Gå til innhold

Ny migrenemedisin er nå godkjent i EU


Kalevaala

Anbefalte innlegg

Den nye forebyggende migrenemedisinen Aimovig er nå godkjent i EU.  Det betyr at den snart også blir tilgjengelig i Norge.

Dette er veldig gode nyheter.
Det er så mange som lider av migrene, og noe av det høyere sykefraværet kvinner har, ligger nok her.  

 Den nye medisinen vil hjelpe mange til å få et bedre liv. 

 

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2018/08/01/ny-migrenemedisin-godkjent/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
1 time siden, Kalevaala skrev:

Den nye forebyggende migrenemedisinen Aimovig er nå godkjent i EU.  Det betyr at den snart også blir tilgjengelig i Norge.

Dette er veldig gode nyheter.
Det er så mange som lider av migrene, og noe av det høyere sykefraværet kvinner har, ligger nok her.  

 Den nye medisinen vil hjelpe mange til å få et bedre liv. 

 

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2018/08/01/ny-migrenemedisin-godkjent/

 

Det høres bra  ut det, har så mye migrene. Kunne tenkt meg noe forebyggende. Å det er injeksjon og så ofte, nei da vet jeg ikke nei. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stjernestøv skrev:

Det høres bra  ut det, har så mye migrene. Kunne tenkt meg noe forebyggende. Å det er injeksjon og så ofte, nei da vet jeg ikke nei. 

De som har prøvd den, sier at det nesten ikke kjennes. 
Det er en selvbetjent sprøyte, som du setter selv, hjemme en gang i måneden. 

aimovig_pen_new.ashx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Kalevaala skrev:

De som har prøvd den, sier at det nesten ikke kjennes. 
Det er en selvbetjent sprøyte, som du setter selv, hjemme en gang i måneden. 

aimovig_pen_new.ashx

Å kan man gjøre det selv, og ingenting farlig kan skje? Vet ikke om jeg er flink til sånt. Hadde jo vært godt å slippe den migrenen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er neppe så mye vanskeligere enn Imigran i sprøyteform. Det er i grunnen bare å sette i "ladningen",  trykke pennen mot låret og så trykke på en knapp :). 

Migrene er noe faenskap, så jeg håper de som virkelig er heftig plaget nå kan få hjelp. Jeg tar en betablokker med en viss forebyggende effekt. Et annet preparat er Atacand, som og egentlig er blodtrykksmedisin. Ulempen er jo da den at man kan få for lavt blodtrykk. Men ingen av de to må injiseres i alle fall :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Er neppe så mye vanskeligere enn Imigran i sprøyteform. Det er i grunnen bare å sette i "ladningen",  trykke pennen mot låret og så trykke på en knapp :). 

Migrene er noe faenskap, så jeg håper de som virkelig er heftig plaget nå kan få hjelp. Jeg tar en betablokker med en viss forebyggende effekt. Et annet preparat er Atacand, som og egentlig er blodtrykksmedisin. Ulempen er jo da den at man kan få for lavt blodtrykk. Men ingen av de to må injiseres i alle fall :)

 

Ja de som har prøvd begge deler, sier at Aimovig-sprøyten er enda enklere og gjør mindre vondt enn Imigran sprøyte.

Det er bra du har hjelp av betablokkere. Det er mange som får mindre migrene av det.  Jeg hadde en kollega en gang, som startet på betablokkere pga. høyt blodtrykk, og så forsvant migrenen nesten helt i samme slengen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Migrene AV betablokker? Det har jeg ikke hørt om før. Kanskje det er litt forskjell på de ulike betablokkerne. Jeg bruker Metoprolol (= Selo-Zok),) jeg har og litt høyt bt av arvelige årsaker. Mener imidlertid å ha lest at en annen betablokker som heter Pranolol kan være mer effektiv. Topimax (egentlig epilepsi) kan og brukes om ikke andre løsninger har funket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2018 den 15.03, FjellOgDalar skrev:

Migrene AV betablokker? Det har jeg ikke hørt om før. Kanskje det er litt forskjell på de ulike betablokkerne. Jeg bruker Metoprolol (= Selo-Zok),) jeg har og litt høyt bt av arvelige årsaker. Mener imidlertid å ha lest at en annen betablokker som heter Pranolol kan være mer effektiv. Topimax (egentlig epilepsi) kan og brukes om ikke andre løsninger har funket. 

Nå er jeg litt usikker på hva du mente med Migrene AV betablokker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra du har hjelp av betablokkere. Det er mange som får mindre migrene av det.  Jeg hadde en kollega en gang, som startet på betablokkere pga. høyt blodtrykk, og så forsvant migrenen nesten helt i samme slengen. 

Beklager, jeg leste feil. Ordet mindre forsvant *rødme litt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Det er bra du har hjelp av betablokkere. Det er mange som får mindre migrene av det.  Jeg hadde en kollega en gang, som startet på betablokkere pga. høyt blodtrykk, og så forsvant migrenen nesten helt i samme slengen. 

Beklager, jeg leste feil. Ordet mindre forsvant *rødme litt*

Ah, ja men da var det ikke så rart du reagerte :-)  Alt i orden! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...