Gå til innhold

Sjekker matbudsjettet halvveis i måneden. Strammer økonomien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, laban skrev:

Ja 😊 Dvs. det kan variere hvor mange ganger vi orker å gjenta oss selv. 

Jeg skal ikke svare for alle her, men hun takker jo for råd og har gjort en avtale med NAV, så de har da vært til litt nytte.

Jeg kan forstå at du reagerer på den oppgitte tonen over her, men dette har altså pågått en god stund.

Dere kan ikke være sikre på at hun går til NAV.  Dette ser ut for meg som skrik på hjelp og ingen er den riktige til å ta tak i det.  Det må være en grunn til at fastlegen mener at psykolog eller psykiater ikke er det riktige.

Jeg reagerer på de svarene hun får og at dere fortsetter på samme linje gang på gang.  Dette er kverulering.

Hvis dere ikke kjenner personen så kaster dere bare ord rett ut i lufta.  Hvis dere kjenner hverandre her så har ikke jeg noe her å gjøre.  Jeg titter innom fordi her er jeg anonym.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har angst og blir slått ut av angsten. Jeg klarer bedre å skrive enn å gå ut å gjøre tiltak pga angsten. Jeg er utrolig engstelig for mye og det gjør meg som sagt tiltaksløs. Jeg vet heller ikke hva jeg har rett på i min situasjon. Jeg liker legen min av grunner som gjør at det er vanskelig å skifte. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan ikke være sikre på at hun går til NAV.  

Selvfølgelig ikke, men det gjelder jo alt som skrives her. Hun har vært åpen om svært mye, så hvorfor skulle hun lyve om akkurat det?

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må være en grunn til at fastlegen mener at psykolog eller psykiater ikke er det riktige.

Helt sikkert, men det kan være bryet verd å få en second opinion ved f.eks. å bytte fastlege. Det handler om problemer som har vært tilstede i mange år.

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere ikke kjenner personen så kaster dere bare ord rett ut i lufta.

Alle her "kjenner" hverandre kun ut fra hva de selv har fortalt. Noen er Facebook-venner i tillegg, men det er underordnet. Hele DOL handler om å "kaste ord rett ut i lufta". Men det har vist seg å virke ganske bra mange ganger likevel. Hvis man henger et sted nesten daglig i ca. 20 år, slik jeg selv og flere andre i denne tråden (ikke trådstarter) har gjort, blir man nesten personlig kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En fastlege er ikke alltid like god å se løsninger når det gjelder det psykiske.  Det er viktig å se etter andre løsninger også, og det er ikke sikkert at fastlegeskifte er løsningen her.  Ikke vet jeg.  Jeg forstår ikke hvis man er lei av å svare i slike tråder hvorfor det fortsettes med det.  Det høres ut i mine ører som kverulering.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Det er du som kverulerer her. :lol:

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er du som kverulerer her. :lol:

Anonymkode: 827bf...5ab

Noen føler seg angrepet og begynner å angripe andre.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, laban skrev:

Selvfølgelig ikke, men det gjelder jo alt som skrives her. Hun har vært åpen om svært mye, så hvorfor skulle hun lyve om akkurat det?

Helt sikkert, men det kan være bryet verd å få en second opinion ved f.eks. å bytte fastlege. Det handler om problemer som har vært tilstede i mange år.

Alle her "kjenner" hverandre kun ut fra hva de selv har fortalt. Noen er Facebook-venner i tillegg, men det er underordnet. Hele DOL handler om å "kaste ord rett ut i lufta". Men det har vist seg å virke ganske bra mange ganger likevel. Hvis man henger et sted nesten daglig i ca. 20 år, slik jeg selv og flere andre i denne tråden (ikke trådstarter) har gjort, blir man nesten personlig kjent.

Det må ikke absolutt et fastlegebytte til for å få second opinion.  Man vet hva man har, men ikke hva man får.  Det går f.eks. an å ringe hjelpetlf. til Mental helse og få råd.  Det går an å ringe til legevakten og få snakke med psykiatriske sykepleiere og få råd fra dem.  Det finnes mange alternativer andre enn bytte av fastlege uten at jeg er noen ekspert på det.

