Gå til innhold

Sjekker matbudsjettet halvveis i måneden. Strammer økonomien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt sikker på at det ikke går an.  Det er aldeles umulig uansett hvor mange ganger du snur kronene.  2000 kr. er for lite for hver eneste husholdning.

Anonymkode: cdc6f...e1c

En én-persons husholdning skulle kunne klare det, med litt disiplin.

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke dol første stedet jeg ville søke hvis jeg hadde økonomiske problemer.   Det jeg synes er rart det er den vanvittige omhuen.  Jeg f.eks. jobbet selvstendig engang og ventet noen ganger på betalinger som ikke kom til riktig tid.  Å si til meg at det er livsfarlig å bruke kredittkort i slike situasjoner er vanvittig.  Hvem har flere hundre tusen som buffer? 

Jeg har det.

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎30‎.‎09‎.‎2018 den 22.27, AnonymBruker skrev:

Jeg har det.

Anonymkode: 827bf...5ab

Good for your!  Du er neppe representative for norsk befolkning.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎30‎.‎09‎.‎2018 den 22.26, AnonymBruker skrev:

En én-persons husholdning skulle kunne klare det, med litt disiplin.

Anonymkode: 827bf...5ab

Ja  hvis det er disiplin å spise usunn mat som ferdig pizza og fete svinekoteletter uten ordenlig kjøtt!  La de som ikke liker slikt ta kontakt med meg.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja  hvis det er disiplin å spise usunn mat som ferdig pizza og fete svinekoteletter uten ordenlig kjøtt!  La de som ikke liker slikt ta kontakt med meg.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Det er ikke så vanskelig å klare seg med 2000 til mat. Det er fullt mulig å spise både sunt og næringsrik for den summen. Jeg gjør det ikke, men hadde ikke vært noe problem hvis jeg måtte.

Anonymkode: d730a...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så vanskelig å klare seg med 2000 til mat. Det er fullt mulig å spise både sunt og næringsrik for den summen. Jeg gjør det ikke, men hadde ikke vært noe problem hvis jeg måtte.

Anonymkode: d730a...d2e

Det er ikke mulig i en enslig husholdning å spise sunn og næringsrik mat for 2000 kr. i måneden gjennomsnittlig, men det er fullt mulig å klare seg med 2000 kr. hvis en spiser f.eks. fiskeboller i boks, ferdig pizza, spaghetti med posesaus, posesupper osv.  Jeg ville ikke greid å spise slik mat.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mulig i en enslig husholdning å spise sunn og næringsrik mat for 2000 kr. i måneden gjennomsnittlig, men det er fullt mulig å klare seg med 2000 kr. hvis en spiser f.eks. fiskeboller i boks, ferdig pizza, spaghetti med posesaus, posesupper osv.  Jeg ville ikke greid å spise slik mat.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Det er vanskelig å klare det. Er spent på hvor mye jeg bruker til mat denne måneden. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja  hvis det er disiplin å spise usunn mat som ferdig pizza og fete svinekoteletter uten ordenlig kjøtt!  La de som ikke liker slikt ta kontakt med meg.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Om jeg hadde vært helt alene så skulle jeg nok klart å spise greit en mnd for 2000,-. Ris, bønner og linser koster nesten ingenting på innvandrersjappa, man kan kjøpe en del mat til 40% avslag når det er dagen før det går ut på dato, bare å hive i fryseren så holder det seg like godt. Grønnsaker trenger ikke koste skjorta, hodekål er nesten gratis på denne tiden og noe av det sunneste man kan spise, man trenger ikke spise asparges til en femtilapp for en liten bunt. Jeg spiser mye knekkebrød med kaviar og hvitost, kaviar koster under en tier for en tube og en hvitost varer lenge. Syltetøy lager man billig selv, trenger bare betale for sukkeret, bær er gratis i naturen.

Men nå snakker jeg om EN person, en familie på 4 klarer seg ikke på 2000,- i mnd i matbudsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lillemus skrev:

Om jeg hadde vært helt alene så skulle jeg nok klart å spise greit en mnd for 2000,-. Ris, bønner og linser koster nesten ingenting på innvandrersjappa, man kan kjøpe en del mat til 40% avslag når det er dagen før det går ut på dato, bare å hive i fryseren så holder det seg like godt. Grønnsaker trenger ikke koste skjorta, hodekål er nesten gratis på denne tiden og noe av det sunneste man kan spise, man trenger ikke spise asparges til en femtilapp for en liten bunt. Jeg spiser mye knekkebrød med kaviar og hvitost, kaviar koster under en tier for en tube og en hvitost varer lenge. Syltetøy lager man billig selv, trenger bare betale for sukkeret, bær er gratis i naturen.

Men nå snakker jeg om EN person, en familie på 4 klarer seg ikke på 2000,- i mnd i matbudsjett.

