Gå til innhold

Optiker kontra øyelege?


emilie321

Anbefalte innlegg

Bruker briller. Har - 0,5 på det ene øye og verken minus eller pluss på det andre, men veldig skjeve hornhinner på begge øynene. Så skjeve at jeg må bruke briller for å kjøre bil.

I løpet av de siste månedene har synet forverret seg. Jeg ser i perioder litt "tåkete" på deler av øynene samt at synsfeltet jeg ser klart i brillene blir mindre og mindre. 

Har tenkt å ringe optiker for å få time i morgen, men så lurte jeg på om jeg kanskje burde komme til en øyelege. Hva kan en optiker se i forhold til en øyelege? 

Er det godt nok å gå til optiker?

Noen som vet symptomene på grå stær? (Er 50+)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville gått til optiker først. 

Synet mitt forverret seg veldig siste året. Optiker var godt nok. Jeg har også skjeve hornhinner. 

Gå til optiker først og deretter øyelege hvis det er nødvendig.

På Specsavers tok de bilde av netthinnen og der kunne de se sykdommer som feks grå stær. Jeg fikk se bildet selv.

Mitt råd.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, MxxM skrev:

Jeg ville gått til optiker først. 

Synet mitt forverret seg veldig siste året. Optiker var godt nok. Jeg har også skjeve hornhinner. 

Gå til optiker først og deretter øyelege hvis det er nødvendig.

På Specsavers tok de bilde av netthinnen og der kunne de se sykdommer som feks grå stær. Jeg fikk se bildet selv.

Mitt råd.. 

Takk for svar.

Ja, jeg ringer optiker i morgen. Får iallefall raskt time der, noe jeg ikke får hos øyelege. 

Jeg har jo byttet briller flere ganger pga dårligere syn, men det har aldri vært slik som nå. Ser bare klart i et lite område. Kan ikke si at jeg liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til optiker. Hvis de finner sykdom på øyet blir du uansett henvist til øyelege raskt. De tar bildet av øyet men det koster ca 500kr ekstra, så det er noe du nå be om. Ventetid hos øyelege med refusjon er som regel lang med ordinær henvisning og privat øyelege blir uansett dyrere enn optiker.

Anonymkode: ea9b9...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå til optiker. Hvis de finner sykdom på øyet blir du uansett henvist til øyelege raskt. De tar bildet av øyet men det koster ca 500kr ekstra, så det er noe du nå be om. Ventetid hos øyelege med refusjon er som regel lang med ordinær henvisning og privat øyelege blir uansett dyrere enn optiker.

Anonymkode: ea9b9...b81

Takk for svar.

Ja, jeg ringer optiker i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, emilie321 skrev:

Takk for svar.

Ja, jeg ringer optiker i morgen. 

Du kan også be fastlegen vurdere situasjonen. Jeg fikk problemer med et øye i går kveld, var hos fastlegen i dag tidlig, han henviste til akutt vurdering hos øyelege, og to timer senere ble jeg vurdert av spesialisten. 

Anonymkode: 6f3f4...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan også be fastlegen vurdere situasjonen. Jeg fikk problemer med et øye i går kveld, var hos fastlegen i dag tidlig, han henviste til akutt vurdering hos øyelege, og to timer senere ble jeg vurdert av spesialisten. 

Anonymkode: 6f3f4...b0c

Hmm.... Tror kanskje en optiker har bedre utstyr enn fastlegen. En annen ting er at dette er ikke noe akutt og da vil jeg ikke be om en akutt - time. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har nå vært hos optiker. Det jeg fikk greie på der var at de nå tok den samme forundersøkelsen som øyelegen bruker å ta (nå var ikke jeg hos den billigste optikeren) Jeg var i 3 forskjellige rom å tok forskjellige undersøkelser.  Øynene hadde forandret seg fra minus til 0 og de skjeve hornhinnene var blitt enda skjevere. Hadde i tillegg fått grå stær på begge øynene. Det positive var at optikeren mente at det burde gå noen år før jeg trengte operasjon. Ikke for det, når jeg bli operert så forsvinner jo de skjeve hornhinnene og da hadde jeg sluppet briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, emilie321 skrev:

Har nå vært hos optiker. Det jeg fikk greie på der var at de nå tok den samme forundersøkelsen som øyelegen bruker å ta (nå var ikke jeg hos den billigste optikeren) Jeg var i 3 forskjellige rom å tok forskjellige undersøkelser.  Øynene hadde forandret seg fra minus til 0 og de skjeve hornhinnene var blitt enda skjevere. Hadde i tillegg fått grå stær på begge øynene. Det positive var at optikeren mente at det burde gå noen år før jeg trengte operasjon. Ikke for det, når jeg bli operert så forsvinner jo de skjeve hornhinnene og da hadde jeg sluppet briller.

