig. Nå er jeg redd for å dø under narkosen, eller at jeg våkner opp under narkosen. Noen her som har fått narkose før eller har kjennskap til noen med lignende utfordringer som meg i forhold til narkose? Anestesilegen sa jeg var i ASA-klasse 3, og et kjapt Google-søk viser at det er stor sjans for død under narkose når en er i den klassen. Behandlingen foregår ikke på sykehus (men hos tannlegen), noe som gjør meg enda mer bekymret for å dø da jeg er redd de ikke vil ha nok folk til å redde livet mitt hvis noe skulle skje. 

 

Er 170cm høy og veier 115kg. Blodtrykket ligger på rundt 140/99. 

Anonymkode: 2934a...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anestesilegen sa jeg var i ASA-klasse 3, og et kjapt Google-søk viser at det er stor sjans for død under narkose når en er i den klassen.

Stor og stor - jeg ville ikke følt meg sikker på å vinne hvis jeg tok lodd i et lotteri med tilsvarende vinnersjanser.  Det er kanskje blodtrykket som gjør at du bikker over fra klasse 2 til 3, ut fra BMI ligger du vel helt på grensen: https://www.fastlegeportalen.no/app/uploads/sites/4/2015/08/ASA-klassifikasjon.pdf

Når du skal lese statistikken for komplikasjoner eller død ved narkose, må du ta med i betraktningen at de fleste som opereres, er skadet eller syke.  Risikoen synker selvfølgelig når inngrepet er godt forberedt og pasienten ikke er (akutt) syk.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Behandlingen foregår ikke på sykehus (men hos tannlegen), noe som gjør meg enda mer bekymret for å dø da jeg er redd de ikke vil ha nok folk til å redde livet mitt hvis noe skulle skje

Det er uansett anestesilegen som har ansvaret for å overvåke deg og gripe inn hvis det oppstår komplikasjoner rundt narkosen. Husk at de er spesialister på akkurat det.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ta narkose i forhold til tannbehandling, og har selvfølgelig helt panikk.

Jeg synes ikke det er så selvfølgelig.  Forsøk å fokusere på at du har et problem som nå blir løst. Hvis du har tatt narkose tidligere og opplevd komplikasjoner, må du selvfølgelig fortelle det til anestesilegen.

Jeg har blitt operert for underlivscyster to ganger med 14 års mellomrom.  Da har jeg følt irritasjon, for man merker jo ikke de cystene selv, man blir på en måte påført dem av helsevesenet - man kommer frisk inn på sykehuset og drar derfra med ubehag (snitt i navlen osv.).  Men det var himmelvid forskjell mellom de to gangene hva narkosen angår.  Første gangen oppvåkningstiden lang, og jeg var svimmel i to døgn etterpå. Andre gangen våknet jeg på vei ut av operasjonssalen og var i grei form.  De er blitt kjempeflinke til å gi deg akkurat så mye som er nødvendig, slik at ikke narkosen blir et tilleggsproblem, hvis du skjønner hva jeg mener.

Lykke til!

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fare for at du våkner under narkosen, de har folk som kun har i oppgave å overvåke deg. Det kan hende du er litt forvirret når du våkner, men det går over. Det er jo ikke så uvanlig å være litt forvirret når man våkner på et fremmed sted. Hadde det vært stor sjanse for at du døde hadde de ikke lagt deg i narkose bare pga tannbehandling. Mens du er i narkosen merker du ingenting. Det er som veldig dyp søvn. Husker jeg var litt redd for å få mareritt og ikke klare å våkne fra det, men man drømmer ingenting i narkose. Egentlig er narkose ganske behagelig for da får man endelig sovet skikkelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på en operasjonsavdeling, og jeg kan betrygge deg med at det ikke er farlig. Som laban og Trine skriver; du er i trygge hender, og de har egne anestesileger og anestesisykepleiere som overvåker deg nøye og kontinuerlig. Jeg har ikke hørt om tragiske tilfeller med narkose der jeg jobbet. Lykke til, dette går så bra så :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar! 

Hatt narkose før, men da var jeg mye yngre (og tynnere). Narkosen er ikke det som er skummelt i seg selv, men heller det at noe skal skje under narkosen. Har lest om blant annet ei ung jente som døde under narkose bare for å fjerne mandlene! Og tenk om det skulle vise seg at jeg har en eller annen form for nyre/leversykdom som jeg ikke er kjent med? Eller en annen alvorlig sykdom? Har jo tatt mye smertestillende for tannsmertene jeg har hatt... Kanskje de har ødelagt leveren uten at jeg vet det? Uff... Vet jeg overtenker dette mye, men jeg er bare livredd for at jeg skal dø eller at noe annet alvorlig skal skje. Samtidig klarer jeg ikke å få gjort det som skal gjøres uten narkose. 

