Gå til innhold

Har jeg fått migrene, tru?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har omtrent aldri slitt med hodepine i løpet av livet, men når jeg har hatt det, har jeg opplevd det som veldig intenst. I senere tid har jeg hatt hodepine ca. 1 gang i måneden, og nå i det siste, enda litt hyppigere. Lurer på om det kan være migrene. Ellers fysisk frisk, men har en del psykiske problemer med bipolar 1 og angst.

Symptomer:

- Plutselig hodepine i halve hodet, fra bakhodet, over hodet, og rundt frem til de øverste tennene. Tror det alltid er venstre side.

- Smerten er verst bak øyet, bak øret og i tinningen.

- Blir kvalm, uvel og lys forverrer smerten veldig. Det hjelper å lukke øyet som det er vondt bak, skru av lys, eller å ha på solbriller inne.

- Jeg MÅ ikke gå å legge meg. Kan gjøre ting, men blir veldig treig og redusert fordi det gjør så vondt.

- Aktivitet som øker trykket i hodet forverrer hodepinen. Feks å stå, løfte, raskt tempo. Ro hjelper.

- Kan vare i alt fra 15 min til flere timer.

I dag har jeg hatt en veldig dårlig dag. Mye angst, urolig hjerte, ekstrasystoler og to hodepineanfall.

Bør jeg oppsøke lege, eller gjør man ikke så mye med migrene. Har inntrykk av at det er ganske vanlig.

 

Anonymkode: 4a4e9...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør absolutt oppsøke fastlegen din. Det har skjedd mye på hodepine/migrenefronten, og det finnes gode spesialmedisiner som hjelper. 

Her er en  enkel test (PIN-testen) som kan gi deg en pekepinn på om det er migrene:

  • Photophobia. Blir du ømfintlig for lys under hodepinen?
  • Indisposed. Fører hodepinen til at du har vært borte fra jobb eller indisponert én dag eller mer de siste tre månedene?
  • Nausea. Blir du kvalm eller uvel når du har hodepine?

Dersom du svarer ja på to av tre spørsmål, er det 93 prosent sannsynlighet for at det er migrene du har. Dersom svaret er ja på alle tre spørsmålene, er det 98 prosent sannsynlighet for det samme.

PIN- koden kan brukes som en pekepinn, og dersom det viser deg at din hodepine kan være migrene er det på tide at du tar det opp med legen din.

 

Se ev. mer info hos Hodepineforbundet her:  https://hodepinenorge.no/hodepine/migrene/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der høres ut som migrene for meg uten at jeg har noen som helst spesiell kunnskap om det. Støtter forøvrig forslaget over her om å oppsøke fastlegen din. 

Anonymkode: 2ce28...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Den hodepinen du beskriver ligner veldig på mine migreneanfall. Jeg har imidlertid ikke hørt om migrene som varer bare et kvarter. Tallene jeg kjenner til er fra fire til 72 timer. Men migrene kan opptre på mange måter. Ville absolutt tatt en tur til legen. Man kan få medisiner til å bruke ved anfall. Får du ikke bukt med denne hodepinen, ville jeg vurdert å få henvisning til nevrolog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...