Gå til innhold

Fastlege, smertestillende, ned i dose hele tiden. Why?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en mann på snart 30 år som har vært kronisk syk i over 5 år med sterke kroniske smerter bl.a clusterhodepine som er den værste.

Var hos Nevrolog og har brukt nogen år på utredningen med nevrologer, anestestileger, smerteleger, overleger psykologspesialist og smerteklinikk  og har Kroniske, sterke smerter Refusjonskode -71, som er en diagnosert adekvat smertetilstand og fikk sterkere smertestillende enn Tramadol, gikk over på narkotisk preparat, kl. A i samråd med Professor ved klinikken. Helfo sponser alle legemidler som inneholder opioid-/opiater også etter fastlege har søkt, så derfor er dette mere diffust.

Fastlegen og jeg fant en medisin som funket bedre og trappet meg opp til en litt drøy dose Oksykodon (180 mg/døgn) og kalte meg inn til time for nedtrapping, helt OK for min del. Har trappet ned til ca. 40 mg Oksykodon i døgnet nå. Så har jo trappet ned det dobbelte!

Men han mener jeg skal trappes til minste dose, altså 10 mg i døgnet på 2-3 legetimer(2-4 uker). Hoppet fra 80 mg til 40 mg på en time, jævlig. Han mener jeg ikke trenger det. Noe smerteklinikken understreker at jeg trenger og at det skal planlegges en langvarig medikamentell behandling. Har ikke fått noen plan eller no på noe som helst.

Legen overkjører meg og jeg har ikke noe jeg skulle sagt. Smertelege mente og fastlege overkjørte meg og ikke tenkte på at nedtrapping skal skje med pasientens medhold til en viss grad. Legen kan ta fra meg alt på en time, men jeg har vel rettigheter?

Vil ikke tilbake til isolasjon, smerter, sofa, seng ja altså et dårlig liv som ikke er verdt og leve, og presiserer dette til han, men han bryr seg ikke.
Hva kan jeg gjøre? Har kontaktet kommuneoverlege, smerteklinikk og fylkesmann.

Jeg blir sliten av ca. en time i uka, "HVIS IKKE FÅR DU IKKE MEDISINER"! Føler han suger ut penger av meg med alle timene og minsteresepter hele tiden så jeg må tilbake. Forrige lege skrev gjerne ut 1-3 mnd forbruk av gangen, uten problem. 
Hører fra flere smertepasienter at de blir fratatt medisinene sine og havner utpå eller blir som jeg var med isolering og null kontakt med noen.

Hva er mine rettigheter og hva kan jeg gjøre med alt dritten? Har smerter og seponeringssymptomer pga dette, økt angst og dette rett før jeg kanskje skulle ut i jobb. Kan ikke jobbe uten medisinen min.. 

Det værste er jo at det er fastlegen som bestemmer in the bitter end, uansett faen. Har ikke flere bytter pga en feil jeg gjorde på helsenorge. Derav kommuneoverlege pga fastlegebytte.(HÅPER DET!)

Kall meg paranoid, men jeg føler rett og slett at han vil fucke meg opp/ødelegge livet mitt. Hva tenker dere? Gruer meg til hver time..

Noen som vet råd oppi alt? 🙂 

Anonymkode: ed709...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom spesialist og fastlege har ulik oppfatning om hvordan medisineringen bør være, så høres det ut som om det burde ha vært et felles møte. En del smerteklinikker krever et slikt møte med fastlegen før de begynner å skrive ut opiater til langtidsbruk, nettopp fordi det er fastlegen som skal overta medisineringen etter hvert. Hvis du ikke får dem til å samarbeide, så kan du be pasient- og brukerombudet om hjelp. 

Anonymkode: 53bba...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man få til en midlertidig løøsning slik at smerteklinikken som har utredet deg kan sørge for resepter innen du kommer til en fastlege som er i stand til å bry seg om hva spesialister sier og konkluderer med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FjellOgDalar skrev:

Kan man få til en midlertidig løøsning slik at smerteklinikken som har utredet deg kan sørge for resepter innen du kommer til en fastlege som er i stand til å bry seg om hva spesialister sier og konkluderer med? 

Nei, de er bare rådgivende til fastlege. Men synes det er rart at han ikke igangsetter den plan og behandling dem sier. Han bryter blåreseptforskriften, og overgår overleger og alle leger osv jeg har snakket med har lurt på hva som feiler han.

Anonymkode: ed709...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må igrunnen si meg enig med den anonyme som har skrevet før svaret til meg. Prøve å få til et møte og/el. rådføre seg med instanser ment for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...