Gå til innhold

Sjekker matbudsjettet halvveis i måneden. Strammer økonomien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, Xtra skrev:

PS, koteletter kommer vanligvis fra gris, så en kan fortsatt spare litt på å kjøpe ku 😜

Ku er vel ett av dyrene vi ikke kaller ryggstykkene kotelett på ja, vi sier vel t-bone der, sant det. Ser fu skriver «vanligvis» og det er bra-  koteletter er godt både fra lam, hjort og rein ;) 😛 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Kayia skrev:

Ku er vel ett av dyrene vi ikke kaller ryggstykkene kotelett på ja, vi sier vel t-bone der, sant det. Men du må ikke forlede deg til å tro at «kotelett» må være  svin nei, da går du glipp av godsaker både fra lam, hjort og rein ;) 😛 

Det er jeg fullt klar over, men går du på Rema eller Meny og bare ber om koteletter (i den grad du ikke bare må plukke selv) er det svin du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mye fisk og da spørs det om jeg hadde spart penger på å kjøpe meg fiskebåt og fiske selv;)

Jeg kunne kanskje også funnet meg en fisker som ga meg fisken og bonde som ga meg kjøtt;)  Da hadde jeg spart penger.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

Det er jeg fullt klar over, men går du på Rema eller Meny og bare ber om koteletter (i den grad du ikke bare må plukke selv) er det svin du får.

... og går du andre steder spør de hvilket dyr du vil ha koteletter fra... 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at det blir tøfft å klare å få økonomien til å strekke til. Jeg har 1100 kroner ut måneden å klare meg på for å få alt til å gå rundt. Det er tøfft fordi vi er to i husholdningen, men vi skal klare det. Må man så må man klare det. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Det høres veldig lite ut. Hvor mye har du disponibelt i måneden når alle faste utgifter er betalt?

 

Fører du budsjett? Du bør absolutt føre månedsbudsjetter hvor alle inntekter og faste kostnader legges inn, så ser du hva du har å rutte med fra måned til måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser mye fisk og da spørs det om jeg hadde spart penger på å kjøpe meg fiskebåt og fiske selv;)

Jeg kunne kanskje også funnet meg en fisker som ga meg fisken og bonde som ga meg kjøtt;)  Da hadde jeg spart penger.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Og spiser du mye oppdrettsfisk er det mulig du må bruke det du sparer på vitamintilskudd... 😛 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Xtra skrev:

Det høres veldig lite ut. Hvor mye har du disponibelt i måneden når alle faste utgifter er betalt?

 

Fører du budsjett? Du bør absolutt føre månedsbudsjetter hvor alle inntekter og faste kostnader legges inn, så ser du hva du har å rutte med fra måned til måned.

Ja det er lite. 

Jeg fører budsjett. Tjener 18 000 kroner: 

9000 kroner går til husleie, 2200 kroner til innbetaling av lån (kjipt lforbrukslån), 350 kroner til forsikring, 400 kroner til treningsenter( men jeg har meldt meg ut, men må fortsette ut abbonomentet - kun 2 måneder til), 260 kroner går til gebyrer i banken jeg bruker, 1000 kroner går til telefonregning ( pluss 400 kroner i nedbetaling av mobil til et av barna mine men det er heldigvis bare 1 avdrag igjen), 900 kroner til busspenger for en måned til jobben. Hvor mye har man igjen da? Altfor lite.... 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at det blir tøfft å klare å få økonomien til å strekke til. Jeg har 1100 kroner ut måneden å klare meg på for å få alt til å gå rundt. Det er tøfft fordi vi er to i husholdningen, men vi skal klare det. Må man så må man klare det. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Hvis den andre i husholdningen er myndig og arbeidsfør så bør vedkommende få seg en liten jobb, det går fint med en vaskejobb noen kvelder i uka eller helgejobb i tillegg til skole / studier. Om vedkommende ikke er arbeidsfør så får h*n vel noe slags tilskudd fra NAV? Har dere sjekket om det er mulig å få det om h*n er student ettersom du tjener såpass lite? Stipend? Studielån?

Har du sjekket om du har rett på bostøtte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Xtra skrev:

Det høres veldig lite ut. Hvor mye har du disponibelt i måneden når alle faste utgifter er betalt?

 

Fører du budsjett? Du bør absolutt føre månedsbudsjetter hvor alle inntekter og faste kostnader legges inn, så ser du hva du har å rutte med fra måned til måned.