Det som er klart at det blir ingen løsning så lenge man ikke søker hjelp og råd selv.  Dessverre så sitter mange fanget i en sånn ond sirkel.  Du som er trådstarter har du venner rundt deg som du snakker med?  Har du vært i privat kontakt med noen her på dol?  Hvem har du kontakt i det daglige utenom din datter/sønn?  Hvordan går det med barnet ditt opp i alt dette?.  Kanskje har du skrevet om alt dette, men det har ikke jeg fått med meg.

Vi kan godt maile til hverandre privat hvis du ønsker det og jeg kan prøve så godt jeg kan å finne veier ut.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen føler seg angrepet og begynner å angripe andre.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Sier den som begynte å angripe andre. :lol:

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må ikke absolutt et fastlegebytte til for å få second opinion.  Man vet hva man har, men ikke hva man får.  Det går f.eks. an å ringe hjelpetlf. til Mental helse og få råd.  Det går an å ringe til legevakten og få snakke med psykiatriske sykepleiere og få råd fra dem.  Det finnes mange alternativer andre enn bytte av fastlege uten at jeg er noen ekspert på det.

Det som er klart at det blir ingen løsning så lenge man ikke søker hjelp og råd selv.  Dessverre så sitter mange fanget i en sånn ond sirkel.  Du som er trådstarter har du venner rundt deg som du snakker med?  Har du vært i privat kontakt med noen her på dol?  Hvem har du kontakt i det daglige utenom din datter/sønn?  Hvordan går det med barnet ditt opp i alt dette?.  Kanskje har du skrevet om alt dette, men det har ikke jeg fått med meg.

Vi kan godt maile til hverandre privat hvis du ønsker det og jeg kan prøve så godt jeg kan å finne veier ut.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Jeg har kun voksne barn. Det går fint. Men det kan være mye tanker som jeg sitter alene med i situasjonene mine. Jeg har ingen å prate med det om. Så det er ikke alltid så lett. Men jeg vet at jeg kan skamme meg over at jeg ikke gjør noe med situasjonene når det blir vanskelig, spesiellt den økonomiske, men jeg har vært på en måte fanget i en sirkel, og samtidig så blir jeg svært så tiltaksløs pga angst av å måtte ta tak i alt sammen. Mange sier at det er lett å skrive om det. Ja det er det, men ikke å gjøre noe med det. Jeg er veldig glad for å ha oppdaget at Nav hadde en link hvor jeg kunne legge inn søknad om stønad via nettet, for takket være det så kom jeg i gang med å søke om økonomisk stønad i situasjonen. 

Å skifte fastlege har ikke vært lett å tenke på. Pga denne fastlegen så klarte jeg å stole på leger når det gjaldt helseangst. Jeg hadde så angst for fysisk sykdom før. Men denne legen var den eneste som klarte å få meg til å stole på leger om det. Men han tar ikke tak i psykiske ting, men det er en lege som jeg føler en trygghet med å ha. Men dette forstår ikke de andre her inne.... De vet ikke helt bakgrunnshistorien min og hvorfor jeg er redd for å bytte lege. 

Takker så mye for tat du ønsker å hjelpe meg med råd i situasjonen. Du må gjerne sende meg melding. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, laban skrev:

Selvfølgelig ikke, men det gjelder jo alt som skrives her. Hun har vært åpen om svært mye, så hvorfor skulle hun lyve om akkurat det?

Helt sikkert, men det kan være bryet verd å få en second opinion ved f.eks. å bytte fastlege. Det handler om problemer som har vært tilstede i mange år.

Alle her "kjenner" hverandre kun ut fra hva de selv har fortalt. Noen er Facebook-venner i tillegg, men det er underordnet. Hele DOL handler om å "kaste ord rett ut i lufta". Men det har vist seg å virke ganske bra mange ganger likevel. Hvis man henger et sted nesten daglig i ca. 20 år, slik jeg selv og flere andre i denne tråden (ikke trådstarter) har gjort, blir man nesten personlig kjent.

Det er slik at jeg føler meg nesten redd for å handle å gjøre noe med situasjonen fordi jeg vet at jeg har vært en idiot med å være tiltaksløs så lenge. Men kanskje det er mer vanlig enn man tror , å havne i en låst og dum sirkel.... Men hos meg handler det litt om angst. Jeg har angst for kontorer og alt sånnt. Derfor blir jeg tiltaksløs. Men jeg har ikke samme angsten av å sitte tryggt bak dataskjermen. Så jeg fant en god løsning med hvordan jeg kunne søke sosialstønad i dag. Det var heldigvis en digital link om det... .

