Gå til innhold

Hva kan dette være?


Karbert

Anbefalte innlegg

Jeg satt og spiste kveldsmat, da jeg kjente at noe var i veien. En akutt/intens følelse av skjevhet/tunghet/en rar følelse rundt munnviken/nederste leppe/halsen. Ikke noe jeg har opplevd før. Jeg spiste den samme maten tidligere på dagen uten å reagere. Det er ikke noe jeg vanligvis reagerer på. Når jeg prøvde å snakke, ble munnviken dratt nedover/litt skjevt og det ble utrolig slitsomt å snakke/spise. Klarte nesten ikke si ord som inneholdt bokstaven M og R. Etter kort tid begynte jeg å føle meg uggen. Kjempe sliten i hodet (ikke vondt, bare sliten), så jeg bestemte meg for å legge meg nedpå. Etter kort tid, begynte også tunga å kjennes rar/tung og jeg følte også en ømhet rundt tennene i noen sekunder, som forsvant like fort som det kom. Jeg ble mer og mer sliten. Jeg har også opplevd i dag å få noen små lignende "drypp", spesielt mot kvelden.

Hva kan dette komme av?

 

Hilsen bekymret 27 år gammel jente.

Endret av Karbert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 19.7.2018 den 1.06, Karbert skrev:

Jeg satt og spiste kveldsmat, da jeg kjente at noe var i veien. En akutt/intens følelse av skjevhet/tunghet/en rar følelse rundt munnviken/nederste leppe/halsen. Ikke noe jeg har opplevd før. Jeg spiste den samme maten tidligere på dagen uten å reagere. Det er ikke noe jeg vanligvis reagerer på. Når jeg prøvde å snakke, ble munnviken dratt nedover/litt skjevt og det ble utrolig slitsomt å snakke/spise. Klarte nesten ikke si ord som inneholdt bokstaven M og R. Etter kort tid begynte jeg å føle meg uggen. Kjempe sliten i hodet (ikke vondt, bare sliten), så jeg bestemte meg for å legge meg nedpå. Etter kort tid, begynte også tunga å kjennes rar/tung og jeg følte også en ømhet rundt tennene i noen sekunder, som forsvant like fort som det kom. Jeg ble mer og mer sliten. Jeg har også opplevd i dag å få noen små lignende "drypp", spesielt mot kvelden.

Hva kan dette komme av?

 

Hilsen bekymret 27 år gammel jente.

Det kan være tia. Ringt legevakt umiddelbart.

Anonymkode: 1e35c...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være tia. Ringt legevakt umiddelbart.

Anonymkode: 1e35c...1bb

Nå var dette på torsdag, og har gått over, men jeg mener det bør nevnes for fastlegen at det skjedde og hvis det skjer igjen bør hun på legevakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, issomethingwrong skrev:

Nå var dette på torsdag, og har gått over, men jeg mener det bør nevnes for fastlegen at det skjedde og hvis det skjer igjen bør hun på legevakten.

Ved mistanke om tia slik det tydelig er her skal vedkommende oppsøke legevakt så raskt som overhode mulig for å forebygge et eventuelt hjerneslag og/eller nye anfall.

Anonymkode: 1e35c...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved mistanke om tia slik det tydelig er her skal vedkommende oppsøke legevakt så raskt som overhode mulig for å forebygge et eventuelt hjerneslag og/eller nye anfall.

Anonymkode: 1e35c...1bb

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du svarer på?

Anonymkode: 1e35c...1bb

Jeg er enig med deg og jeg skrev jo også at neste gang er det rett på legevakten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Jeg er enig med deg og jeg skrev jo også at neste gang er det rett på legevakten

Det er der du tar feil. Man skal ikke vente til neste gang. Symptomer på drypp er ikke noe man "venter og ser" ann. 

Anonymkode: 1e35c...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er der du tar feil. Man skal ikke vente til neste gang. Symptomer på drypp er ikke noe man "venter og ser" ann. 

