Gå til innhold

Plagsom takykardi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg er ei ung dame på 20 år som de siste årene har vært plaget av takykardi. Hvilepulsen min ligger så og si alltid på rundt 120 (noen ganger går den opp mot 150 mens andre ganger er den helt nede i 70). Når jeg er i lett fysisk aktivitet (rask gange feks) så kommer pulsen lett over 200. Jeg kan ikke løpe uten å bli veldig svimmel og dårlig. Jeg har vært gjennom flere undersøkelser (EKG, belastnings-EKG og echo) og de finner ingenting galt annet enn en rask puls. 

Jeg sliter med utmattelse (har vært gjennom utredning for ME men fikk ikke diagnosen, da jeg har en del psykiske plager). 

Uansett, jeg har noen dager jeg føler at jeg har mer energi og ikke blir like fort sliten. I det siste har jeg begynt å registrere pulsen i forhold til energinivået mitt og jeg har funnet ut at de dagene jeg har mer energi er også de dagene pulsen er lavest. Jo dårligere jeg føler meg, jo høyere er pulsen. 

Så da lurer jeg jo på om det kan være takykardien som gjør meg så utmattet? Det høres jo logisk ut at kroppen blir sliten av at hjertet må jobbe så mye. 

Og i så fall - finnes det behandling? Kan jeg kvalifisere til pacemaker eller betablokkere, selv om jeg ikke har en livstruende tilstand? Jeg tenker selvsagt på at en lavere puls kan gi meg økt livskvalitet. Kanskje jeg til og med hadde klart å jobbe (nå går jeg på AAP). 

Jeg har lest noe om folk med takykardi som har fått brent bort noen ledninger ved hjertet. Et eller annet med at det er ledninger som sender feile signaler som forårsaker den høye pulsen. Er det noen her som vet mer om dette? 

Hadde satt stor pris på å få høre andres teorier eller erfaringer, og tips om hvordan jeg kan gå videre med dette! 

 

Anonymkode: f0094...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg er ei ung dame på 20 år som de siste årene har vært plaget av takykardi. Hvilepulsen min ligger så og si alltid på rundt 120 (noen ganger går den opp mot 150 mens andre ganger er den helt nede i 70). Når jeg er i lett fysisk aktivitet (rask gange feks) så kommer pulsen lett over 200. Jeg kan ikke løpe uten å bli veldig svimmel og dårlig. Jeg har vært gjennom flere undersøkelser (EKG, belastnings-EKG og echo) og de finner ingenting galt annet enn en rask puls. 

Jeg sliter med utmattelse (har vært gjennom utredning for ME men fikk ikke diagnosen, da jeg har en del psykiske plager). 

Uansett, jeg har noen dager jeg føler at jeg har mer energi og ikke blir like fort sliten. I det siste har jeg begynt å registrere pulsen i forhold til energinivået mitt og jeg har funnet ut at de dagene jeg har mer energi er også de dagene pulsen er lavest. Jo dårligere jeg føler meg, jo høyere er pulsen. 

Så da lurer jeg jo på om det kan være takykardien som gjør meg så utmattet? Det høres jo logisk ut at kroppen blir sliten av at hjertet må jobbe så mye. 

Og i så fall - finnes det behandling? Kan jeg kvalifisere til pacemaker eller betablokkere, selv om jeg ikke har en livstruende tilstand? Jeg tenker selvsagt på at en lavere puls kan gi meg økt livskvalitet. Kanskje jeg til og med hadde klart å jobbe (nå går jeg på AAP). 

Jeg har lest noe om folk med takykardi som har fått brent bort noen ledninger ved hjertet. Et eller annet med at det er ledninger som sender feile signaler som forårsaker den høye pulsen. Er det noen her som vet mer om dette? 

Hadde satt stor pris på å få høre andres teorier eller erfaringer, og tips om hvordan jeg kan gå videre med dette! 

 

Anonymkode: f0094...338

Tatt 24 timers (eller lenger) EKG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått sjekket stoffskiftet ditt?

Anonymkode: cf8f1...7ed

Stoffskiftet mitt er fint. Jeg trodde selv også at jeg kanskje hadde høyt stoffskifte pga den høye pulsen i tillegg til vekttap. Men blodprøvene har alltid vært fine. 

