Gå til innhold

Dårliger effekt av synonympreparater?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Seretide mot astma, men sist jeg var på apoteket fikk jeg et nytt synonympreparat. Synes egentlig jeg har vært mer tungpustet hele tiden etter at jeg byttet. Kanskje er det tilfeldigheter selv om jeg egentlig tviler litt på det, men er det mulig at synonympreparater ikke fungerer like bra? 

Anonymkode: dd763...210

Fortsetter under...

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bruker Seretide mot astma, men sist jeg var på apoteket fikk jeg et nytt synonympreparat. Synes egentlig jeg har vært mer tungpustet hele tiden etter at jeg byttet. Kanskje er det tilfeldigheter selv om jeg egentlig tviler litt på det, men er det mulig at synonympreparater ikke fungerer like bra? 

Aner ingenting om denne spesielle medisinen og synonympreparater til denne. Men jeg har opplevd å måtte ta en litt høyere dose av noen synonympreparater. (Ca 0,5 g mer.)

Anonymkode: 90b19...086

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aner ingenting om denne spesielle medisinen og synonympreparater til denne. Men jeg har opplevd å måtte ta en litt høyere dose av noen synonympreparater. (Ca 0,5 g mer.)

Anonymkode: 90b19...086

Jaha, det er jo interessant! 

11 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Du får dra ned til apotek og få deg ett Seretide, og se om det hjelper. Du vil antagelig måtte betale litt i mellomlegg. Selv merker jeg ikke noe forskjell der jeg tar generiske varianter av orginalmedisinen.

Det bør jeg nok gjøre. Håper ikke forskjellen er for stor. Er det mulig å slippe mellomlegget hvis jeg finner ut at Seretide virker bedre enn synonympreparat? 

Worrisome Plenty
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jaha, det er jo interessant! 

Det bør jeg nok gjøre. Håper ikke forskjellen er for stor. Er det mulig å slippe mellomlegget hvis jeg finner ut at Seretide virker bedre enn synonympreparat? 

Ja, hvis legen skriver generisk bytte godtas ikke.

Gjest Maggie55

Det er ting som er veldig rart for på apoteket sier de at det jo er det samme virkestoffet i erstatningsmedisinen men jeg har det samme inntrykk for Zeldox. Slik har det vært i mange år. Man må si fra til legen sier de men det er veldig dyrt å betale mellomlegget. Oppi tusner av kroner. Så mangepasienter lar nok spøsmålet ligge på grunn av pris. Det er ting som er veldig rart ja. Men apoteket skal jo ha greie på det.

Annonse

Gjest Maggie55

Dette blir kanskje på grensen til å bli " surt oppgulp tråden" men samfunnet betaler jo de på apoteket i dyre dommer for å styre disse tingene ,men alt de viser til er sitt regelverk som jeg har opolevet så langt. Sist gang jeg var på apoteket fikk jeg tilbud om å få orginalproduktet av kolesrrolmedisinen helt uoppfordret og uten at legen hadde skrevet noe hva jeg vet eller kan sjekke ut. Man er jo selvsagt henvist til å ta apotekets representanter på ordet deres. Dette hadde aldri vært noe tema tidligere mellom meg og noen lege. Jeg hadde ikke tatt denne medisinen på mange år ,men ikke noe utover det var skjedd i mitt tilfelle hva jeg vet. Kanskje de hadde overskuddslager av orginalproduktet hva gjalt kolesrolmedisin. Fikk litt opolevelse av at dette var " spesialbehandling" av meg) 

Men når det gjaldt Zeldox ja da viste de til sitt regelverk. Her er ting som bare er veldig rart. Det blir for mye penger i løpet av et år for at jeg skal kunne velge orginalproduktet hele året. Synes det er litt vanskelig å spørre legen for da må vel samfunnet betale mye av kalaset. Ikke sant?? Vil være minst mulig belastning for noen som sikkert alle klienter eller pasienter ønsker.

Jeg har aldri opplevd noen problemer ved generisk bytte tidligere, så jeg har ikke mye dårlig samvittighet hvis det viser seg at jeg har bedre nytte av Seretide enn synonympreparatet. Astma er tross alt ikke til å spøke med og jeg skal fungere. Den eneste gangen jeg har sagt nei til generisk bytte, var da de ikke hadde den billigere Montelukast i stedet for Singulair inne, og jeg måtte ha medisin NÅ! Så ja, man får jo valget, men det innebærer at man også er villig til å betale mye mer av sin egen lomme. 

Stort sett funker synonympreparater greit for meg, med ett eneste unntak av de jeg tar nå. Legen kan krysse av NEI på generisk bytte - slik at man får det refundert på vanlig blåresept. Psykiateren min ga meg en skremmende statistikk, sa at kopipreparatene kunne avvike med hele 20% oppover og ditto nedover - slik at noen får bivirkninger på vanlige doser, eller opplever at virkningen uteblir. Det siste var tilfellet for meg med en av flere kopiprodusenter av Seroquel (Quetiapin). Så jeg må får vanlig Seroquel. Jeg har ikke sett noe statistikk hvor dette med avvik med hele 20% opp eller ned, men er det tilfelle er det jo veldig alvorlig. Samtidig regner jeg med at farmasøyter har vett på ikke å selge noe de ikke vet hva er. 

Noen opplever forskjell fordi hjelpestoffene i sånne medikamenter kan avvike fra originalen. Også en god grunn til å høre om utskrivende lege kan sørge for reservasjon mot generisk bytte. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...