Jeg tjener altfor lite, men tror ikke at jeg ville fått noen form for hjelp fra Nav for å klare meg økonomisk når jeg har et dumt forbrukslån som koster meg 2200 kroner i måneden. Dermed så må jeg leve på fattigsiden. Men gjøre det beste ut av det. Jobber mest mulig, og jeg forsøker å leve så nøkternt jeg kan. Men det er hardt når vi er to i husstanden. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvis den andre i husholdningen er myndig og arbeidsfør så bør vedkommende få seg en liten jobb, det går fint med en vaskejobb noen kvelder i uka eller helgejobb i tillegg til skole / studier. Om vedkommende ikke er arbeidsfør så får h*n vel noe slags tilskudd fra NAV? Har dere sjekket om det er mulig å få det om h*n er student ettersom du tjener såpass lite? Stipend? Studielån?

Har du sjekket om du har rett på bostøtte?

Jeg får bostønad kun når netto utbetalingen er ned mot 16 000 kroner makismum. Nå tjener jeg 18 000 kroner utbetalt i måneden og dermed får jeg ikke bostønad. 

Jeg vet ikke om det kan være noen muligheter siden barnet er myndig ,og vedkommende går på videregående skole som gjør at vi kan få visse andre stønader? . Hvis noen vet om det så er det bare å siifra. 

Jeg vil si at jeg tenker over alt jeg kjøper. Er ingen storforbruker, men allikevel sliter vi . Vi lever fattigslig. Men trøster oss med at det hadde vært verre om vi levde i en del fattige strøk i Afrika osv... Men vi har det tøfft økonomisk. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er lite. 

Jeg fører budsjett. Tjener 18 000 kroner: 

9000 kroner går til husleie, 2200 kroner til innbetaling av lån (kjipt lforbrukslån), 350 kroner til forsikring, 400 kroner til treningsenter( men jeg har meldt meg ut, men må fortsette ut abbonomentet - kun 2 måneder til), 260 kroner går til gebyrer i banken jeg bruker, 1000 kroner går til telefonregning ( pluss 400 kroner i nedbetaling av mobil til et av barna mine men det er heldigvis bare 1 avdrag igjen), 900 kroner til busspenger for en måned til jobben. Hvor mye har man igjen da? Altfor lite.... 

Anonymkode: 18b2c...c13

1000 kr til telefon. Det var mye, finnes langt billigere ab.

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en attenåring boende hjemme som går på videregående skole så har han/hun rett på bidrag fra sin far.  Jeg vil tro at h*n også kan ha rett til støtte fra NAV til å klare seg siden myndighetsalder er nådd.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er lite. 

Jeg fører budsjett. Tjener 18 000 kroner: 

9000 kroner går til husleie, 2200 kroner til innbetaling av lån (kjipt lforbrukslån), 350 kroner til forsikring, 400 kroner til treningsenter( men jeg har meldt meg ut, men må fortsette ut abbonomentet - kun 2 måneder til), 260 kroner går til gebyrer i banken jeg bruker, 1000 kroner går til telefonregning ( pluss 400 kroner i nedbetaling av mobil til et av barna mine men det er heldigvis bare 1 avdrag igjen), 900 kroner til busspenger for en måned til jobben. Hvor mye har man igjen da? Altfor lite.... 

Anonymkode: 18b2c...c13

 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener altfor lite, men tror ikke at jeg ville fått noen form for hjelp fra Nav for å klare meg økonomisk når jeg har et dumt forbrukslån som koster meg 2200 kroner i måneden. Dermed så må jeg leve på fattigsiden. Men gjøre det beste ut av det. Jobber mest mulig, og jeg forsøker å leve så nøkternt jeg kan. Men det er hardt når vi er to i husstanden. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Det sier seg selv at dette i lengden ikke går rundt, vi har alle uforutsette utgifter i mellom. Men det er du og ingen andre som har ansvar for å gjøre noe med situasjonen. Tror du har fått rådet før, men antar du ikke har gjort noe med det: Hva med å ta kontakt med NAV og høre om du kan få veiledning? Finne ut om du har krav på noe om du ikke er i stand til å jobbe mer?

Om du har en attenåring bør vedkommende ha en liten jobb så h*n dekker i hvert fall deler av eget forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Xtra skrev:

 

Det sier seg selv at dette i lengden ikke går rundt, vi har alle uforutsette utgifter i mellom. Men det er du og ingen andre som har ansvar for å gjøre noe med situasjonen. Tror du har fått rådet før, men antar du ikke har gjort noe med det: Hva med å ta kontakt med NAV og høre om du kan få veiledning? Finne ut om du har krav på noe om du ikke er i stand til å jobbe mer?