Anonymkode: f0094...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, Villanda skrev:

Tatt 24 timers (eller lenger) EKG?

Jeg har gått med en Holter som ikke fanget opp noe oppsiktsvekkende 

Anonymkode: f0094...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

En betablokker burde hjelpe på plagene dine. Har du en fast hjertespesialist du går til? I så fall ville jeg forhørt meg om de spørsmålene du har. Pacemaker er så vidt jeg vet mest brukt for de som har alvorlige hjerterytmeforstyrrelser hvor avgivelse av et elektrosjokk vil normalisere det.

Det er en her inne som har nicket IsSomethingWrong. Han kan mye om hjertesaker, så forhåpentligvis svarer han deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.7.2018 den 9.56, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått med en Holter som ikke fanget opp noe oppsiktsvekkende 

Anonymkode: f0094...338

Hvor lenge? Skal gå med en uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2018 den 18.21, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg er ei ung dame på 20 år som de siste årene har vært plaget av takykardi. Hvilepulsen min ligger så og si alltid på rundt 120 (noen ganger går den opp mot 150 mens andre ganger er den helt nede i 70). Når jeg er i lett fysisk aktivitet (rask gange feks) så kommer pulsen lett over 200. Jeg kan ikke løpe uten å bli veldig svimmel og dårlig. Jeg har vært gjennom flere undersøkelser (EKG, belastnings-EKG og echo) og de finner ingenting galt annet enn en rask puls. 

Jeg sliter med utmattelse (har vært gjennom utredning for ME men fikk ikke diagnosen, da jeg har en del psykiske plager). 

Uansett, jeg har noen dager jeg føler at jeg har mer energi og ikke blir like fort sliten. I det siste har jeg begynt å registrere pulsen i forhold til energinivået mitt og jeg har funnet ut at de dagene jeg har mer energi er også de dagene pulsen er lavest. Jo dårligere jeg føler meg, jo høyere er pulsen. 

Så da lurer jeg jo på om det kan være takykardien som gjør meg så utmattet? Det høres jo logisk ut at kroppen blir sliten av at hjertet må jobbe så mye. 

Og i så fall - finnes det behandling? Kan jeg kvalifisere til pacemaker eller betablokkere, selv om jeg ikke har en livstruende tilstand? Jeg tenker selvsagt på at en lavere puls kan gi meg økt livskvalitet. Kanskje jeg til og med hadde klart å jobbe (nå går jeg på AAP). 

Jeg har lest noe om folk med takykardi som har fått brent bort noen ledninger ved hjertet. Et eller annet med at det er ledninger som sender feile signaler som forårsaker den høye pulsen. Er det noen her som vet mer om dette? 

Hadde satt stor pris på å få høre andres teorier eller erfaringer, og tips om hvordan jeg kan gå videre med dette! 

 

Anonymkode: f0094...338

Hei,

Det virker som du har en tilstand som kalles IST (Inappropriate Sinus Tachycardia). Dette er egentlig ikke en hjerterytmeforstyrrelse, men skyldes at hjertets normale pacemaker er oversensitiv for nervesystemets impulser. 

Betablokkere er en mulig behandling, men kan være uheldig da de også senker blodtrykket gjennom å redusere hjertets kontraksjonskraft. Derfor har det kommet et annet middel som nå er til salgs i Norge og som spesifikt demper sinusknuten. Det heter ivabradin, og fastlegen kan skrive det ut.

Ablasjon eller pacemaker er kun aktuelt i helt spesielle tilfeller. Da destruerer man sinusknuten og setter inn en pacemaker i stedet.

God bedring!

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Om de ikke fant noe annet enn høy puls betyr det vel at takykardien er fysiologisk, tenk på det som godarta svulst. Du kan bli plaget av det, men det er ikke livstruende og jeg tviler derfor også på om du kunne blitt pacemaker/ICD kandidat, med mindre de oppdager at du har elektrisk/mekanisk hjerteanomali. 

Du nevnte at du ofte føler deg sliten - spiser du nok? Ta en tur innom legen og sjekke jernnivået ditt; høy puls + dårlig kosthold = potensiell anemi og anemi = potensiell sinus takykardi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...