Gå til innhold

Sparing og pensjon- noen økonomer her som kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kunne jo bare hørt med rådgiver i banken...men klarer bare ikke å stole helt på dem..

Jeg har nå plutselig 800 000 kr som jeg har fått satt på sparekonto. 500 000 av dem skal brukes på ny bil og diverse. Resten skal spares videre. Hvordan ville dere gjort? Rådgiver i banken vil ha meg til å sette dem på aksjesparekonto. Men jeg er så skeptisk! Vet feks ikke helt sikkert om jeg ikke vil komme til å bruke dem i løpet av 3-5 år eller om 15 år. Alt er så uklart. Har ikke vært helt forberedt på å plutselig ha så mye penger 'på bok'. Så hvordan mener dere det er lurest å gjøre det? Kan tilføye at jeg er gjeldsfri og har egen leilighet.

*

Har også noen spørsmål om pensjonssparing. Jeg har store deler av mitt voksne liv jobbet deltid i et lavlønnet yrke i kommunen. Her har de jo et automatisk pensjonstrekk, men langt i fra nok, særlig mtp at jeg jobber deltid. Så nå er det på tide å begynne å spare i egen pensjon tenker jeg. Hva vil dere anbefalt? Hvor mye og hvor mye per mnd? Kunne det kanskje vært lurt med pensjonsparing i aksjesparekonto? Eller kan det være lurt å benytte seg i pensjonssparings ordningene til banken som er bindende? Og i og med at jeg aldri har spart før til tross for at jeg stort sett jobber deltid, så bør jeg kanskje sette inn et større startsbeløp nå som jeg har litt penger? Tenkte feks 100 000- 200 000. Alle råd mottas med stort TAKK!

Mvh økonomisk amatør på 40+ 😮

Anonymkode: 2d7ac...75a

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...