Gå til innhold

ME, hodepine, sykemelding? Jobb? Ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå som sommerferien er over, sitter jeg her hjemme og «gruer» meg til å starte på jobb igjen. Pga helsen min. Jeg sliter med en hodepine som jeg har hatt i nærmere 10 år nå. Begynte å gå til lege for 1 år siden nå for å prøve å finne ut av dette. Har prøvd utallige forebyggende, migrene og smertestillende medisiner, uten at noe av dette har hatt effekt. Jeg har vert på MR av hodet, fysioterapi og nå skal jeg snart på ny MR av nakken. Frem til nå har de ikke funnet ut noe. Jeg sliter også med at jeg er utrolig utslitt. Etter en arbeisdag jeg drar meg gjennom, orker jeg stort sett ingenting. (Får dårlig samvittighet av å være hjemme fra jobb, og sitter med en følelse av «er jeg syk nokk? Jeg er jo «bare» hjemme på grunn av hodepine og at kroppen rett og slett ikke klarer» jeg blir sliten og må ta små pauser innimellom når jeg helger opp tøy, støvsuger, rydder og lager mat. Prøver å gå å handle om kveldene for å slippe mye kø, hvis jeg handler alene. Blir svimmel og «kvalm» av å stå for lenge i kø. Begynne å kaldsvette litt og blir utrolig varm. Legen misstenker ME, men jeg har ikke blitt utredet. 

Hvordan kan man egentlig konkludere med at man har ME? Vet ikke helt hva jeg skal gjøre lenger. Tenker mye på dette og føler på en uro i kroppen av å ikke vite. 

Kan jeg spør lege selv etter sykemelding? Og hvordan gå frem for å gjøre det? Noen som har noen gode råd til meg i denne situasjonen? Andre som er eller har vert i lignende situasjon?

Anonymkode: ea401...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå som sommerferien er over, sitter jeg her hjemme og «gruer» meg til å starte på jobb igjen. Pga helsen min. Jeg sliter med en hodepine som jeg har hatt i nærmere 10 år nå. Begynte å gå til lege for 1 år siden nå for å prøve å finne ut av dette. Har prøvd utallige forebyggende, migrene og smertestillende medisiner, uten at noe av dette har hatt effekt. Jeg har vert på MR av hodet, fysioterapi og nå skal jeg snart på ny MR av nakken. Frem til nå har de ikke funnet ut noe. Jeg sliter også med at jeg er utrolig utslitt. Etter en arbeisdag jeg drar meg gjennom, orker jeg stort sett ingenting. (Får dårlig samvittighet av å være hjemme fra jobb, og sitter med en følelse av «er jeg syk nokk? Jeg er jo «bare» hjemme på grunn av hodepine og at kroppen rett og slett ikke klarer» jeg blir sliten og må ta små pauser innimellom når jeg helger opp tøy, støvsuger, rydder og lager mat. Prøver å gå å handle om kveldene for å slippe mye kø, hvis jeg handler alene. Blir svimmel og «kvalm» av å stå for lenge i kø. Begynne å kaldsvette litt og blir utrolig varm. Legen misstenker ME, men jeg har ikke blitt utredet. 

Hvordan kan man egentlig konkludere med at man har ME? Vet ikke helt hva jeg skal gjøre lenger. Tenker mye på dette og føler på en uro i kroppen av å ikke vite. 

Kan jeg spør lege selv etter sykemelding? Og hvordan gå frem for å gjøre det? Noen som har noen gode råd til meg i denne situasjonen? Andre som er eller har vert i lignende situasjon?

Anonymkode: ea401...9dc

Hjelper det med sykemelding da, siden det ikke hjalp med ferie?

Anonymkode: 6f324...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan det være diffus angst og/eller depresjon som ligger til grunn? Av erfaring vet jeg hvor utmattende og smertefulle pykosomatiske symptomer kan være. Og angst/depresjon kan slå ut på mange ulike vis. Om du har hatt en belastende fortid, er det ikke usannsynlig at det er her årsaken ligger. 

Jeg tenker at ME bør være den aller siste hypotesen. Det er jo i seg selv en utelukkelsesdiagnose. De fleste andre lidelser med lignende symptomer er det mulig å få behandling for, så framtidsutsiktene blir straks bedre. Håper du og fastlegen tenker bredere enn ME på dette tidspunktet. 

Anonymkode: 7490a...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være diffus angst og/eller depresjon som ligger til grunn? Av erfaring vet jeg hvor utmattende og smertefulle pykosomatiske symptomer kan være. Og angst/depresjon kan slå ut på mange ulike vis. Om du har hatt en belastende fortid, er det ikke usannsynlig at det er her årsaken ligger. 

Jeg tenker at ME bør være den aller siste hypotesen. Det er jo i seg selv en utelukkelsesdiagnose. De fleste andre lidelser med lignende symptomer er det mulig å få behandling for, så framtidsutsiktene blir straks bedre. Håper du og fastlegen tenker bredere enn ME på dette tidspunktet. 

Anonymkode: 7490a...0d1

Legen har også stilt meg en del spørsmål i forhold til fortid osv. Men er ikke noe jeg kommer på som kan være årsak til verken depresjon eller angst. 

Må lege henvise meg videre for utredning av «hva nå enn dette kan være»? Eller er det noen jeg kan ta kontakt med selv?

