Gå til innhold

Jeg er så redd for å miste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når vi har sex.. huff ikke for å legge ut om sex her altså men ... i og med at vi har denne diskusjonen her.... så er det slik at han sier: 

"Jeg spruter i deg.. og nå kan det bli barn på oss" ... Dette sier han hver gang.... Jeg sprutet og jeg elsker deg og vi kan få barn sammen nå... Er ikke normale kommentarer å ha under sex med norske foreks? Så noe er det jo.... Kultur muligens... Og mulig religion...

Anonymkode: bff6c...4cf

For oss som er oppvokset i Norge, som i all hovedsak er temmelig sekulært, høres jo dette unektelig veldig fremmed ut (selv for meg som er oppvokset i kristent miljø og går aktivt i kirka). Jeg synes det høres voldsomt krampaktig ut, og trist - at ikke dere kan nyte hverandre seksuelt for sexens skyld, men at alt fokus blir på barneproduksjon...

Jeg hadde ikke kunnet godta det. Selv ikke som naiv 19-åring tror jeg.

Jeg sier igjen: dette må dere snakke om. Noen ganger så er det så fundamentale forskjeller i livssyn og praktiske løsninger av samlivet, at det ikke er forenlig med at dere kan ha et samliv der begge føler seg respektert og elsket til fulle på alle områder. Men, som jeg sa i stad, så kan det være at noe av dette kan endres, men da må dere sette ord på det og snakke om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Gargamel skrev:

Får vel også angi en kilde.

"Til sist kommer vi til to av Kirkens læresetninger som er spesielt vanskelig for mange å godta, selv for de fleste ikke-katolske kirkesamfunn, nemlig forbudet mot både prevensjon og onani. Kirken lærer nemlig at Gud til syvende og sist ikke har gitt mennesket kjønnsdeler av noen annen grunn enn at de skal brukes til deres naturlige forplantningsfunksjon. Bruk av prevensjon har dessuten blitt ansett som et urettmessig inngrep i Guds plan: «Barn er en gave fra Herren, livsfrukt er en lønn», og «Salig er den mann som fyller sitt kogger med dem» (Sal 127, 3 og 5)."

http://nuk.no/ekteskap-og-seksualitet/

 

Jeg tror selvsagt ikke at alle katolikker lever etter dette, men når denne mannen vil forsikre seg om at motivet for å ha sex er å få barn og ikke vil bruke prevensjon, så stemmer det veldig godt med det den katolske kirke står for.

Jeg forstår ikke mye av dette. Det som jeg ikke forstår er at han har hatt sex med meg før ekteskap... Han har risikert å gøre meg gravid før ekteskap... Stemmer dette med den katolske kirke? Har han brutt reglene? Men så er det en annen ting da: han avstår mye for å ha sex og får helt panikk når jeg forsøker meg... men allikevel sier han at han elsker meg og at jeg er den han lever for..... 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke mye av dette. Det som jeg ikke forstår er at han har hatt sex med meg før ekteskap... Han har risikert å gøre meg gravid før ekteskap... Stemmer dette med den katolske kirke? Har han brutt reglene? Men så er det en annen ting da: han avstår mye for å ha sex og får helt panikk når jeg forsøker meg... men allikevel sier han at han elsker meg og at jeg er den han lever for..... 

Anonymkode: bff6c...4cf

Jeg tror at han har som prinsipp at sex hører ekteskapet til, og dersom en har sex uten å være gift, synder en. Så kommer han da til et land som tilsynelatende flommer over av lettkledte kvinner og menn, alkohol, fri sex og mangel på moral (dette har venninna mi fortalt at mange fra hennes kjærestes land tenker). Kanskje styrker dette hans tro og kyskhet enda mer en periode - at han i alle fall ikke skal bli ført til fordervelse av noen norske kvinner.... Men så møter han deg da, som ikke er sånn som de kvinnene han har observert, som er mer tilbakeholden og er morsom, klok og glad. Og han forelsker seg i deg. Og siden han kun er et mennske, blir han fristet, og har sex med deg. Han har sikkert fysisk glede av det, men det kan være at tanken på at han begår synd er så stor og sterk, at han prøver å fortrenge lysten, og dermed avvise deg. Det betyr imidlertid ikke at han avviser deg som menneske.

Gav dette mening?

