Gå til innhold

Sobril


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Er det noen her som har sluttet på avhengighetsskapende medisin og har slitt med abstinenser? 

Anonymkode: f2ae9...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest franklyscarlet

Hei! 

Ja, jeg har sluttet på Sobril et par ganger, etter å ha gått på det daglig i omtrent to måneder. Dose: 3 x  X.

Jeg har fått litt abstinenssymptomer etter det. Vil nevne at jeg alltid har forventet ubehag i forbindelse med avslutningen, og jeg tror det blir lettere å takle symptomene/ubehaget hvis men forventer at det kommer. For min del blir det blir noen få fæle dager, og så går det over. Jeg har alltid bråseponert - ikke trappet ned. Er en "riv av plasteret kjapt" type. Sier ikke at det er den beste metoden. Bare det jeg foretrekker.

Symptomene jeg har fått når jeg har sluttet på Sobril er:

- Voldsom angst og uro.
- Anfall der det kjennes ut som om jeg holder på å dø. Ikke panikkanfall, men mer en følelse av kvalme og svimmelhet, og en forestilling om at hjertet holder på å stoppe/slår sine siste slag. En følelse av at jeg forsvinner ut av kroppen kommer, og jeg freaker ut fordi jeg tror jeg holder på å dø. Samtidig vet jeg at dette skjer hver gang jeg sluttet på Sobril, så det hjelper meg å "grounde" litt.
- Irritabilitet og sinne. 
- Insomni og søvnparalyse.

Heldigvis går det over relativt raskt. Etter to døgn er definitivt det verste over. Sikkert litt annerledes om man skal slutte på et medikament man har brukt i mange flere måneder eller år. Jeg har ikke slitt med abstinenser over lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, franklyscarlet skrev:

Hei! 

Ja, jeg har sluttet på Sobril et par ganger, etter å ha gått på det daglig i omtrent to måneder. Dose: 3 x  X.

Jeg har fått litt abstinenssymptomer etter det. Vil nevne at jeg alltid har forventet ubehag i forbindelse med avslutningen, og jeg tror det blir lettere å takle symptomene/ubehaget hvis men forventer at det kommer. For min del blir det blir noen få fæle dager, og så går det over. Jeg har alltid bråseponert - ikke trappet ned. Er en "riv av plasteret kjapt" type. Sier ikke at det er den beste metoden. Bare det jeg foretrekker.

Symptomene jeg har fått når jeg har sluttet på Sobril er:

- Voldsom angst og uro.
- Anfall der det kjennes ut som om jeg holder på å dø. Ikke panikkanfall, men mer en følelse av kvalme og svimmelhet, og en forestilling om at hjertet holder på å stoppe/slår sine siste slag. En følelse av at jeg forsvinner ut av kroppen kommer, og jeg freaker ut fordi jeg tror jeg holder på å dø. Samtidig vet jeg at dette skjer hver gang jeg sluttet på Sobril, så det hjelper meg å "grounde" litt.
- Irritabilitet og sinne. 
- Insomni og søvnparalyse.

Heldigvis går det over relativt raskt. Etter to døgn er definitivt det verste over. Sikkert litt annerledes om man skal slutte på et medikament man har brukt i mange flere måneder eller år. Jeg har ikke slitt med abstinenser over lang tid. 

Da er du veldig heldig som har sluppet unna med det. Jeg har holdt på i 9 uker nå. 

Anonymkode: f2ae9...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er du veldig heldig som har sluppet unna med det. Jeg har holdt på i 9 uker nå. 

Anonymkode: f2ae9...ead

Huff, da. Hvor lenge har du brukt Sobril, da? Høres ikke noe særlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brukte det fast i 2 måneder. Ble avhengig. Legen satte meg på en nedtrappingsplan som jeg fulgte i 10 uker. 

Anonymkode: f2ae9...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg brukte 25 mg hver dag i 6 måneder. Da jeg prøvde å slutte første gangen fikk jeg abstinenser i form av vondt i kroppen, svetting og ekstrem angst. Andre gangen jeg prøvde å slutte der i mot gikk det veldig bra og jeg hadde ingen abstinenser i det hele tatt. Jeg vet dessverre ikke hva det var som utgjorde forskjellen som gjorde at jeg kunne slutte uten å ha noen abstinenser andre gang. Jeg sluttet forøvrig på dagen og uten å trappe ned, gikk helt fint og problemfritt. 

Anonymkode: f2009...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte 25 mg hver dag i 6 måneder. Da jeg prøvde å slutte første gangen fikk jeg abstinenser i form av vondt i kroppen, svetting og ekstrem angst. Andre gangen jeg prøvde å slutte der i mot gikk det veldig bra og jeg hadde ingen abstinenser i det hele tatt. Jeg vet dessverre ikke hva det var som utgjorde forskjellen som gjorde at jeg kunne slutte uten å ha noen abstinenser andre gang. Jeg sluttet forøvrig på dagen og uten å trappe ned, gikk helt fint og problemfritt. 

Anonymkode: f2009...a77

Så rart at du reagerte så forskjellig. Må være veldig ulikt hvordan vi reagerer. Jeg svetter, har mye angst og uro og blitt deprimert. Det svinger veldig. Har gode dager innimellom, heldigvis :)

Anonymkode: f2ae9...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Jeg har brukt 3 X 25 mg pr. dag i to måneder. Er glad jeg ikke får verre abstinenser. Kommer sikkert til å bruke det igjen i perioder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så rart at du reagerte så forskjellig. Må være veldig ulikt hvordan vi reagerer. Jeg svetter, har mye angst og uro og blitt deprimert. Det svinger veldig. Har gode dager innimellom, heldigvis :)

Anonymkode: f2ae9...ead

Ja, jeg synes også at det var veldig rart at jeg reagerte så forskjellig for jeg gikk akkurat på samme dose begge gangene. Kanskje abstinensene var psykiske og at jeg fikk dem fordi jeg forventet det? (Jeg leste om nedtrapping og abstinenser ved seponering av sobril før jeg bestemte meg for å slutte) Jeg vet ikke, men jeg er i alle fall glad for at jeg slapp abstinensene for de var ganske jævlige å måtte gå igjennom den første gangen.

Anonymkode: f2009...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det normalt å slite i mange måneder? Er så redd at jeg kommer til å være sånn som nå resten av livet. 

Anonymkode: f2ae9...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...