Anonymkode: ea401...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen har også stilt meg en del spørsmål i forhold til fortid osv. Men er ikke noe jeg kommer på som kan være årsak til verken depresjon eller angst. 

Må lege henvise meg videre for utredning av «hva nå enn dette kan være»? Eller er det noen jeg kan ta kontakt med selv?

Anonymkode: ea401...9dc

Gå om fastlegen.

Anonymkode: 6f324...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå om fastlegen.

Anonymkode: 6f324...7c3

Okei. Men hvor kan legen henvise meg?

Anonymkode: ea401...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Men hvor kan legen henvise meg?

Anonymkode: ea401...9dc

DPS for nærmere utredning.

Anonymkode: 6f324...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

DPS for nærmere utredning.

Anonymkode: 6f324...7c3

Okei, takk🙂

vil det for eksempel hjelpe med sykemelding, eller skal jeg bare stå i og presse meg gjennom jobbdagene?

Anonymkode: ea401...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Okei, takk🙂

vil det for eksempel hjelpe med sykemelding, eller skal jeg bare stå i og presse meg gjennom jobbdagene?

Anonymkode: ea401...9dc

Har det hjulpet med ferie?

Anonymkode: 6f324...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det hjulpet med ferie?

Anonymkode: 6f324...7c3

Har vert ute å reist en del i ferien, så nei. Men sykemelding er jo ikke feri. 

Anonymkode: ea401...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vert ute å reist en del i ferien, så nei. Men sykemelding er jo ikke feri. 

Anonymkode: ea401...9dc

Hvis du orker å reise i ferien orker du vil å jobbe også? 

Anonymkode: 6f324...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du orker å reise i ferien orker du vil å jobbe også? 

Anonymkode: 6f324...7c3

På jobb er en nødt til å være på hele tiden. På en feri er man jo ikke nødt til det. Å man har tid til å hvile litt gjennom dagen. Gjøre det en orker. Svarer du bare for å provosere eller?

Anonymkode: ea401...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På jobb er en nødt til å være på hele tiden. På en feri er man jo ikke nødt til det. Å man har tid til å hvile litt gjennom dagen. Gjøre det en orker. Svarer du bare for å provosere eller?

Anonymkode: ea401...9dc

Nei, jeg svarer basert på hva du skriver.

Anonymkode: 6f324...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På jobb er en nødt til å være på hele tiden. På en feri er man jo ikke nødt til det. Å man har tid til å hvile litt gjennom dagen. Gjøre det en orker. Svarer du bare for å provosere eller?

Anonymkode: ea401...9dc

Hvis jeg hadde vært så syk at jeg hadde vurdert å gå til legen for å be om  (100%?) sykemelding, hadde jeg IKKE orket dra på ferie.

Anonymkode: 6f324...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ts, så det er sagt. Jeg har konstant gjennom ferien min slitt med ekstrem hodepine, stiv fra hodet til halebein  og stress og negative tanker. Kobler ikke ut ett sekund på ferie og sover på tabletter og tar tabletter for hodet. Likevel er det mye lettere å være på ferie enn å skulle prestere i en krevende stilling om litt, hvor hodet virkelig MÅ fungere. Så jeg skjønner veldig godt at det er vanskelig for ts. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black and pink
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vert ute å reist en del i ferien, så nei. Men sykemelding er jo ikke feri. 

Anonymkode: ea401...9dc

Da burde du slappet av mer i ferien.

Synes ikke det er riktig å sykemelde seg fordi du er litt sliten. Spesielt ikke etter en ferie du har brukt til å reise. Folk har alt for lite respekt for jobben sin, og andre som kanskje må jobbe ekstra fordi du sykemelder deg 😠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 timer siden, cilie skrev:

Jeg er ikke ts, så det er sagt. Jeg har konstant gjennom ferien min slitt med ekstrem hodepine, stiv fra hodet til halebein  og stress og negative tanker. Kobler ikke ut ett sekund på ferie og sover på tabletter og tar tabletter for hodet. Likevel er det mye lettere å være på ferie enn å skulle prestere i en krevende stilling om litt, hvor hodet virkelig MÅ fungere. Så jeg skjønner veldig godt at det er vanskelig for ts. 

Takk, bra at noen forstår. 

Anonymkode: ea401...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Black and pink skrev:

Da burde du slappet av mer i ferien.

Synes ikke det er riktig å sykemelde seg fordi du er litt sliten. Spesielt ikke etter en ferie du har brukt til å reise. Folk har alt for lite respekt for jobben sin, og andre som kanskje må jobbe ekstra fordi du sykemelder deg 😠

Har aldri vert sykemeld, men ja jeg tenker på det. Men skal snakke med lege først og ta det derifra

Anonymkode: ea401...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå er jo dette et gammelt innlegg, men hvordan har det gått? Jeg har slitt litt med mye av det samme som du og har mistenkt ME eller noe revmatisk, feks fibromyalgi siden jeg har periodevis sterke smerter i leddene i tillegg. Holder på å utredes nå. Sliter på jobb, men har nå fått litt mer tilrettelagte arbeidsoppgaver på jobb av arbeidsgiver. Dvs mindre fysisk krevende.

Kunne noe sånt vært et alternativ for deg fremfor å sykemelde deg helt? Både arbeidsgiver og etterhvert Nav skal være behjelpelige når det gjelder tilrettelegging ift helse/sykdomsbilde ditt.

Anonymkode: 373df...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...