Gå til innhold

Kvalme og utslett = matintoleranse?


Aniloren

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en del mageproblemer de siste årene, har kronisk betennelse nederst i spiserøret og har hatt magesår (påvist ved gastroskopi) De siste årene har jeg plutselig begynt å reagere på alkohol, selv et lite glass, jeg blir uvel og får frostrier i tillegg til oppkast noen ganger. Dette er jo veldig enkelt å gjøre noe med, og det har jeg gjort, sluttet å drikke. Problemet er at jeg reagerer på noe mat, men sliter med å finne ut hva, kanskje pga mengden( av produktet jeg reagerer på). Det startet med oppblåst mage og diare, de første årene, men nå er symptomene mer kvalme, oppblåsthet og nå sist, utslett i panna 😮 Jeg var til gastroskopi i vår, de fant ikke noe, annet enn den kroniske betennelsen jeg har.  Har bodd i Spania de siste 4 årene, og fast legen min der, mente at problemene mine kunne ha noe å gjøre med bulimien jeg har hatt i snart 40 år( uten utbrudd de siste 8 årene) men han sa samtidig at dette var et lite utforsket område, så det ga ikke noe løsning. Det jeg lurer på er rett og slett, hvor går jeg herfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Aniloren skrev:

Jeg har hatt en del mageproblemer de siste årene, har kronisk betennelse nederst i spiserøret og har hatt magesår (påvist ved gastroskopi) De siste årene har jeg plutselig begynt å reagere på alkohol, selv et lite glass, jeg blir uvel og får frostrier i tillegg til oppkast noen ganger. Dette er jo veldig enkelt å gjøre noe med, og det har jeg gjort, sluttet å drikke. Problemet er at jeg reagerer på noe mat, men sliter med å finne ut hva, kanskje pga mengden( av produktet jeg reagerer på). Det startet med oppblåst mage og diare, de første årene, men nå er symptomene mer kvalme, oppblåsthet og nå sist, utslett i panna 😮 Jeg var til gastroskopi i vår, de fant ikke noe, annet enn den kroniske betennelsen jeg har.  Har bodd i Spania de siste 4 årene, og fast legen min der, mente at problemene mine kunne ha noe å gjøre med bulimien jeg har hatt i snart 40 år( uten utbrudd de siste 8 årene) men han sa samtidig at dette var et lite utforsket område, så det ga ikke noe løsning. Det jeg lurer på er rett og slett, hvor går jeg herfra?

Det vanlige er å holde seg helt unna det man tror man reagerer på i 2-3 uker og se hvordan kroppen reagerer. Om kroppen da fungerer fint kan man forsiktig prøve å innføre matvaren igjen, i små mengder og se hva som skjer. Gjør det med kun en ting av gangen slik at du har kontroll på hva du evt. reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, Aniloren skrev:

Jeg har hatt en del mageproblemer de siste årene, har kronisk betennelse nederst i spiserøret og har hatt magesår (påvist ved gastroskopi) De siste årene har jeg plutselig begynt å reagere på alkohol, selv et lite glass, jeg blir uvel og får frostrier i tillegg til oppkast noen ganger. Dette er jo veldig enkelt å gjøre noe med, og det har jeg gjort, sluttet å drikke. Problemet er at jeg reagerer på noe mat, men sliter med å finne ut hva, kanskje pga mengden( av produktet jeg reagerer på). Det startet med oppblåst mage og diare, de første årene, men nå er symptomene mer kvalme, oppblåsthet og nå sist, utslett i panna 😮 Jeg var til gastroskopi i vår, de fant ikke noe, annet enn den kroniske betennelsen jeg har.  Har bodd i Spania de siste 4 årene, og fast legen min der, mente at problemene mine kunne ha noe å gjøre med bulimien jeg har hatt i snart 40 år( uten utbrudd de siste 8 årene) men han sa samtidig at dette var et lite utforsket område, så det ga ikke noe løsning. Det jeg lurer på er rett og slett, hvor går jeg herfra?

