Gå til innhold

Kan kontrollkommisjonen gi avslag fordi de tror på psykiateren som sier at han mener at jeg lyver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble innlagt på psykiatrisk akuttavdeling på tvang etter et alvorlig selvmordsforsøk for 10 dager siden. Hver dag inntil for noen dager siden prøvde jeg å rømme/løpe for å prøve å åpne døren og jeg snakket nesten bare om det at å ta livet mitt var det eneste jeg ønsket. Siste gangen jeg prøvde å rømme var for 6 dager siden og siste gangen jeg snakket om at jeg ønsket å ta livet mitt var for 5 dager siden.

Argumentet til psykiateren som skrev tvangsvedtaket om innleggelse for å fortsatt ha meg her på tvang er så vidt jeg fikk med meg at han meiner at jeg lyver når jeg sier at jeg ikke ønsker å ta livet mitt fordi det er så kort tid siden jeg sa at det var det eineste jeg ønsket og at han mente at jeg trengte å være tvangsinnlagt i 3 måneder før jeg var stabil nok til å skrives ut.

Jeg får ikke vedtaket til kontrollkommisjonen før i løpet av neste uke, men siden det var det som var argumentet hans som tvangsvedtaket som han har skrevet er basert på så kan jeg virkelig ikke se en annen grunn enn at det er det også kontrollkommisjonen har basert sitt vedtak om avslag på?

Men kan de virkelig fatte vedtak om å opprettholde tvangen dersom det er slik at vedtaket er basert på det at de tror at jeg lyver? 

For når jeg var med fastlegen så sa jeg til han "jeg har samlet piller i et år og jeg tar livet mitt i dag" og jeg sa det samme til akutt ambulant team og ingen av de tvangsinnla meg? Jeg tenker at når de ikke hadde grunnlag nok til tvangsinnlegge meg da så kan vel psykiateren ikke ha det nå viss det er slik at det er det de baserer begrunnelsen for at jeg fortsatt burde være på tvang er?

Slik jeg tolker psykisk helsevernloven så skal frivillighet bli prøvd så langt det er mulig, men det har det jo ikke blitt gjort med meg?

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan de tenker, for jeg sa jo på møtet med kontrollkommisjonen at jeg selv ønsket å bli fulgt opp av ambulant team, psykisk sykepleier og psykolog og at jeg også kunne ta både antidepressiva og stemningsstabiliserende frivillig og også prøve antipsykotika frivillig dersom jeg fikk prøve en annen enn de som jeg allereie har prøvd.

Kan kontrollkommisjonen gi avslag fordi de tror på psykiateren som sier at han mener at jeg lyver?

Anonymkode: 654f7...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg antar at du har borderline pf. Tidsforståelsen er ofte forstyrret/avvikende i slike tilfeller.  I ekstreme tilfeller kan pasienten prøve å drepe noen eller seg selv om formiddagen og mene bestemt at slikt er helt uaktuelt om ettermiddagen. I tillegg forventes at omgivelsene skal "forstå" at dette er helt til å stole på, og at de skal forholde seg deretter. Ofte også med reaksjoner som dine - "tror dere at jeg lyver når jeg sier dette?".

For friske personer er det ikke slik. En er ikke suicidal den ene dagen og synes livet er topp den neste. En vil ikke skilles på torsdag og lover evig kjærlighet på fredag.

Psykiateren mener ikke at du lyver. Men vedkommende tror ikke, med grunnlag i erfaring, at dette helt sikkert er et standpunkt som er varig. Du vurderes fortsatt som ustabil, og for din egen del vurderes det at du trenger den beskyttelse som innleggelse gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, kupton skrev:

Jeg antar at du har borderline pf. Tidsforståelsen er ofte forstyrret/avvikende i slike tilfeller.  I ekstreme tilfeller kan pasienten prøve å drepe noen eller seg selv om formiddagen og mene bestemt at slikt er helt uaktuelt om ettermiddagen. I tillegg forventes at omgivelsene skal "forstå" at dette er helt til å stole på, og at de skal forholde seg deretter. Ofte også med reaksjoner som dine - "tror dere at jeg lyver når jeg sier dette?".