Vi er to personer.  Men må tenke på hva vi har penger til. Billigst mulig budsjett. Men det sies at bønner er sunt og næringsrikt... 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mulig i en enslig husholdning å spise sunn og næringsrik mat for 2000 kr. i måneden gjennomsnittlig, men det er fullt mulig å klare seg med 2000 kr. hvis en spiser f.eks. fiskeboller i boks, ferdig pizza, spaghetti med posesaus, posesupper osv.  Jeg ville ikke greid å spise slik mat.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Jeg hadde klart det hvis jeg hadde villet (har gjort det før, det krever bare litt mer innsats, følge med på tilbud og fylle opp fryseren osv.). Og jeg spiser aldri hermetikk, og svært sjelden posemat. Ferdig pizza er ikke spesielt billig, du kan lage hjemmelaget pizza til halve prisen.

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lillemus skrev:

Om jeg hadde vært helt alene så skulle jeg nok klart å spise greit en mnd for 2000,-. Ris, bønner og linser koster nesten ingenting på innvandrersjappa, man kan kjøpe en del mat til 40% avslag når det er dagen før det går ut på dato, bare å hive i fryseren så holder det seg like godt. Grønnsaker trenger ikke koste skjorta, hodekål er nesten gratis på denne tiden og noe av det sunneste man kan spise, man trenger ikke spise asparges til en femtilapp for en liten bunt. Jeg spiser mye knekkebrød med kaviar og hvitost, kaviar koster under en tier for en tube og en hvitost varer lenge. Syltetøy lager man billig selv, trenger bare betale for sukkeret, bær er gratis i naturen.

Men nå snakker jeg om EN person, en familie på 4 klarer seg ikke på 2000,- i mnd i matbudsjett.

Det er ikke noe problem for en person å greie seg med 2000.- en måned, men å greie seg med 2000,- i gjennomsnittet er noe annet.  Kaviar greier jeg ikke å spise, men hvitost spiser jeg mye av og den er dyr.  Jeg måper når jeg ser påstanden om syltetøy, sukker er jo det mest usunne å spise og tror du virkelig at enslige mennesker i en storby går og plukker bær for å spare penger?

Alene husholdninger er de som er dyrest per person.  Hodekål kan være billig, men å spise et helt hode er et problem.  Gulerøtter selges i bunt også og det er et problem å spise dem opp osv.  Det er dyrere å kjøpe små pakninger enn store.  Det å ha en stor fryser koster penger og de færreste single har plass for slikt.  Grønnsaker, pålegg, ofl. kan ikke fryses rå, og det blir stort sett ferdigmiddager (som ikke er særlige billige, men ofte billigere enn å kjøpe ingredienser for en), kjøtt og fisk som ligger i fryseren.  Brød kan fryses ned, men ikke mange uker så enslige fyller ikke fryseren med brød på tilbud.  Fet fisk som laks og ørret holder ikke i månedsvis i fryseren osv.  Det er ikke vanskelig å finne tall som viser at en familie på fire kommer gunstig ut i husholdning sammenlignet med enslige eller store familier.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde klart det hvis jeg hadde villet (har gjort det før, det krever bare litt mer innsats, følge med på tilbud og fylle opp fryseren osv.). Og jeg spiser aldri hermetikk, og svært sjelden posemat. Ferdig pizza er ikke spesielt billig, du kan lage hjemmelaget pizza til halve prisen.

Anonymkode: 827bf...5ab

Jeg vet at det går an.  Har ikke sagt noe annet, men jeg står for at da går det utover kvaliteten.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Jeg måper når jeg ser påstanden om syltetøy, sukker er jo det mest usunne å spise og tror du virkelig at enslige mennesker i en storby går og plukker bær for å spare penger?

Grønnsaker, pålegg, ofl. kan ikke fryses rå, og det blir stort sett ferdigmiddager (som ikke er særlige billige, men ofte billigere enn å kjøpe ingredienser for en), kjøtt og fisk som ligger i fryseren.  Brød kan fryses ned, men ikke mange uker så enslige fyller ikke fryseren med brød på tilbud.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Man trenger ikke bruke mengder med sukker for å lage syltetøy, man kan f.eks. søte med bananer også om man finner rimelige bananer. Hvorfor de som bor i byer ikke kan kjøre eller ta buss / trikk / bane ut i skogen for å plukke bær om de virkelig vil spare penger skjønner jeg ikke.

Rotgrønnsaker, med unntak av poteter, kan kuttes i terninger og fryses sa noen her inne forleden - da har man lett basen til en grønnsakssuppe klar til en rimelig penge, for mer proteiner har man oppi bønner eller linser. Brød kan selvfølgelig ligge i fryseren mange uker - om man skjærer det opp i butikken så tar man bare opp de skivene man skal spise og tiner dem på benken / i microen / i brødristeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Man trenger ikke bruke mengder med sukker for å lage syltetøy, man kan f.eks. søte med bananer også om man finner rimelige bananer. Hvorfor de som bor i byer ikke kan kjøre eller ta buss / trikk / bane ut i skogen for å plukke bær om de virkelig vil spare penger skjønner jeg ikke.