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, påskelilje skrev:

For oss som er oppvokset i Norge, som i all hovedsak er temmelig sekulært, høres jo dette unektelig veldig fremmed ut (selv for meg som er oppvokset i kristent miljø og går aktivt i kirka). Jeg synes det høres voldsomt krampaktig ut, og trist - at ikke dere kan nyte hverandre seksuelt for sexens skyld, men at alt fokus blir på barneproduksjon...

Jeg hadde ikke kunnet godta det. Selv ikke som naiv 19-åring tror jeg.

Jeg sier igjen: dette må dere snakke om. Noen ganger så er det så fundamentale forskjeller i livssyn og praktiske løsninger av samlivet, at det ikke er forenlig med at dere kan ha et samliv der begge føler seg respektert og elsket til fulle på alle områder. Men, som jeg sa i stad, så kan det være at noe av dette kan endres, men da må dere sette ord på det og snakke om det.

Jeg lurer iblant på om han nyter sex for annet enn fokus : barneproduksjon. For han virker veldig lik oss i norge. Han blir jo tennt og allt det, men han sier helt andre ting.. og han vil ofte ikke bli tennt. Han sier at det er plagsomt at han blir trent å meg. Og ber meg ikke ta på han noen plass på kroppen for han orker ikke sex. Men når vi har hatt sex så reagerer jeg på at fokuset hans ligger på barneproduksjon når han spruter.... Altså at det er det han prater om i det han spruter: nå kan det bli barn på oss osv... 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg tror at han har som prinsipp at sex hører ekteskapet til, og dersom en har sex uten å være gift, synder en. Så kommer han da til et land som tilsynelatende flommer over av lettkledte kvinner og menn, alkohol, fri sex og mangel på moral (dette har venninna mi fortalt at mange fra hennes kjærestes land tenker). Kanskje styrker dette hans tro å kyskhet enda mer en periode - at han i alle fall ikke skal bli ført til fordervelse av noen norske kvinner.... Men så møter han deg da, som ikke er sånn som de kvinnene han har observert, som er mer tilbakeholden og er morsom, klok og glad. Og han forelsker seg i deg. Og siden han kun er et mennske, blir han fristet, og har sex med deg. Han har sikkert fysisk glede av det, men det kan være at tanken på at han begår synd er så stor og sterk, at han prøver å fortrenge lysten, og dermed avvise deg. Det betyr imidlertid ikke at han avviser deg som menneske.

Gav dette mening?

Takk for infoen du har funnet påskelilje. Ja jeg kan forstå hans kyskhet mye mer nå utifra hva du forklarer. Mulig det henger sammen med at han er katolikk. Han poengterer at han er katolikk. Ville han ha gjort det om han ikke fulgte troen? Jeg vet ikke. Men han er veldig å poengtere at han er katolikk, og han sier at jeg er anderledes enn de fleste norske. Og det vet jeg at jeg er. Jeg er ikke en som kler meg i tettsittende lette klær, og jeg er ikke en som fester osv... Han liker at jeg er slik som jeg er sier han. For det passer han perfekt. Men mulig at han ser på å ha sex med meg som en slags synd? Blir jeg for rå i ordene så stopper han meg... Men jeg liker skikkene og kulturen hans med at de er svært dannet, de skal aldri snakke styggt om hveandre, de har veldig mye fine skikker. Men det med sex gjør meg mye usikker.. Kunne ønske at han kunne være åpen om dette, men desverre så vil han ikke ta en prat om religioner. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for infoen du har funnet påskelilje. Ja jeg kan forstå hans kyskhet mye mer nå utifra hva du forklarer. Mulig det henger sammen med at han er katolikk. Han poengterer at han er katolikk. Ville han ha gjort det om han ikke fulgte troen? Jeg vet ikke. Men han er veldig å poengtere at han er katolikk, og han sier at jeg er anderledes enn de fleste norske. Og det vet jeg at jeg er. Jeg er ikke en som kler meg i tettsittende lette klær, og jeg er ikke en som fester osv... Han liker at jeg er slik som jeg er sier han. For det passer han perfekt. Men mulig at han ser på å ha sex med meg som en slags synd? Blir jeg for rå i ordene så stopper han meg... Men jeg liker skikkene og kulturen hans med at de er svært dannet, de skal aldri snakke styggt om hveandre, de har veldig mye fine skikker. Men det med sex gjør meg mye usikker.. Kunne ønske at han kunne være åpen om dette, men desverre så vil han ikke ta en prat om religioner. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Når han poengterer at han er katolikk, så vil jeg tro at han henspiller på det som er ganske godt kjent, at for mange katolikker er det synd med sex før ekteskapet, synd med prevensjon, synd med onani, og at seksuell avholdenhet og viljestyrke og lydighet mot Gud anses som noe en ønsker med hele sitt hjerte å strekke seg etter.