For friske personer er det ikke slik. En er ikke suicidal den ene dagen og synes livet er topp den neste. En vil ikke skilles på torsdag og lover evig kjærlighet på fredag.

Psykiateren mener ikke at du lyver. Men vedkommende tror ikke, med grunnlag i erfaring, at dette helt sikkert er et standpunkt som er varig. Du vurderes fortsatt som ustabil, og for din egen del vurderes det at du trenger den beskyttelse som innleggelse gir.

Nei, jeg har ikke borderline, eller jeg er i alle fall ikke diagnostisert med det og jeg kjenner meg heller ikke igjen i diagnosekriteriene. Jeg har blitt diagnostisert med schizofreni simplex. Psykiaterne på avdelingen vurderer dog å endre diagnosen til schizoaffektiv da de oppfatter som manisk nå og jeg tidligere har hatt depressive episoder.

Min erfaring fra da jeg tidligere har hatt selvmordstanker er at de varer noen uker for så å plutselig forsvinne og være borte noen uker før de kommer tilbake igjen.

Anonymkode: 654f7...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Siden de kan komme brått tilbake og du har denne diagnosen, vil de fleste mene at det trengs en god del tid for å stabilisere deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Ok. Siden de kan komme brått tilbake og du har denne diagnosen, vil de fleste mene at det trengs en god del tid for å stabilisere deg.

Skjønner. Er du enig med psykiateren i at det trolig vil ta 3 måneder før jeg er stabil nok til å skrives ut? Jeg skjønner at det er vanskelig for deg å svare spesifikt i forhold til akkurat min sak da du ikke har lest journalen min eller kjenner meg, men du kan kanskje svare på et generelt grunnlag?

Anonymkode: 654f7...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, kupton skrev:

Det er umulig å si noe helt konkret om tid annet enn at 5 dager er alt for lite. Dette må vurderes under veis.

Skjønner. Takk for svar likevel.

Anonymkode: 654f7...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal ta imot de tre månedene med åpne armer. Nå har du muligheten til å få hjelp med hele deg og etterpå reise hjem så mye friskere enn du har vert på lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Soletti skrev:

Jeg synes du skal ta imot de tre månedene med åpne armer. Nå har du muligheten til å få hjelp med hele deg og etterpå reise hjem så mye friskere enn du har vert på lenge. 

Men jeg føler jo at jeg har det så bra som det går an akkurat nå og at det ikke er mulig for meg å bli noe bedre? Det er også ekstremt kjedelig å være innlagt her da det ikke er stort annet her å gjøre enn å spise mat, sove og snakke med med behandler og de andre ansatte her. Hvordan mener du at jeg skal klare å holde ut dette i 3 måneder? 

Psykiateren som skrev tvangsvedtaket mener også at jeg er manisk akkurat nå og at hoveddiagnosen min burde endres fra schizofreni til schizoaffektiv. Det føler jeg egentlig bare gjør saken min sterkere, for det er vel veldig få som tar livet sitt når de er manisk? Jeg har i alle fall aldri følt meg så bra som når jeg er manisk i alle fall og da gir det jo veldig lite menig å ta livet sitt.

Anonymkode: 654f7...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg føler jo at jeg har det så bra som det går an akkurat nå og at det ikke er mulig for meg å bli noe bedre? Det er også ekstremt kjedelig å være innlagt her da det ikke er stort annet her å gjøre enn å spise mat, sove og snakke med med behandler og de andre ansatte her. Hvordan mener du at jeg skal klare å holde ut dette i 3 måneder? 

Psykiateren som skrev tvangsvedtaket mener også at jeg er manisk akkurat nå og at hoveddiagnosen min burde endres fra schizofreni til schizoaffektiv. Det føler jeg egentlig bare gjør saken min sterkere, for det er vel veldig få som tar livet sitt når de er manisk? Jeg har i alle fall aldri følt meg så bra som når jeg er manisk i alle fall og da gir det jo veldig lite menig å ta livet sitt.