Om du har en attenåring bør vedkommende ha en liten jobb så h*n dekker i hvert fall deler av eget forbruk.

Det har vært helt umulig å få økonomien til å gå rundt hver måned. Så det er årsaken til at jeg har gjeld. Jeg lever ekstremt billig i matveien og det er tungt. Tungt for 18 åringen og tungt for meg. 

Jeg bør nok ta kontakt med Nav, og be om en samtale om det. Jeg vet ikke hva de sier til at jeg har lån, men det er vel forståelig at det har skjedd pga så lav inntekt, ( jeg har vært lavere nede i 11 000 til 12 000 i inntekt,.. og dermed så er det vel en grunn til at jeg har gjeld. 

Jeg tjener heldigvis rundt 18 000 kroner for øyeblikket i måneden. Og det hjelper på. Men allikevel sliter jeg..Men har en svært ustabil inntekt. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har en attenåring boende hjemme som går på videregående skole så har han/hun rett på bidrag fra sin far.  Jeg vil tro at h*n også kan ha rett til støtte fra NAV til å klare seg siden myndighetsalder er nådd.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Faren har ingen ansvar til å gi barnet bidrag når barnet er myndig. Men barnet får ca 250 kroner i lommepenger hver uke fra sin far. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1000 kr til telefon. Det var mye, finnes langt billigere ab.

Anonymkode: 827bf...5ab

Vet .. pga nedbetaling av en telefon men det opphører snart. Heldigvis. Itillegg koster abbonomentene våre 299. 2 abbonomenter. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet .. pga nedbetaling av en telefon men det opphører snart. Heldigvis. Itillegg koster abbonomentene våre 299. 2 abbonomenter. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Vel, dumt å kjøpe en så dyr telefon når du har dårlig råd da... :unsure:

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært helt umulig å få økonomien til å gå rundt hver måned. Så det er årsaken til at jeg har gjeld. Jeg lever ekstremt billig i matveien og det er tungt. Tungt for 18 åringen og tungt for meg. 

Jeg bør nok ta kontakt med Nav, og be om en samtale om det. Jeg vet ikke hva de sier til at jeg har lån, men det er vel forståelig at det har skjedd pga så lav inntekt, ( jeg har vært lavere nede i 11 000 til 12 000 i inntekt,.. og dermed så er det vel en grunn til at jeg har gjeld. 

Jeg tjener heldigvis rundt 18 000 kroner for øyeblikket i måneden. Og det hjelper på. Men allikevel sliter jeg..Men har en svært ustabil inntekt. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Få en samtale med NAV så fort som mulig.  Slik du beskriver dette så går det ikke opp.  Det er mye enklere å sitte ovenfor en person som stiller spørsmål og får oversikt, enn å diskutere dette i forum.  De er vant til at klienter har lån.  Hvis du har betalt 9000 kr. i måneden i husleie og hatt 11000 utbetalt så er det ikke mulig.  Jeg får ikke tak på dette.

Jeg husker da jeg ble skilt at min datter på 18 år kunne kreve sin far om bidrag, men det var hun som kunne kreve det ikke jeg.  Det er lenge siden, og det var aldri aktuelt siden han delte på alle kostnader på lik linje med meg.  250 kr i uken til en attenåring rekker ikke til noe som helst og en attenåring bør kunne betale tlf. regningen selv.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Xtra skrev:

Det kan være aktuelt med bidrag også for myndige barn som går i videregående skole: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Relatert+informasjon/kan-barn-over-18-år-motta-barnebidrag

 

Jeg har vært svært tiltaksløs i situasjonen pga jeg har slitt psykisk med ting som legen ikke ville gi meg hjelp med heller. Men jeg ser at jeg må gjøre tiltak. Har gått inn på Nav sine sider , og sitter å søker på sosial stønad, der jeg også får mulighet til å fortelle og vise til situasjonen. Det er mulig ikke rart at jeg blir psykisk sliten av å leve slik som jeg har gjort, med en inntekt som er umulig til å få til å strekke seg. Jeg forsøker men det er helt håpløst. 

Jeg takker for link, og råd, og jeg skal sjekke alt sammen. Takk så mye. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...