Så bra at du har fått noen forklaringer :-)

Optikerne kan avdekke mange typer problemer og henvise videre, - men undersøkelsen man går gjennom hos øyelege er jo mye mer omfattende. Jeg har heller aldri opplevd at optikeren "bedøver" øyet slik øyelegen gjør.

Anonymkode: 6f3f4...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra at du har fått noen forklaringer 🙂

Optikerne kan avdekke mange typer problemer og henvise videre, - men undersøkelsen man går gjennom hos øyelege er jo mye mer omfattende. Jeg har heller aldri opplevd at optikeren "bedøver" øyet slik øyelegen gjør.

Anonymkode: 6f3f4...b0c

Joda, ser jo at en øyelege gjør flere undersøkelser  enn optiker, men hvis optikeren hadde trodd det var noe mer så hadde hun henvist meg videre. Føler meg trygg på at optikeren har stilt riktig diagnose. Når jeg får de nye brillene så vil jeg forhåpentligvis se klart igjen, gleder meg til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får fikset mesteparten med nye briller. Hva optikere nå kan utføre av undersøkelser er  noe annet enn det var. Det er jo mye som ligner utstyret ved godt oppdaterte øyelegepraksiser. Men øyeleger er jo mer erfarne med grå stær og andre sykdommer som kan rammen. Siden venteliste på øyelege generelt er veldig lang, er det kanskje ikke så dumt å få henvisning etter hvert. Så kan legen vurdere behov for operasjon og gjøre riktige forundersøkelser når behovet kommer. Kan anbefale Oslo øyelegesenter om du bor i Oslo-området. De opererer og, så man har alt på ett sted. Men jeg bruker å få innkalling (med oppfordring til å bruke den oppsatte timen) sånn 6-7 mdr i forkant. Tror det er nok så gjengs for en del øyeleger, har i alle fall inntrykk av at de jeg kjenner ofte får innkallinger på samme måte som meg (jeg er. født med øyedefteter, og kjenner en haug andre i samme situasjon. Vi er jo alle i behov av mer eller mindre hyppig øyelegebehov). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Håper du får fikset mesteparten med nye briller. Hva optikere nå kan utføre av undersøkelser er  noe annet enn det var. Det er jo mye som ligner utstyret ved godt oppdaterte øyelegepraksiser. Men øyeleger er jo mer erfarne med grå stær og andre sykdommer som kan rammen. Siden venteliste på øyelege generelt er veldig lang, er det kanskje ikke så dumt å få henvisning etter hvert. Så kan legen vurdere behov for operasjon og gjøre riktige forundersøkelser når behovet kommer. Kan anbefale Oslo øyelegesenter om du bor i Oslo-området. De opererer og, så man har alt på ett sted. Men jeg bruker å få innkalling (med oppfordring til å bruke den oppsatte timen) sånn 6-7 mdr i forkant. Tror det er nok så gjengs for en del øyeleger, har i alle fall inntrykk av at de jeg kjenner ofte får innkallinger på samme måte som meg (jeg er. født med øyedefteter, og kjenner en haug andre i samme situasjon. Vi er jo alle i behov av mer eller mindre hyppig øyelegebehov). 

Ja, det håper jeg også. Videre tenkte jeg å se an litt og så eventuelt be om henvisning til øyelege om ett års tid. Da kommer jeg forhåpentligvis inn om 2 år. Går forøvrig fast til øyebunnsfotografering hvert 2 år på grunn av diabetes (sist var det snakk om å ta neste kontroll om ett år, men de falt på å ta den om to år)  Uansett så rådfører jeg meg med fastlegen først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...