Gå til innhold

Aktivitets skryter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så irritert av foreldre som skryter at barn har så mye aktiviteter. Er det ikke nok med to aktiviteter i uka? Eller bor jeg på feil sted?

Anonymkode: 05b20...bd4

Hvilken aldersgruppe snakker vi om?

Det finnes ikke noe generelt svar på hva som er "nok". Det kommer helt an på barnet, hvor mye tid skolen og leksene tar, antall søsken, avstanden til aktivitetene (må de kjøres?) og hva de medfører for barn og foreldre (kamp hver helg? dugnader? dyrt utstyr?) Økonomi er også et tema, det er store variasjoner her.

Dette må hver familie finne ut av selv. Det er nytt for meg at dette er noe å skryte av, tvert imot synes jeg mange foreldre syter i overkant mye over at de må bidra litt som "vanlige" foreldre noen ganger i året - uten å tenke på hva treneren og andre ildsjeler gjør langt oftere.

Jeg tror det er sunt med etpar aktiviteter i løpet av oppveksten. Men det skal være lystbetont, ikke et stressmoment. Både barna og foreldrene skal orke det og se noe positivt i det.

Endret av laban
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/443517-aktivitets-skryter/#findComment-3858909
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, laban skrev:

Hvilken aldersgruppe snakker vi om?

Det finnes ikke noe generelt svar på hva som er "nok". Det kommer helt an på barnet, hvor mye tid skolen og leksene tar, antall søsken, avstanden til aktivitetene (må de kjøres?) og hva de medfører for barn og foreldre (kamp hver helg? dugnader? dyrt utstyr?) Økonomi er også et tema, det er store variasjoner her.

Dette må hver familie finne ut av selv. Det er nytt for meg at dette er noe å skryte av, tvert imot synes jeg mange foreldre syter i overkant mye over at de må bidra litt som "vanlige" foreldre noen ganger i året - uten å tenke på hva treneren og andre ildsjeler gjør langt oftere.

Jeg tror det er sunt med etpar aktiviteter i løpet av oppveksten. Men det skal være lystbetont, ikke et stressmoment. Både barna og foreldrene skal orke det og se noe positivt i det.

Stemmer det. Jeg kjenner barn som har nesten ingen tid for venner. Enten aktiviteter eller familie.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/443517-aktivitets-skryter/#findComment-3858912
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer det. Jeg kjenner barn som har nesten ingen tid for venner. Enten aktiviteter eller familie.

Da kan det fort bli bråstopp eller andre konflikter om noen år. 

Men folk er forskjellige. Det som er "normalt" for noen, er pes for andre. Det finnes ingen fasit.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/443517-aktivitets-skryter/#findComment-3858915
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, laban skrev:

Da kan det fort bli bråstopp eller andre konflikter om noen år. 

Men folk er forskjellige. Det som er "normalt" for noen, er pes for andre. Det finnes ingen fasit.

Tenåringer er stor nok å medbestemme. Når barna mi har ingen lyst mer  Så forsøker vi å finne en godt løsning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/443517-aktivitets-skryter/#findComment-3858919
Del på andre sider

FjellOgDalar

Tror det har litt med hvor i landet man bor hvor høy skrytefaktoren er. Der jeg vokste opp var det ikke så voldsomt mye å være med på. Var liksom fotball, skolekorps eller kirkens lokale barnekor. En innflytterfamilie med tre barn hadde på det nære en regel om at barna skulle være med på tre aktiviteter hver, selv om det ville koste en del i f.eks. reise å få det gjennomført. De ble faktisk sett rart på.

Her jeg bor nå, virker det stikk motsatt. Det skal være aktiviteter i øst og vest, utstyret skal være dyrt og flott. DET synes jeg ikke er bra, ma bør lære barna å ha det gøy uten at man skal ha 5 par med ski for ulike teknikker, snøforhold og hva vet jeg... Og det er ikke spesielt sunt å tvinge barn inn i aktiviteter. Jeg synes de bør ønske det selv, og vise at de trives med det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/443517-aktivitets-skryter/#findComment-3859285
Del på andre sider

8 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Tror det har litt med hvor i landet man bor hvor høy skrytefaktoren er. Der jeg vokste opp var det ikke så voldsomt mye å være med på. Var liksom fotball, skolekorps eller kirkens lokale barnekor. En innflytterfamilie med tre barn hadde på det nære en regel om at barna skulle være med på tre aktiviteter hver, selv om det ville koste en del i f.eks. reise å få det gjennomført. De ble faktisk sett rart på.

Her jeg bor nå, virker det stikk motsatt. Det skal være aktiviteter i øst og vest, utstyret skal være dyrt og flott. DET synes jeg ikke er bra, ma bør lære barna å ha det gøy uten at man skal ha 5 par med ski for ulike teknikker, snøforhold og hva vet jeg... Og det er ikke spesielt sunt å tvinge barn inn i aktiviteter. Jeg synes de bør ønske det selv, og vise at de trives med det.

Barn krever dessverre litt mer pga. press fra alle kanter. Ofte klarer vi å stille kravene men vi sir nei når det er en uforhold til pris og nytte. Jeg spurte jenta my i går om jeg ser ut som en bankautomat. Vi kjøpte henne nye møbler og klær for over 2000 nok innenfor to måneder og det med en inntekt. Hun sa at hun trenger en nytt mobiltelefon, en half time senere ønsket hun seg en gitar og igjen en halv time snakkte hun om dansetrening. Jeg sa det gå ikke at vi kan betale så mye og om vi få se hva er mulig. Heldigvis forstår hun.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/443517-aktivitets-skryter/#findComment-3859306
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...