Gå til innhold

Lurer på om jeg skal leie ut leiligheten min ?

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Sønnen har kommet inn på NTNU. Hurra ! :)

Han har bodd i leiligheten min ett års tid, men nå skal han flytte. Jeg har så vidt startet prosessen med å rydde ut, kaste og selge. 

En vanskelig prosess. Kan ikke beholde så mye av det jeg har og det er kjempevanskelig å kvitte seg med ting jeg er glad i. 

Men enda verre. Aner ikke hva jeg skal gjøre med leiligheten nå ?

Det er vel lurest å leie den ut kanskje, men ser da for meg at et utleiefirma tar seg av det. Er det noen som har erfaring med dette ? 

Fortsetter under...

AnonymBruker
26 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Han har bodd i leiligheten min ett års tid, men nå skal han flytte. Jeg har så vidt startet prosessen med å rydde ut, kaste og selge. 

En vanskelig prosess. Kan ikke beholde så mye av det jeg har og det er kjempevanskelig å kvitte seg med ting jeg er glad i. 

Det er vel lurest å leie den ut kanskje, men ser da for meg at et utleiefirma tar seg av det. Er det noen som har erfaring med dette ? 

Det er ukomplisert å leie ut selv, så jeg hadde ikke kastet bort penger på et utleiefirma om utleie blir løsningen. 

Mener å huske at leiligheten har steget mye i verdi mens du har eid den? Dersom du skal selge den, bør du vurdere å gjøre det på et tidspunkt hvor du selv har bodd ett av de to siste årene før salg i leiligheten. Hvis dette kriteriet ikke er oppfylt, må du skatte av gevinsten. 

Anonymkode: 17f45...b5b

Nicklusheletida
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ukomplisert å leie ut selv, så jeg hadde ikke kastet bort penger på et utleiefirma om utleie blir løsningen. 

Mener å huske at leiligheten har steget mye i verdi mens du har eid den? Dersom du skal selge den, bør du vurdere å gjøre det på et tidspunkt hvor du selv har bodd ett av de to siste årene før salg i leiligheten. Hvis dette kriteriet ikke er oppfylt, må du skatte av gevinsten. 

Ja, jeg er klar over det, men takk for tips likevel :)

Kriteriet er oppfylt, så må ikke skatte av gevinsten.

Jeg må være i boligmarkedet på en eller annen måte. Hvis jeg vil selge leiligheten senere, så får jeg heller flytte adressen tilbake igjen et års tid på et senere tidspunkt. 

Mener du det koster mye å bruke utleiefirma ? Tenkte det kunne spare meg for en del problemer som kan oppstå. 

AnonymBruker
39 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Airbnb?

Anonymkode: 142d5...6d9

AnonymBruker
10 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, jeg er klar over det, men takk for tips likevel :)

Kriteriet er oppfylt, så må ikke skatte av gevinsten.

Jeg må være i boligmarkedet på en eller annen måte. Hvis jeg vil selge leiligheten senere, så får jeg heller flytte adressen tilbake igjen et års tid på et senere tidspunkt. 

Mener du det koster mye å bruke utleiefirma ? Tenkte det kunne spare meg for en del problemer som kan oppstå. 

Ja, koster ganske mye. 

Det er svært enkelt å leie ut selv. Det finnes gode standardkontrakter, og i Oslo er det alltid mange aktuelle leietakere slik at du kan få tak i noen med gode referanser. Det finnes også en forsikringsordning som du kan velge å benytte, dersom du ønsker det. Kan være lurt å leie ut litt lavere enn det maksimale du kunne ha fått mot å få en stabil og ryddig leietaker. Jeg har leid ut de siste fem årene, uten noen form for problemer. Viktig med depositum, følge opp at betalingene kommer på konto på riktig tidspunkt hver måned, og kanskje også inngå en allianse med en eller annen som bor i gården om at du vil bli varslet dersom leieboeren lager mye bråk. 

Nicklusheletida
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, koster ganske mye. 

Det er svært enkelt å leie ut selv. Det finnes gode standardkontrakter, og i Oslo er det alltid mange aktuelle leietakere slik at du kan få tak i noen med gode referanser. Det finnes også en forsikringsordning som du kan velge å benytte, dersom du ønsker det. Kan være lurt å leie ut litt lavere enn det maksimale du kunne ha fått mot å få en stabil og ryddig leietaker. Jeg har leid ut de siste fem årene, uten noen form for problemer. Viktig med depositum, følge opp at betalingene kommer på konto på riktig tidspunkt hver måned, og kanskje også inngå en allianse med en eller annen som bor i gården om at du vil bli varslet dersom leieboeren lager mye bråk. 

Ok, vi leide ut kjelleretasjen i mange år vi også i mitt tidligere liv og det gikk stort sett fint. Men det var et par ganger det ikke gikk fint og det er slike ting jeg helst vil unngå. Vil helst slippe å være den som må kreve inn husleie og vil helst unngå å komme i en situasjon hvor leietager nekter å flytte f.eks. 

Endret av Nicklusheletida
.

Annonse

AnonymBruker
15 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Du bør få referanser av leietager. Det droppet jeg da jeg leide ut, og fikk en voksen dame til leietager som syntes det var helt naturlig å ikke betale hele husleien...... S

En NAVer?

Anonymkode: 79cb5...10b

Worrisome Plenty
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En NAVer?

Ja, det viste hun seg å være. Sosialgaranti. Men men, naver har jeg vært / er selv. Er en ufør naver=? Jeg har jo vært sosialklient også før jeg fikk trygd.

