Gå til innhold

Nødpenger hos Nav?

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært klar over at dersom man har 0 kroner på konto , så kan man gå til NAV , og få hjelp til mat osv.  

Jeg har en ganske ustabil inntekt. Jeg søker og har søkt jobb men har ikke lykkes. Problemet er at jeg går som oftest tom på konto i en uke før neste lønn kommer, selv om jeg lever sparsommelig. Jeg brukte av forbrukslån til mat. Nå forsøker jeg å spare inn der jeg kan for å få forbrukslånet nedover. Men jeg visste ikke at man hadde muligheten til å gå til NAV å få hjelp når man slet slik som jeg gjorde. 

Er det noen som vet om det? Nå lager ikke jeg tråden for å motta kritikk pga forbrukslånet. Men ønsker å høre om noen har hørt om dette med nav og nødhjelp til mat? 

Anonymkode: 65f3b...4e4

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/444514-n%C3%B8dpenger-hos-nav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel støtte til livsopphold? https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/økonomisk-sosialhjelp

Ingen skal sulte i hjel her i landet.  Men det er sikkert noen betingelser, du får se på detaljene på siden deres.

Det er nok mindre byråkrati rundt å hente mat hos Frelsesarmeen, Kirkens Bymisjon eller andre frivillige organisasjoner. Men sånt må du sjekke ut lokalt der du bor.

6 minutter siden, laban skrev:

Det er vel støtte til livsopphold? https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/økonomisk-sosialhjelp

Ingen skal sulte i hjel her i landet.  Men det er sikkert noen betingelser, du får se på detaljene på siden deres.

Det er nok mindre byråkrati rundt å hente mat hos Frelsesarmeen, Kirkens Bymisjon eller andre frivillige organisasjoner. Men sånt må du sjekke ut lokalt der du bor.

Takk for linken. For det som er bittert er at jeg har et høyt forbrukslån pga at dette har pågått i flere år. Jeg var ikke klar over at jeg hadde muligheten på å få stønader som følge av dette. Men jeg burde jo egentlig heller ha funnet ut av det før jeg tok lånet til mat og nødvendige utgifter. Så nå sitter jeg igjen med en stor gjeld på dette som jeg må klare å betale ned. Og det er vanskelig når jeg sliter så hardt som jeg gjør. 

Jeg skal sjekke linken. Det er litt kjipt når jeg går rundt å er sulten i en eller to uker i strekk hver måned. Takk for info og link. 

Du får til livsopphold, dvs mat og bo utgifter. 

Men de tar ikke hensyn til forbrukslånet, Livsoppholdet dekker ikke dette, så her må du finne en annen løsning, skrive til kreditor og be om ny betalingsplan feks.

Om du kontakter en gjeldsrådgiver får du god hjelp, så jeg ville gjort det. 

Anonymkode: 27ff2...aea

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får til livsopphold, dvs mat og bo utgifter. 

Men de tar ikke hensyn til forbrukslånet, Livsoppholdet dekker ikke dette, så her må du finne en annen løsning, skrive til kreditor og be om ny betalingsplan feks.

Om du kontakter en gjeldsrådgiver får du god hjelp, så jeg ville gjort det. 

Anonymkode: 27ff2...aea

Gjort er gjort, men jeg var "dum" som kunne ta forbrukslån pga jeg slet med økonomien for nødvendig livsopphold. Men gjort er gjort. Jeg kan ikke sitte å angre hele tiden , på noe jeg ikke kan gjøre noe med. Jeg burde jo ha forsøkt å finne ut om jeg hadde andre muligheter når jeg hadde 0 kroner på konto gjerne 2 uker før lønn, tiltross for at jeg hadde levd sparsommelig. Men men... sånn er det... Jeg hadde også noen dyre tannlegeutgifter over en lang periode. Dette brukte jeg forbrukslånet til å dekke. 

Jeg har samlet alt i ett lån. På det verste så hadde jeg 4 ulike lånemottakere. Jeg har mer oversikt nå. Jeg har også vært redd å føre regnskap fordi jeg vet at inntekten kan være så lav at jeg kommer til å se at jeg ikke har råd til mat osv. 

Jeg skal : føre opp et regnskap uansett. Jeg skal etter å ha ført opp regnskapet ta kontakt med en gjeldsrådgiver. Jeg har funnet ut at jeg kan ikke bruke mer penger i måneden enn jeg har råd til. Ellers vil lånet bare øke og øke. 

Annonse

14 minutter siden, Betti 11 skrev:

Du kan få råd hos nav for økonomien din.

Jeg må rådføre meg med dem. Jeg må få en god kontroll på ønomien for gjelden kan ikke bare fortsette å vokse fordi jeg ikke har penger til mat og viktige utgifter på slutten av måneden. 

Takker så mye for råd og innspill i situasjonen. 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også vært redd å føre regnskap fordi jeg vet at inntekten kan være så lav at jeg kommer til å se at jeg ikke har råd til mat osv. 