Anonymkode: 2934a...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Hatt narkose før, men da var jeg mye yngre (og tynnere). Narkosen er ikke det som er skummelt i seg selv, men heller det at noe skal skje under narkosen. Har lest om blant annet ei ung jente som døde under narkose bare for å fjerne mandlene! Og tenk om det skulle vise seg at jeg har en eller annen form for nyre/leversykdom som jeg ikke er kjent med? Eller en annen alvorlig sykdom? Har jo tatt mye smertestillende for tannsmertene jeg har hatt... Kanskje de har ødelagt leveren uten at jeg vet det? Uff... Vet jeg overtenker dette mye, men jeg er bare livredd for at jeg skal dø eller at noe annet alvorlig skal skje. Samtidig klarer jeg ikke å få gjort det som skal gjøres uten narkose. 

Anonymkode: 2934a...a28

Hadde du hatt en nyre-/leversykdom som gjorde at du ikke tålte narkose, hadde du garantert visst det. Jeg har hatt nedsatt nyrefunksjon/nyresvikt og tro meg, det merker man :D

Tror ikke det går an å overbevise deg om at dette er trygt, men hva så om du dør under narkosen, det spiller jo ingen rolle for deg. Du kommer ikke til å ligge i grava og angre på at du tok den tannbehandlinga? Ikke at du kommer til å dø da, men akkurat det tror jeg ikke du er interessert i å akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
3 minutter siden, Trine skrev:

Hadde du hatt en nyre-/leversykdom som gjorde at du ikke tålte narkose, hadde du garantert visst det. Jeg har hatt nedsatt nyrefunksjon/nyresvikt og tro meg, det merker man :D

Tror ikke det går an å overbevise deg om at dette er trygt, men hva så om du dør under narkosen, det spiller jo ingen rolle for deg. Du kommer ikke til å ligge i grava og angre på at du tok den tannbehandlinga? Ikke at du kommer til å dø da, men akkurat det tror jeg ikke du er interessert i å akseptere.

Hvordan merker man nedsatt nyrefunksjon/nyresvikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lest om blant annet ei ung jente som døde under narkose bare for å fjerne mandlene!

Sånt skjer ekstremt sjelden når det er anestesileger til stede. Det er statistisk sett mer sannsynlig at du blir drept i trafikken på vei til eller fra tannlegen.

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig klarer jeg ikke å få gjort det som skal gjøres uten narkose. 

Det er jo et valg, ikke sant - klare det ved hjelp av beroligende og lokalbedøvelse, eller ta sjansen på narkose.  Det er ofte slik at begge alternativ har både positive og negative sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei! jeg skal også i narkose hos tannlegen i juni. Er ikke så redd for at jeg dør eller om jeg våkner under narkosen. Dør jeg, så finner jeg aldri ut av det. Å om jeg begynner å våkne, så ser anestesilegen det på målingene sine. Er heller nervøs over veneflon, stikket før. Og når jeg våkner opp om jeg har hodepine? Kaster jeg opp? føler jeg at jeg får pustet? Kommer jeg meg hjem før smertene tar tak? Må kjøre 1 time for å komme hjem. Ja altså, sjåføren som henter meg da. Kan ikke fordra å sitte på bil når jeg har hodepine og er kvalm. Skal operere ut visdomstann som ligger under tannkjøttet. pluss rotfylle midlertidig to tenner. Kjenner jeg regner ned ukene og dagene. Lykke til, den dagen du skal. Det går går nok bra med oss begge to skal du se. :D

Anonymkode: 06b8b...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, stjernestøv skrev:

Hvordan merker man nedsatt nyrefunksjon/nyresvikt?

Jeg spøy. Klarte ikke holde på en slurk med vann engang. Alt + litt til, kom i retur. Fryktelig ubehagelig. Var ganske dehydrert da jeg kom på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
18 minutter siden, Trine skrev:

Jeg spøy. Klarte ikke holde på en slurk med vann engang. Alt + litt til, kom i retur. Fryktelig ubehagelig. Var ganske dehydrert da jeg kom på sykehuset.

Å. Uff det hørtes forferdelig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, stjernestøv skrev:

Å. Uff det hørtes forferdelig ut. 

Ja, var ganske guffent, også ble jeg jo litt bekymret. Var på sykehuset i 2 dager. Da var nyreverdiene normale igjen, så da fikk jeg dra hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
6 timer siden, Trine skrev:

Ja, var ganske guffent, også ble jeg jo litt bekymret. Var på sykehuset i 2 dager. Da var nyreverdiene normale igjen, så da fikk jeg dra hjem.

Det forstår jeg godt, var merkelig det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Det forstår jeg godt, var merkelig det da. 

