Gå til innhold

Merkelig mageoppførsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er egentlig ikke tilhenger av noe med forum i navnet når det kommer til lege-greier, men greit nok. Tviler sterkt på at dette er noe alvorlig (eller noe galt i det hele tatt), men synes bare det hadde vært interessant å høre om andre ser noen sammenheng, eller om dette bare er tilfeldig.

Hadde forstoppelse i tre (ish) år på grunn av en spiseforstyrrelse. Hadde en infeksjon som trengte en penicillin-kur for noen måneder siden. Da jeg var nesten ferdig med tablett-kuren (skulle ta i ti dager), fikk jeg litt løs mage. Ikke noe diaré-opplegg, bare løst da jeg gjorde nummer to. Tenkte ikke noe over det siden det er vanlig ved penicillin-kurer, men det har fortsatt. Er ikke noe heftige greier heller. 1-2 ganger i uka - myk klump, og så ferdig fram til neste gang kroppen bestemmer seg for en ny runde tømming. Har ikke vondt i magen (heller ikke det noen klassifiserer som "ubehagelig smertefølelse" - det som er på grensa til vondt), er ikke kvalm eller uvel, ikke noe blod og magen rumler kun når den skal rumle, og lager sunne rumlelyder. Standard jeg-er-litt-sulten rumling eller jeg-har-nettopp-spist rumling. 

Aner ikke om jeg har noen intoleranser eller allergier ovenfor mat. Hadde visstnok laktoseintoleranse fra jeg var 12 til 16. Ble aldri påvist gjennom prøver, men i følge en ernæringsfysiolog og noen leger var symptomene så standard at de mente jeg hadde det. Spiste laktosefri kost i noen år før jeg opplevde en glipp da jeg skulle spise julegrøt (mormor ga meg visst feil tallerken) men plutselig ikke reagerte lengre. Tidligere reagerte jeg både på glipper og dersom noen ga meg mat med mye laktose for å se om jeg fremdeles reagerte, uten at jeg mistenkte eller visste noe om dette lureri-forsøket som foregikk. Ble fortalt at jeg skulle prøve vanlig kost en stund, og dersom jeg fremdeles ikke reagerte så hadde jeg vokst det av meg. 

Anonymkode: eadbd...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke sikkert det har sammenheng med pencilin-kuren. Når avføringsmønster endrer seg såpass (og ikke normaliseres av seg selv) anbefales det alltid å oppsøke lege. 

Jeg kan ikke si hva den løse magen din skyldes, men et par ting du kan tenke på: 

1. Har du endret kostholdet noe i det siste? Feks begynt å spise mer grønnsaker eller annen fibertett mat?

2. Har du vært utsatt for mer stress enn normalt? Følt deg engstelig/nervøs eller vært deprimert? Byttet jobb, flyttet, nære dødsfall eller samlivsbrudd? Slike stressfaktorer kan manifestere seg som plager fra mage/tarmsystemet.

3. Andre symptomer fra kroppen? Frysninger/varmetokter, nattesvette, hårtap, synsforstyrrelser, kløe, vekttap, økt tørste og tissetrang? Alt kan være relevant! 

4. Har du vært mer/mindre fysisk aktiv enn vanlig?

5. Mulighet for graviditet?

6. Spiser du mye lakris?

Anonymkode: 8b59e...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan det være psykiske ting som gjør at magen din oppfører seg "ustabilt"? lider du av angst, stress, depresjoner e.l.? har du noen gang fått påvist noe sånt?

Psyken kan også slå inn på hvordan magen oppfører seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...