AnonymBruker
23 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Ja, det viste hun seg å være. Sosialgaranti. Men men, naver har jeg vært / er selv. Er en ufør naver=? Jeg har jo vært sosialklient også før jeg fikk trygd.

Dessverre tror jeg det er en større endel av navere som driver på slik (selvfølgelig ikke alle) enn de som er i arbeid. 

Worrisome Plenty
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre tror jeg det er en større endel av navere som driver på slik (selvfølgelig ikke alle) enn de som er i arbeid. 

Det verste var jo att hun begynte når første husleien skulle betales. Mer forståelig dersom det sklidde ut etter en stund, men fra første leie.... Husleiekrav tok også lang tid å kreve inn etter oppsigelse, da hun motstrid seg dette. Angivelig fordi jeg "kastet henne ut" selv om jeg hadde kontrakt med 1 måneds oppsigelse, i tilfelle jeg trengte leiligheten selv...... Nøklene ga hun til vaktmesteren, og ett sett var borte. I leiligheten stod det igjen flere ting etter henne. 

Man skulle tro damer sent i 40 årene hadde vett til å betale regningene sine, men det viste seg iallfall å være optimistisk tenkt av meg.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si ikke det. Vi hadde to ungdommer i 20-årene som leieboere for noen år siden. De var i jobb begge to og tjente greit. Ikke betalte de husleia før vi purret omtrent hver mnd og kjæresten min fikk bakoversveis da de ringte fra e-verket og sa de måtte kutte strømmen i 2. etg fordi regningene ikke var betalt... 

Annonse

Gratulerer med sønnen, håper han vil trives her i vakre Trondheim! 

Det er ikke på tide å selge da, og heller kjøpe deg inn i leiligheten til kjæresten med en prosentandel tilsvarende innskuddet? På den måten vil du fremdeles være med på prisstigningen, og du slipper å skatte av leieinntekten, som du jo må når du ikke bor i minst 50% av boligen selv. Du ser vel ikke for deg at du skal bo i leiligheten med det første?

Dersom du leier ut ville jeg kjørt ettårskontrakt uten utleiefirma. Det har iallefall vi god erfaring med i huset vi bodde i. 

:) 

AnonymBruker
37 minutter siden, Kayia skrev:

Det er ikke på tide å selge da, og heller kjøpe deg inn i leiligheten til kjæresten med en prosentandel tilsvarende innskuddet? På den måten vil du fremdeles være med på prisstigningen,

Eventuelt prisfallet som kommer før eller senere. <_<

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eventuelt prisfallet som kommer før eller senere. <_<

Joda. det kan fort komme, men sentrumsnære leiligheter og hus i de store byen faller skjelden mye. Og - dersom man kjøper og selger i samme marked har det ikke så mye å si. 

AnonymBruker
51 minutter siden, Kayia skrev:

Joda. det kan fort komme, men sentrumsnære leiligheter og hus i de store byen faller skjelden mye. Og - dersom man kjøper og selger i samme marked har det ikke så mye å si. 

Mange slet veldig med å selge boliger på begynnelsen av 90-tallet, også i sentrumsnære leiligheter. Historien gjentar seg alltid. Å tro denne boligkarusellen skal være evig er en smule naivt.

Vi får bare se hva som skjer.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange slet veldig med å selge boliger på begynnelsen av 90-tallet, også i sentrumsnære leiligheter. Historien gjentar seg alltid. Å tro denne boligkarusellen skal være evig er en smule naivt.

Vi får bare se hva som skjer.

Venner med samme holdning har stått utenfor boligmarkedet siden tidlig 90-tall og leier fremdeles.

Nicklusheletida
10 timer siden, Kayia skrev:

Det er ikke på tide å selge da, og heller kjøpe deg inn i leiligheten til kjæresten med en prosentandel tilsvarende innskuddet? På den måten vil du fremdeles være med på prisstigningen, og du slipper å skatte av leieinntekten, som du jo må når du ikke bor i minst 50% av boligen selv. Du ser vel ikke for deg at du skal bo i leiligheten med det første?

Dersom du leier ut ville jeg kjørt ettårskontrakt uten utleiefirma. Det har iallefall vi god erfaring med i huset vi bodde i. 

:) 

Jeg skal ikke kjøpe meg inn. Det er ikke lønnsomt for han å sitte med masse penger på konto og ingen av oss vil ha hytte. Jeg har den luksusen at jeg leier hytte nesten gratis gjennom jobben. Jeg er ferdig med fritidsboliger, båter osv som bare stjeler fritid 🙂

Jeg tror også det er mer lønnsomt for meg å eie egen bolig, da to leiligheter vil stige mer enn en. 

Jeg tenker på det praktiske også. Jeg ser for meg å bli gammel med han i hans leilighet, men vi vet ingenting om fremtiden. Hvis en faller i fra er det lettere for den som er igjen av oss om vi har vår egen leilighet og det blir  lettere for barna våre som skal arve. 

Hvis han ikke lot meg føle at dette var like mye mitt hjem som hans hjem ( slik som x-en) hadde jeg nektet å ha det slik, men jeg føler at dette er mitt hjem nå. 

Ja, det er noen skattemessige ulemper, men det ordner vi mellom oss og tar med i regnestykket. 

Jeg vet ikke hva det ender med , men skal undersøke hva det vil koste å bruke utleiefirma. Godt mulig jeg ender opp med å leie ut selv. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...