Gå til innhold

Dypt kutt i v pekefinger.


HHP58

Anbefalte innlegg

Uforsiktig bruk av kniv er ikke bra, kanskje det var derfor noen fant opp saksen?

MÅ man sy om man etter 3 dager fremdeles blør om man fjerner 2 plaster og mye hvit tape? Tapen finnes på slike røde dispensere man får på apoteket.Vurderer å venbte til dag 4 med å bytte og kanskje kjøpe noe gas på apoteket og noen tykkere puter som kan holde såret lukket, eller klemme på blodåren.Gidder ikke å bruke 250 kr på legevakten om disse pengene skaffer meg mye bra "ting" på apoteket. Har allerede en Bacimycin tube på 15 gram som er halvfull og 50 cm plaster på rull. Har mange kjøkkenruller og nesten en full pose bomull.

Det har jo etter 3 dager sluttet å blø,  om jeg lar 2 plaster sitte på en dag til. Kjøper noe gas på mandag i alle tilfeller.

Noen i helsevesenet som har noen proffe svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

motorPrøysen

Helst vil man sy innen 12 timer. Hvis det ikke har latt seg gjøre vurderer man såret og kan evt. sy senere. Det viktige er å unngå infeksjon. Hvis såret forsatt blør eller viser tegn til infeksjon bør en lege se på det. Du kan få hastetime hos fastlege på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, HHP58 skrev:

Uforsiktig bruk av kniv er ikke bra, kanskje det var derfor noen fant opp saksen?

MÅ man sy om man etter 3 dager fremdeles blør om man fjerner 2 plaster og mye hvit tape? Tapen finnes på slike røde dispensere man får på apoteket.Vurderer å venbte til dag 4 med å bytte og kanskje kjøpe noe gas på apoteket og noen tykkere puter som kan holde såret lukket, eller klemme på blodåren.Gidder ikke å bruke 250 kr på legevakten om disse pengene skaffer meg mye bra "ting" på apoteket. Har allerede en Bacimycin tube på 15 gram som er halvfull og 50 cm plaster på rull. Har mange kjøkkenruller og nesten en full pose bomull.

Det har jo etter 3 dager sluttet å blø,  om jeg lar 2 plaster sitte på en dag til. Kjøper noe gas på mandag i alle tilfeller.

Noen i helsevesenet som har noen proffe svar?

Min erfaring er at plaster-strips stopper blødninger av slike kutt mye mer effektivt enn vanlige plaster. Så lenge fingeren ikke er hoven og varm og det ikke dunker i den og heller ikke verker så er nok såret rent og pent og det beste er nok å skifte bandasje hver dag foreløbig vil jeg tro, men det kan de på apoteket svare deg bedre på. 🐵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Teip sammen sårkantene med f.eks. steristrips som du får på apoteket. Så kan du legge en type kompress som ikke hefter (vanlig gas vil sette seg fast i såret). Scansoft (eller er det Scanpre) er bra, de har et belegg å de ikke fester seg. De vil normalt ikke sy når det er gått så lenge etter skaden. Man får bare være på utkikk mot infekjson. Om såret nekter å gro eller du får infeksjon i det, bør du oppsøke lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det var ikke problemet.Problemet er at deler av fingertuppen føles kald eller følelsesløs.Er dette noe jeg bare må leve med som en vanlig 60 åring som har 9 gode fingre igjen? Den fungere jo,men var bare nyskjerrig siden jeg aldri har skadet enb finger med ett så dypt kutt,minst 2-3 mm dypt,jeg blødde som ei sil helt til jeg surret kjøkkenrull rundt mange ganger og satte på strikk til dagen etter.Da hadde det endelig stoppet å silblø og jeg kunne sette på 2 plaster,ett for såret og ett til til å holde plasteret på plass,man må jo fremdeles vaske 9 fingre etter do og før maten.Det hadde løsnet etter en vask om jeg ikke hadde på plaster nr 2.Mulig jeg også surret noe limbåndrundt 2-3 ganger.Det var ikke så veldig vondt,men folk vil jo spørre om det drypper blod fra en finger.Det er greit å være uforsiktig,men ikke dum i tillegg.Disse engangsknivene med gult skaft og avknekkbare blader er skarpe som barmberblader.Jeg har kjøpt 2 nye sakser for sikkerhetsskyld.Har den største på kjøkkenet en ved tv plassen og en i en kontorskuff.

Har 9 fingre igjen og er glad for det.Desverre kan man ikke bli 101% uføretrygdet,bare 100,så denne skaden får jeg legge på haugen "erfaring"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok råde deg til å gå til legen om det fortsetter. Man kan jo ta nerver og blodårer som skal forsyne vevet ved skaden. Ser du noe misfarging av vevet, er det alvorlig - da ville jeg valgt legevakta framfor fastlegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du har surret så mye plaster rundt hele fingeren, er det ikke rart om den føles kald og følelsesløs. Jeg ville kjøpt strips og stripset sårkantene sammen, slik som FjellOgDaler anbefaller. Så ville jeg kanskje lagt et kompress som ikke fester seg til såret, og ev surret noe bandasje rundt for å stive av fingeren. Det kommer litt an på hvor kuttet er. Er det i et ledd, er det viktig å holde fingeren stiv. Stripsen ville jeg ikke byttet før etter minst 7 dager, med mindre den løsner av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mellom øverste ledd og neglen,men på baksiden.Har grodd fint  og både følelsen og varmen ser ut til å ha kommet tilbake.At en finger bare fungerer 70-85% er ikke noe problem for en mann,jeg har jo 9 fingre til.Dette er på v pekefinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...