Tror det var fordi jeg hadde tatt en skikkelig heftig antibiotikakur. En av bivirkningene var nyresvikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
14 minutter siden, Trine skrev:

Tror det var fordi jeg hadde tatt en skikkelig heftig antibiotikakur. En av bivirkningene var nyresvikt.

Å så kjipt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, Trine skrev:

Hadde du hatt en nyre-/leversykdom som gjorde at du ikke tålte narkose, hadde du garantert visst det. Jeg har hatt nedsatt nyrefunksjon/nyresvikt og tro meg, det merker man :D

Tror ikke det går an å overbevise deg om at dette er trygt, men hva så om du dør under narkosen, det spiller jo ingen rolle for deg. Du kommer ikke til å ligge i grava og angre på at du tok den tannbehandlinga? Ikke at du kommer til å dø da, men akkurat det tror jeg ikke du er interessert i å akseptere.

Jeg takler bare ikke tanken på å forlate familien min og vennene mine så ung. Familien min har vært gjennom mye tøft de siste to åra og jeg vet ikke hvordan de hadde taklet det om noe skulle skje meg, ihvertfall mamma og samboer. Også er det jo selvfølgelig den tanken på å dø ung, ikke oppleve de tingene jeg kunne ha opplevd, også da bare for å få fikset noen tenner liksom... :huh:

20 timer siden, laban skrev:

Sånt skjer ekstremt sjelden når det er anestesileger til stede. Det er statistisk sett mer sannsynlig at du blir drept i trafikken på vei til eller fra tannlegen.

Det er jo et valg, ikke sant - klare det ved hjelp av beroligende og lokalbedøvelse, eller ta sjansen på narkose.  Det er ofte slik at begge alternativ har både positive og negative sider.

Kan jeg kanskje si til anestesilegen at jeg er usikker, og fortelle han de symptomer/plager/potensielle sykdommer som gjør at jeg er nervøs? En anestesilege eller vel egentlig utdannet som vanlig lege/allmennlege med spesialisering innenfor anestesi? Så da burde vel han vite hvorvidt mine bekymringer er reelle og nødvendige eller ikke? Eller tar jeg heelt feil nå?

Anonymkode: 2934a...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg kanskje si til anestesilegen at jeg er usikker, og fortelle han de symptomer/plager/potensielle sykdommer som gjør at jeg er nervøs?

Det kan du selvfølgelig gjøre, jeg er sikker på at han vil berolige deg med liknende argumenter som du har fått her. Men jeg synes du skal ha som mål å gjennomføre som planlagt, det er veldig dumt om du trekker deg i siste øyeblikk - husk at køen er lang.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En anestesilege eller vel egentlig utdannet som vanlig lege/allmennlege med spesialisering innenfor anestesi? Så da burde vel han vite hvorvidt mine bekymringer er reelle og nødvendige eller ikke?

Det stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

De ville aldri lagt noen i narkose på et tannlegekontor uten å ha alle nødvendige ressurser for gjennomførelse. Anestesiteam, kirurg/tannlege operasjonssynkepleier. Dette er de drilla på, og de vet hva de skal gjøre om noe ikke går som planlagt. Jeg har hatt narkose flere ganger, og det har stort sett gått fint. Eneste er forvirringen når jeg våkner til, men det retter seg fort. Bivirkninger har jeg adri fått utover litt svimmelhet som gikk over ettr hvert. Så får man jo smertestillende om man trenger det og blir liggende en stund pga. det. Blir man kvalm og uvel, evt. kaster opp, så iler sykepleierne etter sprøyte med kvalmestillende, og det er effektivt. Jeg fikk det i en annen sammenheng, og da funket det veldig bra.

Når det kommer til frykt for sykdommer, så kan de jo ikke se noe spes når de kun skal utføre tannbehandling. Uansett så skal man knaske MYE smertestillende før levra eller nyrene ryker. Og engster du deg for dette, kan nyre- og leverfunksjon måles med helt enkle blodprøver som du kan ta hos fastlegen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
På 6.5.2018 den 19.22, MxxM skrev:

Jeg har jobbet på en operasjonsavdeling, og jeg kan betrygge deg med at det ikke er farlig. Som laban og Trine skriver; du er i trygge hender, og de har egne anestesileger og anestesisykepleiere som overvåker deg nøye og kontinuerlig. Jeg har ikke hørt om tragiske tilfeller med narkose der jeg jobbet. Lykke til, dette går så bra så :) 

Veldig bra at du skrev det. Trådstarter skal ikke være redd for narkosen. Jeg har aldri tatt narkose, og har selv angst for det. Men en gang så må jeg nok ta det jeg også. Så betryggende å høre dette. 

Min datter tok en gang narkose, og hun var livredd (sikkert angsten som smittet fra meg) . Men det gikk helt fint. Hun sa etterpå at hun ikke var redd narkose lenger etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...