Gå til innhold

Grunn til beskymring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.  

Har over en periode sjekket blodsukkeret mitt sporadisk, da jeg har tilgang til ett bs apparat. Det ligger sjeldent under 6,9. Noen dager har det ligget på 10 (fastene) mens andre dager ligger det på 7-8. Farmor hadde diabetes2. Ingen andre (som jeg vet om) i familien har hatt diabets. Er verdiene såpass "høye" at jeg bør nevne det for lege? 

Anonymkode: 9d712...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.  

Har over en periode sjekket blodsukkeret mitt sporadisk, da jeg har tilgang til ett bs apparat. Det ligger sjeldent under 6,9. Noen dager har det ligget på 10 (fastene) mens andre dager ligger det på 7-8. Farmor hadde diabetes2. Ingen andre (som jeg vet om) i familien har hatt diabets. Er verdiene såpass "høye" at jeg bør nevne det for lege? 

Anonymkode: 9d712...cae

Hvor høyt blodsukkeret er kommer an på når og hva du har spist. Det kan også komme av andre ting. Jeg har selv diabetes (bruker sprøyter) Hvis jeg er veldig stresset så blir mitt blodsukker høyere uten at jeg har spist noe og det blir også høyere hvis jeg feks er fysisk syk.

Den blodsukkermålingen du gjør viser bare blodsukkeret der og da. Hos legen måles noe som kalles Hba1c (langtidsblodsukker) Det er gjennomsnittet av hva blodsukkeret har ligget på de tre siste månedene. 

Synes du kan be legen om å ta en Hba1c neste gang du er hos legen, det er bare et lite stikk i fingeren. Da vil du få det bekreftet eller avkreftet om du har fått diabetes. Da slipper du å bekymre deg om du har fått diabetes

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...