Gå til innhold

Lever vi en simulering. Har vi fri vilje. Etc ? Double slit / delayed choise

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Så noen double slit experiment og delayed choise quantum eraser på tuben. Men ting gikk litt over hodet mitt, så da tenkte jeg spørre ekspertene her på forumet, her er det mange vise menn. ;) Er det noen av dere som har undersøkt dette feltet, og hva er din konklusjon. Jeg skjønner ikke helt hva jeg spør om, men disse eksperimentene indikerer slik jeg forstår det at om du (evt i fremtiden i delayed varianter) observerer hvilken vei et atom tar gjennom en "double slit", påvirker det om partikelen opptrer som en "bølge" eller partikkel. Hvis du ikke vet hvilken vei partikkelen tok opptrer den som en bølge med interferens merker som resultat, men om du vet hvilken vei den tok (eller vil komme til å få vite det i fremtiden) vil det bli to streker som en ville forventet av en bølge

Da virker det for meg som at vi lever i en simulert verden. Eller at vi ikke har fri vilje og tilstanden vi er i er kjent og dermed fremtiden er kjent, og denne partikkelen forstår hva fremtidens valg vil være på et eller annet sett ? Uten delay kan en alltids bortforklare med at målingen påvirker, men i delayed hvor det ikke er kjent om en vil måle veien den tar eller ikke enda, så får en jo et forklaringsproblem..

Noen som kan utdype eller  forklare dette for meg. At vi ikke har fri vilje er jo selvsagt kjent for alle oppegående folk, men hvordan partikkelen "vet" "fremtiden" til menneskers valg, er jo uansett vanskelig å forklare selv om fremtiden  (eventuelt) er avgjort allerede

Kjør debatt. Her regner jeg med mange gode inspill !! :ph34r:

Anonymkode: 38e6b...8a9

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vanskelig å svare for jeg forstår ikke helt " hvor du er". Selv om du kanskje ikke tror jeg har noe særlig å fare med så vil jeg allikevel fremføre min lille tro. Et menneske kan alltid prøve" å reise kjerringa."

Anonymkode: 8c109...6ff

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å svare for jeg forstår ikke helt " hvor du er". Selv om du kanskje ikke tror jeg har noe særlig å fare med så vil jeg allikevel fremføre min lille tro. Et menneske kan alltid prøve" å reise kjerringa."

Anonymkode: 8c109...6ff

Ja jeg skulle kanksje lenket til youtube viodene så alle kunne følge med, me har sett mange men jeg vet ikke hvilke som er bra eller dårlige forklaringer/illustrasjoner var litt derfor jeg spurte her isteden for å komme med dårlige videoer som kanskje er misvisiende eller mer forvirrende enn nødvendig 😛 Dette er nok for kompliserte greier for de fleste av oss :P OG enkle forklarende videoer er kanskje ikke de beste for dyp forståelse da, men kompåliserte videoer vil en vel ikke forstå. Ikke lett 😛 

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil jeg nok tro, vel. 

Anonymkode: 773ee...b74

Han fyren her kjørte crowdfunding og fikk nok penger inn så han skal utføre mye interessante experimenter for å finne flere svar, (de forskjellige eksemplene er i beskrivelsen), kanskje vi bare må vente på han, venter en på dolerne venter en nok forgjeves ja, med mindre smirre stikker innom en tur da er det noen som kunne kommet med gode innspil på slikt er det han, men lenge siden jeg har hørt fra han desverre,

Vi får se hva som skjer, vi får se, men det er kanskje bestemt allerede ? :P 

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg skjønner ingenting av noenting, virker som alle bare har forskjellige meninger om alt :P  Så på reddit også at folk var veldig kritiske til han kickstarter fyren jeg viste til.også.

Nei tror jeg bare for vente på ekspertene om noen år kommer frem til noe entydig og udiksutabel fasit på ting ^_^

Virker som en del mener at en endrer på selve egenskapen til partikkelen, og det er jo en annen sak, og mye mindre "konspiratoriskt" :P Men ikke vet jeg dette går langt over hodet mitt. Vi får nesten bare se hva som skjer fremover la de kloke hoder jobbe seg fremover gjennom alle gale teorier og hypoteser så lander en vel på et sted til slutt

Vi får se hva som skjer

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...