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kun voksne barn. Det går fint. Men det kan være mye tanker som jeg sitter alene med i situasjonene mine. Jeg har ingen å prate med det om. Så det er ikke alltid så lett. Men jeg vet at jeg kan skamme meg over at jeg ikke gjør noe med situasjonene når det blir vanskelig, spesiellt den økonomiske, men jeg har vært på en måte fanget i en sirkel, og samtidig så blir jeg svært så tiltaksløs pga angst av å måtte ta tak i alt sammen. Mange sier at det er lett å skrive om det. Ja det er det, men ikke å gjøre noe med det. Jeg er veldig glad for å ha oppdaget at Nav hadde en link hvor jeg kunne legge inn søknad om stønad via nettet, for takket være det så kom jeg i gang med å søke om økonomisk stønad i situasjonen. 

Å skifte fastlege har ikke vært lett å tenke på. Pga denne fastlegen så klarte jeg å stole på leger når det gjaldt helseangst. Jeg hadde så angst for fysisk sykdom før. Men denne legen var den eneste som klarte å få meg til å stole på leger om det. Men han tar ikke tak i psykiske ting, men det er en lege som jeg føler en trygghet med å ha. Men dette forstår ikke de andre her inne.... De vet ikke helt bakgrunnshistorien min og hvorfor jeg er redd for å bytte lege. 

Takker så mye for tat du ønsker å hjelpe meg med råd i situasjonen. Du må gjerne sende meg melding. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Hvor kan jeg sende deg en melding?

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kan jeg sende deg en melding?

Anonymkode: cdc6f...e1c

@Mina1 heter brukeren . 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan ikke være sikre på at hun går til NAV.  Dette ser ut for meg som skrik på hjelp og ingen er den riktige til å ta tak i det.  Det må være en grunn til at fastlegen mener at psykolog eller psykiater ikke er det riktige.

Jeg reagerer på de svarene hun får og at dere fortsetter på samme linje gang på gang.  Dette er kverulering.

Hvis dere ikke kjenner personen så kaster dere bare ord rett ut i lufta.  Hvis dere kjenner hverandre her så har ikke jeg noe her å gjøre.  Jeg titter innom fordi her er jeg anonym.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Jeg har aldri utgitt for noen hvem jeg er i virkeligheten. Og jeg regner med at ingen vet hvem jeg er, heldigvis :) . Jeg velger bevisst å ikke skrive om enkelte ting som kan avsløre hvem jeg er i virkeligheten. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

@Mina1 heter brukeren . 

Anonymkode: 18b2c...c13

@Mina1 kan ikke motta meldinger, er beskjeden jeg fikk.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så lite her at jeg får ikke med meg hvem skriver hva når og hvor når det er anonym bruker.  Forstår ikke hvordan dere holder rede på det.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Man må være ganske mye innlogget på forum for å holde rede på hvem folk er. Jeg husker engang at jeg var svært sjelden inne på kvinneguiden ,men der var det en dame som ble fornærmet på min bruker. Jeg kom inn mange måneder etterpå , og så skriver en dame : er det deg? Og mye styggt om meg. Jeg husker ikke noe av hva hun pratet om. Men vedkommende husket min bruker og hadde blitt fornærmet av noe jeg skrev .. noe jeg aldri hadde ment noe galt med. :) 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er slik at jeg føler meg nesten redd for å handle å gjøre noe med situasjonen fordi jeg vet at jeg har vært en idiot med å være tiltaksløs så lenge. Men kanskje det er mer vanlig enn man tror , å havne i en låst og dum sirkel.... Men hos meg handler det litt om angst. Jeg har angst for kontorer og alt sånnt. Derfor blir jeg tiltaksløs. Men jeg har ikke samme angsten av å sitte tryggt bak dataskjermen. Så jeg fant en god løsning med hvordan jeg kunne søke sosialstønad i dag. Det var heldigvis en digital link om det... .

Anonymkode: 18b2c...c13

Angsten kan være en forklaring, men er ingen unnskyldning.  Selv om du kan søke sosialstønad på nettet er ikke det gitt at den dumper inn på kontoen din uten at du må gå til samtale først.

