Gå til innhold

Heving av bilkjøp pga svindel -fremgangsmåte?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker å heve et bilkjøp pga svindel og dokumentforfalskning. Bilen skal repareres og dekkes av bruktbilforsikringen. Kan vi kreve kjøpet hevet etter reperasjonen? 

Anonymkode: e4eb8...b34

Jeg svarer kun ut fra litt egne erfaringer, men har ikke rotet meg opp i nøyaktig det samme som dere.

Du gir alt for lite opplysninger. Det kommer an på hvor store manglene er. Hvis selgeren har fusket så teller det i deres favør:

https://www.biladvokat.no/heve-bilkjop-som-forbruker/

Det virker litt rotete at dere reparerer bilen på bilforsikringen. Selger har generelt lov til å rette opp feil fremfor å heve kjøpet.

Uansett bør dere anmelde svindel. Jeg tror det bare gjør at saken deres står sterkere enn hvis det bare er en løs påstand om svindel. Forsikringsselskap kan kreve at det finnes en anmeldelse hvis de skal gå med på at det har vært lovbrudd.

Er dette samme typen som truer med å anmelde for trakassering? Politiet vil nok forkaste den anmeldelsen rimelig fort nå de ser sammenhengen. Han kunne like gjerne sendt dem et bilde av rumpa si.

41 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg svarer kun ut fra litt egne erfaringer, men har ikke rotet meg opp i nøyaktig det samme som dere.

Du gir alt for lite opplysninger. Det kommer an på hvor store manglene er. Hvis selgeren har fusket så teller det i deres favør:

Det virker litt rotete at dere reparerer bilen på bilforsikringen. Selger har generelt lov til å rette opp feil fremfor å heve kjøpet.

Uansett bør dere anmelde svindel. Jeg tror det bare gjør at saken deres står sterkere enn hvis det bare er en løs påstand om svindel. Forsikringsselskap kan kreve at det finnes en anmeldelse hvis de skal gå med på at det har vært lovbrudd.

Er dette samme typen som truer med å anmelde for trakassering? Politiet vil nok forkaste den anmeldelsen rimelig fort nå de ser sammenhengen. Han kunne like gjerne sendt dem et bilde av rumpa si.

AnonymBruker
På 25.7.2018 den 9.32, Gargamel skrev:

Selger har nektet å ta ansvar og være behjelpelig med reperasjon. 

AnonymBruker
På 26.7.2018 den 10.29, Gargamel skrev:

Du får ta saken til forliksrådet. Ikke gi deg. 

Jeg skal anmelde personen til politiet. Fristen hen fikk til å ordne opp går snart ut. Gjør det noe om jeg venter en mnd med å anmelde? Er så mye annet som skjer nå og har ikke ork..  

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal anmelde personen til politiet. Fristen hen fikk til å ordne opp går snart ut. Gjør det noe om jeg venter en mnd med å anmelde? Er så mye annet som skjer nå og har ikke ork..  

Aner ikke hvordan reglene er, men jeg ville gjort det så fort som mulig.

AnonymBruker
32 minutter siden, Lillemus skrev:

Aner ikke hvordan reglene er, men jeg ville gjort det så fort som mulig.

Takk for svar. En ting jeg tenker mye på er at hen skal klare å snu alt sånn at vi driter oss ut.. 

har så mange tanker og spørsmål rundt dette.. 

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville dere minnet hen på at hen skulle svare (noe hen ikke har gjort) og at fristen snart går ut? For å liksom gi hen en siste sjanse og slippe å gå så langt? 

Nei, hen er nok utmerket klar over det og håper at du skal droppe anmeldelsen.

Gjest Gargamel
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klager må kjøp må sendes innen rimelig tid, ellers kan du miste rettigheter, så ja, det gjør noe.

Jeg vet ikke om politiet vil hjelpe deg med å heve kjøpet selv om han skulle bli dømt for svindel. Sånne pengetvister er ikke noe for dem. Det er det heller konfliktrådet som tar seg av. 

AnonymBruker
22 timer siden, Gargamel skrev:

Klager må kjøp må sendes innen rimelig tid, ellers kan du miste rettigheter, så ja, det gjør noe.

Jeg vet ikke om politiet vil hjelpe deg med å heve kjøpet selv om han skulle bli dømt for svindel. Sånne pengetvister er ikke noe for dem. Det er det heller konfliktrådet som tar seg av. 

Tusen takk for råd. Hen fikk en frist på en uke med å betale egenandelen på bruktbilgarantien og dagen etter fristens utløp har jeg fått spørsmål om det gikk bra med bilen. Hva svarer jeg? 

AnonymBruker
På 27.7.2018 den 17.17, AnonymBruker skrev:

Her kan du gå på en real smell om du venter. Dette er slikt som skal gjøres umiddelbart.

Anonymkode: 40093...984

Annonse

AnonymBruker
På 27.7.2018 den 17.17, AnonymBruker skrev:

Hvorfor politianmeldelse? Hittil har du beskrevet forhold som er av sivilrettslig art og ikke strafferettslig?

Anonymkode: d1a8d...a17

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...