Må legge til at mye av dette også gjelder for en del protestantiske kristen i Norge, faktisk også noen prevensjonsmidler (for eksempel spiral).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg tror han er panzer-religiøs og redd for å komme til helvete. Derfor de krampeaktige ordene hvor han overbeviser seg selv (og Gud) om at han bare "kommer" for å få barn. Han er sikkert kåt, samtidig som han skammer seg veldig for det han gjør og er livredd for Guds dom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Når han poengterer at han er katolikk, så vil jeg tro at han henspiller på det som er ganske godt kjent, at for mange katolikker er det synd med sex før ekteskapet, synd med prevensjon, synd med onani, og at seksuell avholdenhet og viljestyrke og lydighet mot Gud anses som noe en ønsker med hele sitt hjerte å strekke seg etter.

Må legge til at mye av dette også gjelder for en del protestantiske kristen i Norge, faktisk også noen prevensjonsmidler (for eksempel spiral).

Alle kameratene hans fra hjemlandet er veldig å poengtere at jeg er ikke katolikk. Og stirrer veldig på meg. Jeg forstod ikke helt hvorfor de poengterer det så veldig hver gang jeg ser dem omtrent, men regner med at de må følge visse ting og tang siden de må poengtere det. De er hyggelige men de virker litt sjokket av at jeg ikke er katolsk. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg tror han er panzer-religiøs og redd for å komme til helvete. Derfor de krampeaktige ordene hvor han overbeviser seg selv (og Gud) om at han bare "kommer" for å få barn. Han er sikkert kåt, samtidig som han skammer seg veldig for det han gjør og er livredd for Guds dom.

Ja, det tror jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gargamel skrev:

Jeg tror han er panzer-religiøs og redd for å komme til helvete. Derfor de krampeaktige ordene hvor han overbeviser seg selv (og Gud) om at han bare "kommer" for å få barn. Han er sikkert kåt, samtidig som han skammer seg veldig for det han gjør og er livredd for Guds dom.

Mulig det. Mulig at han skammer seg over å være sammen med en som ikke er katolsk også? Jeg vet ikke.... Jeg håper ikke at det er så gale. Men jeg håper på at dette er noe som han kan fortelle meg om istedet for å holde stille om det. Jeg forstår jo ikke mye av dette. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, påskelilje skrev:

Ja, det tror jeg også.

han virker veldig sexuell uerfaren ut... for å være en pen attraktiv mann i hans alder... så dette har mulig en sammenheng med religion å gjøre. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, påskelilje skrev:

Ja, det tror jeg også.

Umulig å forstå dette, for han virker også veldig normal. Men det er det sexuelle som er litt spesiellt i denne sammenheng. Jeg spurte han en del spørsmål om hva han synes om enkelte sexuelle ting og tang, men da ble han helt sjokket... .Han liker bare å elske med kjærlighet... og det virker ikke som om han er opptatt av annet enn å sprute i mål om å lage barn / eller så vil han holde seg uten sex. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Umulig å forstå dette, for han virker også veldig normal. Men det er det sexuelle som er litt spesiellt i denne sammenheng. Jeg spurte han en del spørsmål om hva han synes om enkelte sexuelle ting og tang, men da ble han helt sjokket... .Han liker bare å elske med kjærlighet... og det virker ikke som om han er opptatt av annet enn å sprute i mål om å lage barn / eller så vil han holde seg uten sex. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Han har nok ingen annen seksuell erfaring enn det dere har gjort sammen. Så hver minste lille ting dere gjør, er kanskje nytt for ham, og da blir det overveldende når du kommer med forslag som han kanskje aldri har tenkt på en gang.