Kan vi bli enige om at du ringer legevakten og ber om å få snakke med psykiatrisk sykepleier?  Du må fortelle navnet ditt og så kan du fortelle om angsten og alle andre problemer.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angsten kan være en forklaring, men er ingen unnskyldning.  Selv om du kan søke sosialstønad på nettet er ikke det gitt at den dumper inn på kontoen din uten at du må gå til samtale først.

Kan vi bli enige om at du ringer legevakten og ber om å få snakke med psykiatrisk sykepleier?  Du må fortelle navnet ditt og så kan du fortelle om angsten og alle andre problemer.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Det blir galt å ringe til legevakten om dette. Men jeg må nok desverre se etter ny fastlege. Det som er trist er at jeg er svært fornøyd med fastlegen jeg har på andre plan, enn når det gjelder dette. Så det er derfor det har vært så vanskelig å bytte. Men jeg må nok fordi dette hemmer meg for mye. 

Jeg har gjort en positiv sak i dag, og det er å søke sosial stønad. Blir jeg oppringt og kallt inn på møte ,så skal jeg gå , og fortelle situasjonen. Jeg skal nå logge meg inn å se etter ny fastlege, men det er ikke lett for meg å bytte, men jeg må nok. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det blir galt å ringe til legevakten om dette. Men jeg må nok desverre se etter ny fastlege. Det som er trist er at jeg er svært fornøyd med fastlegen jeg har på andre plan, enn når det gjelder dette. Så det er derfor det har vært så vanskelig å bytte. Men jeg må nok fordi dette hemmer meg for mye. 

Jeg har gjort en positiv sak i dag, og det er å søke sosial stønad. Blir jeg oppringt og kallt inn på møte ,så skal jeg gå , og fortelle situasjonen. Jeg skal nå logge meg inn å se etter ny fastlege, men det er ikke lett for meg å bytte, men jeg må nok. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Det er ikke noe galt å ringe legevakten og be om å få snakke med psykiatrien.  Det er ikke det samme som akutt legevakt.  Da kan du diskutere dine problemer med å bytte fastlege.  Hvis du blir oppringt og bedt om å komme til møte så må du gå, ellers så skjer ingenting.

Prøv å lære deg noen pusteøvelser som du kan bruke for at angsten slipper taket.  Det kan du snakke med psykiatrisk sykepleier om.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe galt å ringe legevakten og be om å få snakke med psykiatrien.  Det er ikke det samme som akutt legevakt.  Da kan du diskutere dine problemer med å bytte fastlege.  Hvis du blir oppringt og bedt om å komme til møte så må du gå, ellers så skjer ingenting.

Prøv å lære deg noen pusteøvelser som du kan bruke for at angsten slipper taket.  Det kan du snakke med psykiatrisk sykepleier om.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Jeg mener det er galt å ringe legevakten om min situasjon. Det står ikke så ille til med meg. 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Angsten kan være en forklaring, men er ingen unnskyldning.  Selv om du kan søke sosialstønad på nettet er ikke det gitt at den dumper inn på kontoen din uten at du må gå til samtale først.

Kan vi bli enige om at du ringer legevakten og ber om å få snakke med psykiatrisk sykepleier?  Du må fortelle navnet ditt og så kan du fortelle om angsten og alle andre problemer.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Angst kan gi mange plager. Det er de som ikke våger å sette seg inn i et fly. Jeg har det på samme måte når det gjelder andre ting, men jeg presser meg som oftest ut i det. Men i dette tilfelle så har jeg bare drøyd med å søke sosial stønad fordi jeg håpet at jeg skulle klare det uten. Jeg ser jo at jeg sløser en del penger bort på unødvendige ting. Og det er hva jeg holder på å fikse opp i. 

Jeg mener også at brukere som er så opphengt i å fortelle at de vet hvem andre brukere er har et problem med at de henger mye på forum i seg selv. Men det må de jo få gjøre hvis de vil. Jeg henger mye her selv så skal ikke snakke:) 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

@Mina1 kan ikke motta meldinger, er beskjeden jeg fikk.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Du tok vekk alfakrøllen? Hvis du ikke får sendt til Mina1, må hun kanskje tømme innboksen sin først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, laban skrev:

Du tok vekk alfakrøllen? Hvis du ikke får sendt til Mina1, må hun kanskje tømme innboksen sin først.

Skal sjekke det.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...