Anonymkode: 1e35c...1bb

Du kan ikke dra på legevakten med plager man hadde på torsdag. Da blir du bare bedt om å kontakte fastlegen i morgen. Kan evt ta en telefon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, issomethingwrong skrev:

Du kan ikke dra på legevakten med plager man hadde på torsdag. Da blir du bare bedt om å kontakte fastlegen i morgen. Kan evt ta en telefon. 

Jeg tror ikke du skjønner alvoret i situasjonen. Vedkommende hadde to tilfeller av dette på torsdag. Hun burde dratt til legevakt umiddelbart, om hun ikke har gjort det bør hun dra i morgen asap. Dersom det er tia kan det være forvarsel på et hjerneslag som kan komme, dermed er riktig og rask behandling bokstavelig talt livsviktig. 

Anonymkode: 1e35c...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke du skjønner alvoret i situasjonen. Vedkommende hadde to tilfeller av dette på torsdag. Hun burde dratt til legevakt umiddelbart, om hun ikke har gjort det bør hun dra i morgen asap. Dersom det er tia kan det være forvarsel på et hjerneslag som kan komme, dermed er riktig og rask behandling bokstavelig talt livsviktig. 

Anonymkode: 1e35c...1bb

Du trenger ikke fortelle meg hva TIA er, og hvis du vil diskutere dette videre får du sende en melding, fordi tråden begynner å bli unødvendig lang med denne kranglingen vår.

For å oppsummere:

1. Jeg er for n’te gang enig i at hun burde dratt på legevakten torsdag

2. Hvis hun har symptomer nå må hun raskt på legevakten (også for n’te gang)

3. Hvis ikke må hun kontakte fastlegen i morgen for vurdering (også enig).

4. Hvis hun ikke har symptomer nå, får hun ingen hjelp på legevakten. Jeg kan ikke dra på legevakten nå og si at jeg hadde vondt i brystet på torsdag, selv om det er alvorlig.

Nå legger jeg denne saken død og forventer at du gjør det samme. Vi er enige så det er ingenting mer å diskutere. For øvrig er trådstarter 27 år og jente så TIA er kanskje ikke altfor sannsynlig, selv om man selvsagt trenger en legeundersøkelse for å utelukke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Du trenger ikke fortelle meg hva TIA er, og hvis du vil diskutere dette videre får du sende en melding, fordi tråden begynner å bli unødvendig lang med denne kranglingen vår.

Jeg har ingen intensjon om å "krangle" derimot forsøker jeg å forklare deg alvorlighetsgraden, noe du ikke helt ser ut til å skjønne. Ved mistanke om tia er vanlig prosedyre å komme seg til lege straks.

 

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

For å oppsummere:

1. Jeg er for n’te gang enig i at hun burde dratt på legevakten torsdag

Fint.

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

2. Hvis hun har symptomer nå må hun raskt på legevakten (også for n’te gang)

3. Hvis ikke må hun kontakte fastlegen i morgen for vurdering (også enig).

Ikke enig. Hun burde dra i kveld om hun leser dette. 

 

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

4. Hvis hun ikke har symptomer nå, får hun ingen hjelp på legevakten. Jeg kan ikke dra på legevakten nå og si at jeg hadde vondt i brystet på torsdag, selv om det er alvorlig.

Det kan man. Grunnet alder og alvorlighetsgrad blir vedkommende raskt henvist til utredning på rette avdeling. 

 

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Nå legger jeg denne saken død og forventer at du gjør det samme. Vi er enige så det er ingenting mer å diskutere. For øvrig er trådstarter 27 år og jente så TIA er kanskje ikke altfor sannsynlig, selv om man selvsagt trenger en legeundersøkelse for å utelukke det.

Vær vennlig å ikke kommander meg til å gjøre noe som helst er du grei. 

Tro det eller ei så kan jeg dette området ganske godt. Når noen velger å gi råd som "vente å se" eller "ta det opp med fastlegen om du ikke merker noe nå" blir jeg dessverre nødt til å reagere. 

 

Anonymkode: 1e35c...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...