Anonymkode: 654f7...72f

Sett at du har rett og psykiateren tar feil. Da vil det jo avsløre seg i løpet av den perioden som innlagt vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Soletti skrev:

Sett at du har rett og psykiateren tar feil. Da vil det jo avsløre seg i løpet av den perioden som innlagt vil jeg tro. 

Det har du helt sikkert rett i. 

Anonymkode: 654f7...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 19.8.2018 den 8.23, AnonymBruker skrev:

Det har du helt sikkert rett i. 

Anonymkode: 654f7...72f

Så der har du en unik mulighet til å få rettet opp i ting.  Jeg hadde glatt lagt meg inn i tre måneder for å bli kvitt min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Soletti skrev:

Så der har du en unik mulighet til å få rettet opp i ting.  Jeg hadde glatt lagt meg inn i tre måneder for å bli kvitt min. 

Jeg er innlagt ennå og jeg har fått vedtaket fra kontrollkommisjonen og det var som jeg trodde, de tror på psykiateren som mener at jeg lyver. De hadde ikke skrevet direkte i vedtaket at han hadde sagt at han mente at jeg løy, det synes jeg var litt rart da det var så godt som det eneste han hadde som argument.

De hadde også begrunnet vedtaket om avslaget med forverringskriteriet og farekritieriet da de mente at jeg ville bli betydelig verre om jeg avsluttet behandlingen, men jeg har jo aldri snakket om å avslutte behandlingen, det jeg har sagt er at jeg ønsker å fortsette behandlingen frivillig ved å fortsette å være innlagt både her og senere på DPS og at jeg både ønsker oppfølging fra ambulant team og poliklinikken når jeg skrives ut. De mente også at det var stor sannsynlighet for at jeg ville prøve igjen å ta livet mitt i nærliggende fremtid, noe som defineres som de neste 3-4 måneder, dette til tross for at jeg sa at jeg ikke hadde selvmordstanker lenger og at advokaten min argumenterte med at jeg hadde brukt 1 år på å samle tabletter før selvmordsforsøket og at faren derfor ikke var nærliggende.

Anonymkode: 654f7...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du greie hjemforhold å reise til når du ansees som " frisk nok" eller ikke lenger veldig alvorlig syk. Hvis ikke kan de på stedet der hjelpe.

Anonymkode: ce554...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du greie hjemforhold å reise til når du ansees som " frisk nok" eller ikke lenger veldig alvorlig syk. Hvis ikke kan de på stedet der hjelpe.

Anonymkode: ce554...622

Ja, jeg leier en hybel og skal begynne i jobb når jeg er frisk og stabil nok til det. Jeg vil få oppfølging av poliklinikken og ambulant team også vil hjemmesykepleien ha ansvar for medisiner og komme hjem til meg for å se at jeg faktisk tar dem i en periode frem til jeg blir ansett som stabil nok til å ta ansvar for det selv.

Anonymkode: 654f7...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg leier en hybel og skal begynne i jobb når jeg er frisk og stabil nok til det. Jeg vil få oppfølging av poliklinikken og ambulant team også vil hjemmesykepleien ha ansvar for medisiner og komme hjem til meg for å se at jeg faktisk tar dem i en periode frem til jeg blir ansett som stabil nok til å ta ansvar for det selv.

Anonymkode: 654f7...72f

Høres ut som en god plan. Jeg håper det blir bra, det tror jeg det blir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Soletti skrev:

Høres ut som en god plan. Jeg håper det blir bra, det tror jeg det blir. 

Jeg har også tro på det. Jeg har mye å se frem til og jeg får all den hjelpen som jeg trenger nå og jeg vil også få like god hjelp når jeg skrives ut og kommer hjem.

Anonymkode: 654f7...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...