Gå til innhold

Min erfaring med skjeleoperasjon (voksen)


Jon Freddy

Anbefalte innlegg

Jeg lager denne tråden fordi det ikke eksisterer en lignende for oss voksne som må gå gjennom en slik operasjon. Jeg deler derfor min erfaring.

Jeg har slitt med skjeling i mange år og omsider dro jeg til en øyelege som anbefalte meg videre til operasjon. Etter cirka 3 måneder fikk jeg time hos en ortoptist som tok en del tester av øynene mine. Jeg ble kalt inn til henne igjen etter 2 måneder og hun tok de samme testene i tillegg til noen nye. Hun kom frem til at skjelingen burde opereres og bestilte en operasjon.

Jeg fikk time til operasjon en måned senere. Jeg fikk tilbud om å ta operasjonen i narkose grunnet min forholdsvis unge alder.

På operasjonsdagen møtte jeg opp tidlig på morgenen ved dagkirurgien og fikk en seng. Jeg ble spurt en del spørsmål fra sykepleierne og fikk 3 Paracet. Cirka to timer senere fikk jeg beskjed om at det var min tur å operere. De trillet meg ned og jeg ble møtt av hyggelige sykepleiere på operasjonsavdelingen. De satt en kanyle i armen min og fortalte meg hva som skulle skje. Deretter kom anestesilegen inn og introduserete seg. Det siste jeg husker var at legen sa «nå kan du starte» til anestesisykepleieren. Jeg antar at det var narkosen som ble sprøytet inn, og den virket fort! 

Jeg våknet snaut to timer senere på oppvåkningsavdelingen og var døsig og sliten av narkosen. Jeg klarte ikke å kommunisere skikkelg med noen eller å se tydelig (operererte begge øynene). Det eneste jeg kunne gjøre var å forsøke å sove/hvile til «rusen» forsvant. Etter to timer var jeg våken nok til å reise meg og kle på meg. Jeg hadde ingen smerter i øynene den dagen, det skyldes trolig at jeg fikk bedøvelse stukket inn i øynene etter operasjonen.

Dagen etter kjente jeg at det gjorde vondt i øynene på morgenen. Det hjalp med å ta Paracet og øyedråper, men var ikke det mest behagelige. 

Nå har det gått ti dager og jeg har ikke lenger ubehag. Jeg går ut av sykmelding og er strålende fornøyd med resultatet og behandlingen! 

 

Håper dette kan hjelpe deg som skal gjennom det  samme. Still gjerne spørsmål om du lurer på mer! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er operert for skjeling som barn. Men blingser på det ene øyet enda. Vet i grunn ikke hvorfor de bare tok det ene. Men med briller er det ikke så lett å se. Så tviler på om jeg noen gang kommer til å prøve å få det gjort. Fint din opplevelse var positiv :)

Anonymkode: 0feb8...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble operert 10 år gammel og synet på det ene øyet ble ødelagt. Ser 20 prosent på det og skarphetssynet er helt ødelagt. Skjeler litt ennå og det blir litt verre når jeg er trøtt eller har drukket, men det er såpass lite at folk sier detter sjarmerende. Dessverre ikke en vellykket operasjon mitt vedkommende. 

Anonymkode: 2ff56...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2018 den 17.04, AnonymBruker skrev:

Jeg ble operert 10 år gammel og synet på det ene øyet ble ødelagt. Ser 20 prosent på det og skarphetssynet er helt ødelagt. Skjeler litt ennå og det blir litt verre når jeg er trøtt eller har drukket, men det er såpass lite at folk sier detter sjarmerende. Dessverre ikke en vellykket operasjon mitt vedkommende. 

Anonymkode: 2ff56...5ab

Hva gikk galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...