Gå til innhold

Verkende sår.Hva gjør jeg nå?


HHP58

Anbefalte innlegg

Har det med å skrape av huden på skinnleggen når jeg ikke ser meg for og går på trange steder .I går så jeg at blodet størknet og jeg la på ett tynt lag bacemycin. Såret var da rødt. Jeg la på  mer bacemycin i dag morges og ett stort plaster av stoff som jeg hadde klippet av en liten rull. Nå gjør såret vondt og hele såret er nå gult med mørkerødt 1 cm rundt såret .Når jeg forsøker å dra i huden rundt gjør det vondt. Må jeg dra til legevakten for å fikse dette, eller skal jeg bare se det av i morgen Tirsdag (3/7) Hvis smerten blir verre tar jeg 2 paracetamol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, HHP58 skrev:

Har det med å skrape av huden på skinnleggen når jeg ikke ser meg for og går på trange steder .I går så jeg at blodet størknet og jeg la på ett tynt lag bacemycin. Såret var da rødt. Jeg la på  mer bacemycin i dag morges og ett stort plaster av stoff som jeg hadde klippet av en liten rull. Nå gjør såret vondt og hele såret er nå gult med mørkerødt 1 cm rundt såret .Når jeg forsøker å dra i huden rundt gjør det vondt. Må jeg dra til legevakten for å fikse dette, eller skal jeg bare se det av i morgen Tirsdag (3/7) Hvis smerten blir verre tar jeg 2 paracetamol.

Hvis du ellers føler deg frisk, kan du sikkert avvente, følge med på om det røde området rundt blir større/varmere. Ellers la det være mest mulig i fred. Høres normalt ut at det er vondt når du drar i huden rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Det er kanskje litt betent. Gir det seg ikke, kan du kontakte legen og få Fuscidin salve, som er litt sterkere mot infeksjoner. Hvis det plutselig skulle spre seg veldig med rødheten og du ikke får allmenne symptomer som feber, kan du fint avvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp å ta av plasteret og vaske med sårvask , den inneholder klorheksidin som er desinfiserende. Hevelsen har gått ned og såret ser ut til å gro bra. Luft ser ut til å hjelpe i å sette opp farten på helbredelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 2.7.2018 den 17.55, HHP58 skrev:

Har det med å skrape av huden på skinnleggen når jeg ikke ser meg for og går på trange steder .I går så jeg at blodet størknet og jeg la på ett tynt lag bacemycin. Såret var da rødt. Jeg la på  mer bacemycin i dag morges og ett stort plaster av stoff som jeg hadde klippet av en liten rull. Nå gjør såret vondt og hele såret er nå gult med mørkerødt 1 cm rundt såret .Når jeg forsøker å dra i huden rundt gjør det vondt. Må jeg dra til legevakten for å fikse dette, eller skal jeg bare se det av i morgen Tirsdag (3/7) Hvis smerten blir verre tar jeg 2 paracetamol.

Fyll opp en bøtte e.l. med vann, deretter kaster du noe grønnsåpe i vannet og setter foten nedi

Sitt der i rundt 20 minutter (eller er det 40 minutter..?). Men uansett, så skyller du foten med kaldt vann etterpå. Hvis ikke får nok resten av huden din er artig fasong etter hvert :D 

Merker du ingenting etter 3-4 dager, må du gå til Legen. Får du sykdomslignende symptomer samtidig som det presser i såret og du blir rød i området rundt såret, må du bare komme deg til Lege, for da har du nok fått deg en skikkelig infeksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok av plasteret og renset med sårvask fra Norgesplaster.Hevelsen og det røde forsvant etter 2-3 dager.Såret gror fint nå.Skal passe meg i fremtiden så jeg ser hvor jeg går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...