Gå til innhold

Sjekker matbudsjettet halvveis i måneden. Strammer økonomien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det strammer mye på grunn av en del "sløsing" i en periode tidligere men alt er oversiktlig og greit. Men man må overvåke økonomien spesielt nøye når man bare er enehusholdning og ikke har flere personer å spille på lag med føler jeg. Ekstra stor utfordring i livet liksom.😊

Anonymkode: d6034...e22

Dette har lært meg at det er lurt å ikke "lukke øynene" for problemene. Jeg håper at økonomien skulle fikse seg , og at jeg fikk en bedre stilling. Men det har ikke skjedd. Det dummeste var at jeg tok forbrukslån pga økonomien var så dårlig istedet for å søke hjelpe. Men man lærer hele livet. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Lillemus skrev:

Bra. Ellers er biblioteket behjelpelig med dette, hos oss koster det 5,- pr. ark. Du kan gjøre alt selv eller vi kan hjelpe deg (vi har ikke lov til å gå inn i nettbanken og slikt da), vi har forøvrig taushetsplikt så du skal ikke være redd for at det kommer videre fra oss i alle fall.

Har ikke så mye hemmeligheter, men dersom noen i familien tar utskrift for meg, og ser forbrukslånet så vil jeg få kritikk til evig tid. Så det gidder jeg ikke. Husker min tante sa alltid: "Aldri fortell for mye om økonomien til andre. for det kan føre til mye unødvendige innblandinger og diskusjoner. " Og det er jo sant. Men den personen som skal ta utskriftene er en person som forstår situasjonen og lager ingen diskusjon rundt den. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si det ja. Alt er ikke så lett med det høye husleienivået her i landet som jo indirekte er politisk bestemt. Alt er ikke lett å legge noe til side med de høye husleien som jo sikkert berører oss alle til en viss grad.

Anonymkode: d6034...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk gjør mest mulig selv i dag har jeg inntrykk av. Syr om gamle klær og strikker og baker brød og kaker. Jeg opplever en stor forandring på så mye. Jeg har begynt å tenke mye mer slik jeg også. Ikke så preget av at ekspertene vet så mye bedre lenger i så mye.

Anonymkode: d6034...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Folk gjør mest mulig selv i dag har jeg inntrykk av. Syr om gamle klær og strikker og baker brød og kaker.

Det har jeg ikke lagt merke til.

Anonymkode: d730a...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg ikke lagt merke til.

Anonymkode: d730a...d2e

Ikke jeg heller.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk gjør mest mulig selv i dag har jeg inntrykk av. Syr om gamle klær og strikker og baker brød og kaker. Jeg opplever en stor forandring på så mye. Jeg har begynt å tenke mye mer slik jeg også. Ikke så preget av at ekspertene vet så mye bedre lenger i så mye.

Anonymkode: d6034...e22

Det er ikke riktig.  Noen strikker og noen baker, og dette er hobby.  Før i tiden så var dette en del av hverdagen hos husmødre.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er svært vanskelig når inntektene er lave og utsiktene til bedring veldig minimal. Man trenger kanskje fritisinteresser som å gå på konsert eller treningsavgifter eller utgifter til noe hobbyvirksomhet for å avlede tankene.Det er jo også viktige ti g som man ofte puttet under matbudsjettet når man ikke har den store økonomien.Et sted skal man jo også bo og husleienivået er svært høyt her i landet.

Men selvsagt mat kan man ofte spare på. Jeg har nå kuttet ut mye å kjøpe melk.Smågodt er det vanskeligere med.

Anonymkode: d6034...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man må se på hva man trenger i dag. Julemiddag skal jeg ha spagetti ala capri tenker jeg og iskake.

Anonymkode: d6034...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har igrunnen inntrykk av at flere baker  og sylter utover hobbis.

Anonymkode: d6034...e22

Det har ikke jeg lagt merke til.

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det mye pensjonister. Kanskje derfor.

Men vi er mange som på litt lengere sikt kanskje bare må prøve å legge om stilen tror jeg på grunn av egen økonomi. Det er stadig virksomheter som er over og ut her  så arbeidsledigheten er mye større enn noen gang. Tallene som er fremme i media tror jeg er veldig sminket.

