Gå til innhold

Alkohol i konfirmasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi var  i konfirmasjon i går. Dagen var fantastisk og utpå ettermiddagen da stemningen var mer uformell kom alkoholen på bordet. Ble litt vanskelig å passe på at ungene så forskjell på hva som var hva. Jeg vil ikke være dømmende eller moralsk men for meg virker det unaturlig å ha alkohol i en konfirmasjon ?. Men kanskje det er ulike kulturer ang dette? 

Anonymkode: 2cb4b...5c3

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/442393-alkohol-i-konfirmasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi var  i konfirmasjon i går. Dagen var fantastisk og utpå ettermiddagen da stemningen var mer uformell kom alkoholen på bordet. Ble litt vanskelig å passe på at ungene så forskjell på hva som var hva. Jeg vil ikke være dømmende eller moralsk men for meg virker det unaturlig å ha alkohol i en konfirmasjon ?. Men kanskje det er ulike kulturer ang dette? 

Aldri vært i konfirmasjon hvor det  har blitt servert alkohol. 

Anonymkode: 82cce...854

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, nei, nei og atter nei. I min verden hører ikke alkohol til i dåp eller konfirmasjon, heller ikke i bursdagsselskaper for de som er under 18 år, selv om det kun er de som har lov som drikker.

Men nå er jeg så sær at jeg ikke har tenkt å servere alkohol i 50-årsdagen min engang... Det blir alkoholfritt øl og noe hjemmebrygg med veldig lite alkohol (om det blir drikkbart!) og that's it. Men så er dette et familieselskap og ikke en fest.

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok visse kulturforskjeller på dette. Jeg har vært i konfirmasjon hvor det ble servert vin til maten. Jeg kunne også funnet på å servere et glass søt musserende vin til kakene, for eksempel. Dette forutsatt at det ikke var noen som hadde vansker med å styre inntaket til stede. Å sette sprit på bordet, eller at inntaket overstiger et glass eller to, synes jeg derimot blir helt feil i en sånn setting. Som Lillemus sier, er det forskjell på selskap og fest. Akkurst hvor forskjellen går, kan nok variere, og handler nok mest om hva slags kultur/forhold den enkelte familien har til alkohol. 

AnonymBruker
24 minutter siden, Mari- skrev:

Det er nok visse kulturforskjeller på dette. Jeg har vært i konfirmasjon hvor det ble servert vin til maten. Jeg kunne også funnet på å servere et glass søt musserende vin til kakene, for eksempel. Dette forutsatt at det ikke var noen som hadde vansker med å styre inntaket til stede. Å sette sprit på bordet, eller at inntaket overstiger et glass eller to, synes jeg derimot blir helt feil i en sånn setting. Som Lillemus sier, er det forskjell på selskap og fest. Akkurst hvor forskjellen går, kan nok variere, og handler nok mest om hva slags kultur/forhold den enkelte familien har til alkohol. 

Forstår at det er ulike kulturer på dette. Er enig at man må se an gjestene litt. Det var noen ungdommer også til stede som har lov å drikke. De drakk mest og ble litt for « brisen» etter min mening. Syns ikke det var så greit at mine barn skulle se sine søskenbarn slik. Dessuten ble jo den stille onkelen plutselig veldig snakkesalig og « flåsete». De andre som drakk oppførte seg eksemplarisk og ble bare i godt humør 😊

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som noen sier er det nok kulturforskjeller her. Hos oss er det naturlig å servere litt vin til god mat til voksne mennesker uansett hva slags selskap det er. 

Annonse

I min familie har det alltid vært satt fram øl og vin til maten for de som vil ha, men selvsagt også mineralvann. Kan ikke skjønne at det blir noe mindre konfirmantens dag av den grunn, 15-åringer drikker som regel ikke kaffe heller.

Det er forskjell på å drikke og drekke.

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt normalt å nyte alkohol i slike anledninger i mine øyne, veldig hyggelig å nyte alkohol til god mat og i godt selskap :-) 

Anonymkode: 3ecc1...abd

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...