Dere er nok på hver deres planet når det gjelder seksualitet, både når det gjelder erfaring, ønsker og syn på det. For meg hadde det vært definitivt no-go med en mann som er så vidt forskjellig fra meg selv. Du trenger vel en som er litt mer lik deg også - og han trenger kanskje en som er like uerfaren som ham, og som har samme syn på sex som ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Umulig å forstå dette, for han virker også veldig normal. Men det er det sexuelle som er litt spesiellt i denne sammenheng. Jeg spurte han en del spørsmål om hva han synes om enkelte sexuelle ting og tang, men da ble han helt sjokket... .Han liker bare å elske med kjærlighet... og det virker ikke som om han er opptatt av annet enn å sprute i mål om å lage barn / eller så vil han holde seg uten sex. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Høres ut som som du er ganske modig til å snakke om ting allikevel, og at han trenger å utvide horisonten når det gjelder hva som er kjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Han har nok ingen annen seksuell erfaring enn det dere har gjort sammen. Så hver minste lille ting dere gjør, er kanskje nytt for ham, og da blir det overveldende når du kommer med forslag som han kanskje aldri har tenkt på en gang.

Dere er nok på hver deres planet når det gjelder seksualitet, både når det gjelder erfaring, ønsker og syn på det. For meg hadde det vært definitivt no-go med en mann som er så vidt forskjellig fra meg selv. Du trenger vel en som er litt mer lik deg også - og han trenger kanskje en som er like uerfaren som ham, og som har samme syn på sex som ham?

og så bruker han mulig en unnskyldning som at : "Jeg blir så sliten av å ha sex, derfor må vi avstå".... istedet for å si at det skyldes av religiøse / kulturmessige årsaker... 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gargamel skrev:

Høres ut som som du er ganske modig til å snakke om ting allikevel, og at han trenger å utvide horisonten når det gjelder hva som er kjærlighet.

Jeg tror at jeg er pysete, og tilbakeholden type, som mangler å ta intiativ til ting, men mulig at jeg ikke er slik som jeg tror. Jeg forsøker å lære. Lære av tidligere erfaringer, lære av hvordan jeg selv oppfører meg, med tanke på hvordan jeg kan utvikle meg til å bli et bedre menneske , med det mener jeg bedre med å takle sosiale samspill osv. :) . 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og så bruker han mulig en unnskyldning som at : "Jeg blir så sliten av å ha sex, derfor må vi avstå".... istedet for å si at det skyldes av religiøse / kulturmessige årsaker... 

Anonymkode: bff6c...4cf

Men merker du ikke på ham om han virkelig er sliten, eller om det bare er en unnskyldning?

Og en annen sak: Hvordan opplever du alt dette barnemaset når du ikke vet om du kan få flere barn? Og har du oppriktig lyst på barn med ham, hvis vi ser bort fra ønsket om å tilfredsstille hans ønske?

Endret av Babette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at jeg er pysete, og tilbakeholden type, som mangler å ta intiativ til ting, men mulig at jeg ikke er slik som jeg tror. Jeg forsøker å lære. Lære av tidligere erfaringer, lære av hvordan jeg selv oppfører meg, med tanke på hvordan jeg kan utvikle meg til å bli et bedre menneske , med det mener jeg bedre med å takle sosiale samspill osv. :) . 

Anonymkode: bff6c...4cf

Jeg vet ikke hvordan du er, men jeg tror lav selvtillit er et sterkt trekk hos deg. Det er sikkert mye du kan jobbe med, men i dette tilfellet er det ikke noe feil med deg som er problemet.

Når det er sagt så må du nok tøffe deg opp og tenke nøye gjennom om dette er noe du kan leve med. Jeg får inntrykk av at denne mannen er enda mer unnvikende enn deg når ting blir vanskelig.

Det med at han blir sliten av ser bare tull og tøys. Han tør ikke si den virkelige årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Babette skrev:

Men merker du ikke på ham om han virkelig er sliten, eller om det bare er en unnskyldning?

Og en annen sak: Hvordan opplever du alt dette barnemaset når du ikke vet om du kan få flere barn? Og har du oppriktig lyst på barn med ham, hvis vi ser bort fra ønsket om å tilfredsstille hans ønske?

Jeg merker at han er sliten. Han jobber ganske mye. Han klarer ikke å leve et liv uten å gjøre noe arbeid, så han driver alltid på å jobber med et eller annet. Og så blir han sliten. Jeg merker det på han. Men jeg kan tro at dette har med kultur og religion å gjøre i tillegg. 

Jeg vet ikke om jeg kan få flere barn, men jeg forsøker. Han har ikke barn fra før av, og jeg forstår ønsket hans med tanke på det. Men det som jeg ikke forstår er at han er såpass gammel som han er og aldri fått barn hvis han er katolsk og lever livet uten prevensjon? 

 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...