Jeg ville ha prøvd ut low fodmap-dietten. Se https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/dette-er-fodmap-reduserte-matvarer/

 

Anonymkode: d6087...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, jeg skal se nærmere på den dietten, men Lillemus, problemet var jo nettop at jeg ikke klarer å finne hva jeg reagerer på. Jeg kan for eksempel spise brød og andre bakverk av hvetemel, mens pizza og hjemmelaget brunsaus(med meljevning) gjør meg skikkelig uvel med kvalme og en mage som ser ut som jeg er gravid i 8.måned 🙄 Det med pizza har jeg sjekket ut, identiske pizzaer bortsett fra bunnen, den med vanlig hvetemel= kvalme og masse luft, glutefri bunn= ingen problem. Jeg synes derfor det er vanskelig å finne ut av dette, og tilbakemeldingene fra legestanden har vært veldig variabel og derfor vanskelig å vite hva man skal tro 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Aniloren skrev:

Takk for tips, jeg skal se nærmere på den dietten, men Lillemus, problemet var jo nettop at jeg ikke klarer å finne hva jeg reagerer på. Jeg kan for eksempel spise brød og andre bakverk av hvetemel, mens pizza og hjemmelaget brunsaus(med meljevning) gjør meg skikkelig uvel med kvalme og en mage som ser ut som jeg er gravid i 8.måned 🙄 Det med pizza har jeg sjekket ut, identiske pizzaer bortsett fra bunnen, den med vanlig hvetemel= kvalme og masse luft, glutefri bunn= ingen problem. Jeg synes derfor det er vanskelig å finne ut av dette, og tilbakemeldingene fra legestanden har vært veldig variabel og derfor vanskelig å vite hva man skal tro 

Virker jo som det er noe med melet da, kan det ha noe med tilberedningen å gjøre? Men hvis du føler deg helt fin når du ikke spiser hvetemel så skjønner jeg ikke hvorfor du bare går over på glutenfri kost? Det kan vel ikke være det helt kjempestore problemet i dag? Men dersom du skal få sjekket deg for glutenintoleranse (om du ikke alt har gjort det) så må du spise vanlig mat i noen uker før testen tas for at den skal vise riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus: ikke alle gangene jeg har spist hvetemel når jeg får reaksjon. Og som sagt, spiser vanlig knekkebrød nesten daglig uten å få reaksjon, og å gå over til helt glutenfritt kosthold uten at det egentlig er problemet, er for meg både bortkastet og dyrt. Jeg har jo innimellom forsøkt det på ting jeg vet blir bedre med glutenfritt( for eksempel pizza) og jeg skal undersøke litt om det finnes glutenfritt mel som kan brukes til å lage sausjevning. Jeg skal også undersøke nærmere low fodmap og se om det kan være noe for meg, men håpte kanskje at noen hadde hatt lignende opplevelser og kunne hjelpe meg å finne årsaken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Aniloren skrev:

Lillemus: ikke alle gangene jeg har spist hvetemel når jeg får reaksjon. Og som sagt, spiser vanlig knekkebrød nesten daglig uten å få reaksjon, og å gå over til helt glutenfritt kosthold uten at det egentlig er problemet, er for meg både bortkastet og dyrt. Jeg har jo innimellom forsøkt det på ting jeg vet blir bedre med glutenfritt( for eksempel pizza) og jeg skal undersøke litt om det finnes glutenfritt mel som kan brukes til å lage sausjevning. Jeg skal også undersøke nærmere low fodmap og se om det kan være noe for meg, men håpte kanskje at noen hadde hatt lignende opplevelser og kunne hjelpe meg å finne årsaken :)

Akkurat når det gjelder brun saus med meljevning har jeg hørt flere reagere på faktisk - kan det være noe med at det kanskje brunes for kraftig? Reagerer du på annen stekt mat også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv laktoseintolerant og vil anbefale deg å gå til fastlegen og få tatt tester for det som testes kan. Jeg vet at mange sier som Lillemus at man skal holde seg borte fra produkter i noen uker og gradvis innføre matvare for matvare, men dersom man har utsatt kroppen for en matvare den ikke tåler gjennom mange år, tar det ofte lenger tid før kroppen stabiliseres. For meg gikk det tre-fire måneder før eksemet var borte foreksempel, og jeg hadde løs mage enda lenger etter at jeg sluttet med meieriprodukter. Dessuten var slimhinnene betente og sensitive fordi de var utsatt for meieriprodukter gjennom mange år, og jeg reagerte derfor også på gluten og en del frukt (kiwi, jordbær, sitrus etc) som jeg ikke er intolerant eller allergisk mot, rett og slett fordi jeg var betent og kjempesensitiv. Nå når jeg ikke har i meg meieriprodukter kan jeg spise både brød, frukt og alt annet. 

Spis som du pleier og gå til legen din du :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...