Anonymkode: d6034...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må bare skjære ned på  alle områdene hvor det smerter minst og håpe på at det inntrer en mer positiv utvikling på litt lengere sikt som så mange tror og håper på med hensyn arbeidsmarked og politisk utvikling og økonomisk utvikling ikke minst. Nå går jo alt med oljefondet så godt og det betyr vel at framtidas mennesker har et godt grunnlag for sin utvikling og liv. Det er jo en veldig god ting for oss alle tror jeg.

Anonymkode: d6034...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må bare skjære ned på  alle områdene hvor det smerter minst og håpe på at det inntrer en mer positiv utvikling på litt lengere sikt som så mange tror og håper på med hensyn arbeidsmarked og politisk utvikling og økonomisk utvikling ikke minst. Nå går jo alt med oljefondet så godt og det betyr vel at framtidas mennesker har et godt grunnlag for sin utvikling og liv. Det er jo en veldig god ting for oss alle tror jeg.

Anonymkode: d6034...e22

Evt spise mer (evt mindre) fiskeboller 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg forstår ikke dette med baking og sylting.  Det er neppe store summer som spares hvis ikke det er store husholdninger. Å sy og strikke er i hvert fall ikke lønnsomt, men veldig moro;).  Det er dyr hobby. 

I en alene-husholdning kan det være billigere å kjøpe dagens rett på en kafe enn å lage middag hjemme.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke dette med baking og sylting.  Det er neppe store summer som spares hvis ikke det er store husholdninger. Å sy og strikke er i hvert fall ikke lønnsomt, men veldig moro;).  Det er dyr hobby. 

I en alene-husholdning kan det være billigere å kjøpe dagens rett på en kafe enn å lage middag hjemme.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Du klarer ikke lage middag hjemme til under 99,- kr?

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du klarer ikke lage middag hjemme til under 99,- kr?

Anonymkode: 827bf...5ab

Dagens rett kan flere steder koste mindre enn 99.- kr.  På Grønland i Oslo får du middag på Punjabi Tandoori billigere enn det.

Når man regner alt av kostnader til en middag må man ta strømbruk med også.  Hva med krydder og slikt?  Det er ikke gratis.  Hvis jeg kjøper grønnsaker så er det så mye at det er vanskelig å spise opp.  Gulerøtter f.eks.. kjøpes ikke stykkevis, dessverrre. 

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagens rett kan flere steder koste mindre enn 99.- kr.  På Grønland i Oslo får du middag på Punjabi Tandoori billigere enn det.

Når mat blir så billig er det noe muffens. 

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når mat blir så billig er det noe muffens. 

Anonymkode: 827bf...5ab

Det er flere steder du får middag til under 99.- kr., og det er ingenting galt med Punjabi Tandoori.  Den har vært veldig populær i åresvis.  Du kan også spise linsesuppe og brød på en tyrkisk restaurant for 50.- kr.  Du lager den neppe for mindre og i hvert fall ikke hvis du tenker på tiden det tar å lage den.

Det kan godt hende at dagens rett er dyrere på små steder rundt om kring.  Det kjenner jeg ikke.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er flere steder du får middag til under 99.- kr., og det er ingenting galt med Punjabi Tandoori. 

Det kan være mye rare ingredienser, bruk av svart arbeid, slurv med skatt osv.

Det går fint an å lage middag hjemme til 25 kr.

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være mye rare ingredienser, bruk av svart arbeid, slurv med skatt osv.

Det går fint an å lage middag hjemme til 25 kr.

Anonymkode: 827bf...5ab

Du har ingen grunn til å anklage dem for det.  De har vært der siden åttitallet og veldig populære.  Det du skriver oser av fordommer.  Værsågod med dine middager til 25 kr.  Jeg snakker om ordentlige middager, ikke posesuppe med et tørt runnstykke.  Jeg snakker også om kostnadene ved å bruke ovn, lufthette og oppvaskemaskin/varmt vann.  Det er noen kroner for å varme opp posesuppa. 

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...