Gå til innhold

Bilproblem: Clutchen er annerledes

Anbefalte innlegg

Noen på dol som vet hva som kan være galt nå clutchen plutselig kan trykkes helt i bunnen? Ingen ulyd, bare dette med at de ikke stopper der den pleier. Har googlet litt og lurer på om det kan være luft i systemet eller mangel på væske. Er dette lett fixbart? Dyrt? Og ikke minst: Kan jeg kjøre med dette? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/443596-bilproblem-clutchen-er-annerledes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
15 minutter siden, Kayia skrev:

Noen på dol som vet hva som kan være galt nå clutchen plutselig kan trykkes helt i bunnen? Ingen ulyd, bare dette med at de ikke stopper der den pleier. Har googlet litt og lurer på om det kan være luft i systemet eller mangel på væske. Er dette lett fixbart? Dyrt? Og ikke minst: Kan jeg kjøre med dette? 

Jeg ville tatt sjansen på å kjøre til verksted, men ikke lagt ut på langtur. Det høres ikke ut som noe jeg har vært borti. Kan ikke clutchen alltid trykkes helt inn?

Jeg har vært borti utslitt clutch et par ganger, men da tar den "langt ut" og slurer. Er det det som skjer?

1 time siden, Kayia skrev:

Jeg stusser også litt - clutchen trykker man da alltid helt inn? Ring et verksted og spør, de har som regel god peiling selv over telefonen er min erfaring. :) 

1 time siden, Gargamel skrev:

Jeg ville tatt sjansen på å kjøre til verksted, men ikke lagt ut på langtur. Det høres ikke ut som noe jeg har vært borti. Kan ikke clutchen alltid trykkes helt inn?

Jeg har vært borti utslitt clutch et par ganger, men da tar den "langt ut" og slurer. Er det det som skjer?

Nei overhodet ikke, det har jeg hatt før og ville gjenkjent det. Ingen sluring, normalt turtall, ingen ulyd - bare følelsen av at jeg trykker den et par cm lenger inn enn til vanlig. Kjører en Alfa by the way, sånn i tilfelle det er forskjell fra bil til bil... *relativtnovise*... ;) 

2 hours ago, Kayia said:

Jeg skjønte ikke helt dette med at du kan trykke den helt inn. En clutch kan jo trykkes helt i gulvet og det er ingen forskjell på biltype. Men det kan være at du har fått en slapper clutch på en måte og det kan være luft i systemet og at du har for lite bremsevæske. Det må du sjekke med en gang og det er ikke vanskelig.  Det er en beholder som er ganske synlig i motorrommet, som det er avmerket øvre og nedre merke på. Bare ikke ta feil av bremsebeholdere, men den er noe større.  Hvis det er for lite væske så har du lite væske så er det en lekkasje ett sted, som mest sannsynlig ligger i pumpa som antagelig sitter på girkassa. Det koster ikke all verden å fikse i tilfelle. 

Jeg tror neppe at det er vaier på denne, de fleste nyere biler har hydraulisk system og ikke vairer, det er en forutsetning at vi ikke snakker vaier. Jeg har aldri skrudd på en Alfa, så derfor kan jeg ikke gi deg noen konkrete råd. 

Hvis du får giret som vanlig og det ikke er noen ulyder, så er det ikke farlig, men du må få sjekket væskenivået og det kan du ikke vente med, for når det blir tomt, så får du ikke giret og da står du der og må kjøre i det giret som bilen står i.

Alfa er tøffe biler å se på, men ikke de mest holdbare:-)

9 timer siden, Gargamel skrev:

6 timer siden, mrxx skrev:

Jeg skjønte ikke helt dette med at du kan trykke den helt inn. En clutch kan jo trykkes helt i gulvet og det er ingen forskjell på biltype. Men det kan være at du har fått en slapper clutch på en måte og det kan være luft i systemet og at du har for lite bremsevæske. Det må du sjekke med en gang og det er ikke vanskelig.  Det er en beholder som er ganske synlig i motorrommet, som det er avmerket øvre og nedre merke på. Bare ikke ta feil av bremsebeholdere, men den er noe større.  Hvis det er for lite væske så har du lite væske så er det en lekkasje ett sted, som mest sannsynlig ligger i pumpa som antagelig sitter på girkassa. Det koster ikke all verden å fikse i tilfelle. 

Jeg tror neppe at det er vaier på denne, de fleste nyere biler har hydraulisk system og ikke vairer, det er en forutsetning at vi ikke snakker vaier. Jeg har aldri skrudd på en Alfa, så derfor kan jeg ikke gi deg noen konkrete råd. 

Hvis du får giret som vanlig og det ikke er noen ulyder, så er det ikke farlig, men du må få sjekket væskenivået og det kan du ikke vente med, for når det blir tomt, så får du ikke giret og da står du der og må kjøre i det giret som bilen står i.

Alfa er tøffe biler å se på, men ikke de mest holdbare:-)

Takk for tips begge to! Kjørte innom verkstedet, og etter en prøvetur sa de at dette var det de kalte et «klassisk problem» de hadde innom med ujevne mellomrom. Problemet kalles «gummimatta-i-døren-har-skliddffram-og-blokkerer-clutchen» *host&rødme*. Jeg smilte mitt bredeste, søteste smil, takket pent for denne gang og vinket au revoir... ;) :P Jadda. 

Annonse

4 minutter siden, Kayia skrev:

Takk for tips begge to! Kjørte innom verkstedet, og etter en prøvetur sa de at dette var det de kalte et «klassisk problem» de hadde innom med ujevne mellomrom. Problemet kalles «gummimatta-i-døren-har-skliddffram-og-blokkerer-clutchen» *host&rødme*. Jeg smilte mitt bredeste, søteste smil, takket pent for denne gang og vinket au revoir... ;) :P Jadda. 

🤣🤣🤣

47 minutes ago, Kayia said:

Haha, ikke verre nei. 

Endret av mrxx
3 timer siden, Kayia skrev:

Akkurat nå kjenner jeg at jeg er veldig glad for at mattene på Volvoen har 4 små hull som presses ned over 4 små tapper i golvet så de ligger i ro... ;) 

Gjest Gargamel
13 timer siden, Kayia skrev:

🤣 Jeg dømmer ingen. Jeg hadde en mystisk knirkelyd i en ganske ny og dyr sykkel. Diskuterte det først med naboen. Tok med sykkelen inn på jobb og diskuterte en knirkelyd med alle ekspertene" der. Ingen fant ut noen ting. Den kom bare frem når jeg satt på sykkelen og tråkket. Rakk å ta det opp med forhandleren for å levere den inn, men kom ikke så langt. 

En dag oppdaget jeg en bitteliten stein i skoa der man klikker fast pedalen. Pirket ut den, og vips.

Men la gå..... din dørmatte-histore er enda litt flauere.😉 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...