Du er jo nødt til å ha et budsjett når du tjener lite. Ta utgangspunkt i en typisk måned - den prosenten du jobber fast + én ekstravakt kanskje, hvis det er vanlig at du får litt ekstra jobb. Sett så mye du kan av faste utgifter på månedlige, like trekk. Hvis det er noen høye regninger du ikke får fordelt, forsøk å få betalingstidspunkt i "gunstige" måneder som desember og juni (redusert skatt og feriepenger). Så ser du på restbeløpet hvor mye du kan bruke til "daglig drift", og planlegger innkjøp av mat etc. etter det. Mat er ikke ekstremt dyrt hvis man utnytter tilbud / billigmerker, lager enkle middager omtrent fra bunnen av og bruker rester i stedet for å la dem ligge til de må kastes. Skriv en ufravikelig handleliste, ikke kjøp noe spontant eller unødvendig.

De gangene du får mer utbetalt pga. ekstravakter, må du sette av noe på en reservekonto. Det er sikkert ikke så fristende, men før eller senere kommer det en ubehagelig overraskelse i form av en uventet regning / utgift, så det er viktig at du ikke bruker opp alt du får utbetalt på de lønningene som inneholder litt ekstra.  Selv om det ikke er så mye til overs på "gode" måneder heller, er det viktig at alt ikke går til ekstra forbruk.

Både NAV og eventuelle gjeldsrådgivere vil nok spørre deg om budsjett / regnskap, så det er du nødt til å lage, i hvert fall en grov oversikt. Jeg vet jo ikke hva du får utbetalt, men hvis du ikke har høy nok inntekt til å overleve, må du kunne dokumentere det.

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har funnet ut at jeg kan ikke bruke mer penger i måneden enn jeg har råd til. Ellers vil lånet bare øke og øke. 

Du må legge nedbetaling av lånet inn i budsjettet sammen med andre faste utgifter - med et såpass høyt månedlig beløp at det ikke vokser og vokser.

12 minutter siden, laban skrev:

Du er jo nødt til å ha et budsjett når du tjener lite. Ta utgangspunkt i en typisk måned - den prosenten du jobber fast + én ekstravakt kanskje, hvis det er vanlig at du får litt ekstra jobb. Sett så mye du kan av faste utgifter på månedlige, like trekk. Hvis det er noen høye regninger du ikke får fordelt, forsøk å få betalingstidspunkt i "gunstige" måneder som desember og juni (redusert skatt og feriepenger). Så ser du på restbeløpet hvor mye du kan bruke til "daglig drift", og planlegger innkjøp av mat etc. etter det. Mat er ikke ekstremt dyrt hvis man utnytter tilbud / billigmerker, lager enkle middager omtrent fra bunnen av og bruker rester i stedet for å la dem ligge til de må kastes. Skriv en ufravikelig handleliste, ikke kjøp noe spontant eller unødvendig.

De gangene du får mer utbetalt pga. ekstravakter, må du sette av noe på en reservekonto. Det er sikkert ikke så fristende, men før eller senere kommer det en ubehagelig overraskelse i form av en uventet regning / utgift, så det er viktig at du ikke bruker opp alt du får utbetalt på de lønningene som inneholder litt ekstra.  Selv om det ikke er så mye til overs på "gode" måneder heller, er det viktig at alt ikke går til ekstra forbruk.

Både NAV og eventuelle gjeldsrådgivere vil nok spørre deg om budsjett / regnskap, så det er du nødt til å lage, i hvert fall en grov oversikt. Jeg vet jo ikke hva du får utbetalt, men hvis du ikke har høy nok inntekt til å overleve, må du kunne dokumentere det.

Du må legge nedbetaling av lånet inn i budsjettet sammen med andre faste utgifter - med et såpass høyt månedlig beløp at det ikke vokser og vokser.

Takker så mye for gode råd, laban. 

Jeg skal begynne å føre budsjett. Og se om jeg klarer å få det til å gå rundt uten å ramle i minus hver måned. De månedene som jeg jobber mer så skal jeg forsøke å sette av penger på en bufferkonto. Det er ikke lett å gjøre det pga jeg velger ofte å betale ned på lån når jeg har litt til overs. Men mulig jeg bør bare passe på å betale litt og litt ned samtidig som jeg har en bufferkonto som jeg bygger opp. 

Jeg venter med å gå til NAV med dette inntil jeg har laget et budsjett og fått en oversikt over økonomien. Det var godt å få litt innspill. Jeg er nok ikke den første nordmann i denne knipen. En mager trøst. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri vært klar over at dersom man har 0 kroner på konto , så kan man gå til NAV , og få hjelp til mat osv.  

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For det som er bittert er at jeg har et høyt forbrukslån pga at dette har pågått i flere år. Jeg var ikke klar over at jeg hadde muligheten på å få stønader som følge av dette.

Det er nok ikke slik at du automatisk får støtte hos NAV når kontoen er tom og/eller fordi du har forbrukslån du har problemer med å betjene.

Endret av Xtra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...