Rotgrønnsaker, med unntak av poteter, kan kuttes i terninger og fryses sa noen her inne forleden - da har man lett basen til en grønnsakssuppe klar til en rimelig penge, for mer proteiner har man oppi bønner eller linser. Brød kan selvfølgelig ligge i fryseren mange uker - om man skjærer det opp i butikken så tar man bare opp de skivene man skal spise og tiner dem på benken / i microen / i brødristeren. 

Har du prøvd å spise brød som har ligget i ukesvis i fryseren?  Det har jeg gjort og det blir tørt og smaker ikke, og i hvert fall ikke hvis det er skjært opp.  Du er tydelig en landlig dame.  Har du rødrutete forklær og baker brød til å servere med det hjemmelagede syltetøyet😁

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å spise brød som har ligget i ukesvis i fryseren?  Det har jeg gjort og det blir tørt og smaker ikke

Det har jeg aldri lagt merke til. Du må være veldig kresen.

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at det går an.  Har ikke sagt noe annet, men jeg står for at da går det utover kvaliteten.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Det er klart at hvis du handler på Jacobs og Meny, kun skal ha de økologiske og dyreste varene blir det vanskelig. Men det behøver ikke gå ut over kvaliteten på maten hvis du planlegger skikkelig.

Anonymkode: 827bf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å spise brød som har ligget i ukesvis i fryseren?  Det har jeg gjort og det blir tørt og smaker ikke, og i hvert fall ikke hvis det er skjært opp.  Du er tydelig en landlig dame.  Har du rødrutete forklær og baker brød til å servere med det hjemmelagede syltetøyet😁

Anonymkode: cdc6f...e1c

Jeg har spist brød som har ligget lenge i fryseren uten problemer, de tåler godt å ligge i mange uker, men etter et halvt års tid kan jeg være enig i at de kan være noe tørre. I alle fall hjemmebakte vørterbrød.

Jeg er født og oppvokst i en av Norges største byer så jeg er ingen landsens dame. Ikke ennå. Men jeg har forklær når jeg baker ja, jeg lager eget syltetøy, brødbakingen tar mannen seg av sånn til daglig og vi lager det meste fra bunnen av faktisk, til og med leverpostei og spekepølser pleier vi å lage når det lir mot jul. Er det noe galt i det? Hvis du prøver å heve deg over meg ved å le av det så må jeg si jeg synes litt synd på deg. I dag har jeg bakt en kake fordi mannen min liker den så godt, det er kanskje latterlig morsomt det også? Vel, her synes vi det er koselig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg har spist brød som har ligget lenge i fryseren uten problemer, de tåler godt å ligge i mange uker, men etter et halvt års tid kan jeg være enig i at de kan være noe tørre. I alle fall hjemmebakte vørterbrød.

Jeg er født og oppvokst i en av Norges største byer så jeg er ingen landsens dame. Ikke ennå. Men jeg har forklær når jeg baker ja, jeg lager eget syltetøy, brødbakingen tar mannen seg av sånn til daglig og vi lager det meste fra bunnen av faktisk, til og med leverpostei og spekepølser pleier vi å lage når det lir mot jul. Er det noe galt i det? Hvis du prøver å heve deg over meg ved å le av det så må jeg si jeg synes litt synd på deg. I dag har jeg bakt en kake fordi mannen min liker den så godt, det er kanskje latterlig morsomt det også? Vel, her synes vi det er koselig. :) 

Nei jeg ler ikke av deg fordi du baker, langt i fra.  Jeg tar igjen fordi du mener at alle kan dra til skogen og plukke bær.  Da prøver du å heve deg over meg og mange flere og det liker jeg ikke. 

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg ler ikke av deg fordi du baker, langt i fra.  Jeg tar igjen fordi du mener at alle kan dra til skogen og plukke bær.  Da prøver du å heve deg over meg og mange flere og det liker jeg ikke. 

Anonymkode: cdc6f...e1c

De fleste kan dra til skogen og plukke bær, det er faktisk veldig in i tiden å plukke bær eller dyrke selv, så det var overhodet ikke noe forsøk på å heve seg over noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Lillemus skrev:

De fleste kan dra til skogen og plukke bær, det er faktisk veldig in i tiden å plukke bær eller dyrke selv, så det var overhodet ikke noe forsøk på å heve seg over noen. 

Ja for all del, det er greit for meg å plukke bær og lage syltetøy.  Jeg husker godt den perioden hvor jeg var superhusmor som plukket bær og saftet og syltet selv om jeg egentlig ikke likte syltetøy og gjorde det fordi det skulle gjøres og for å imponere svigermor.  Jeg er ikke alene om det av min generasjon.

Diskusjonen handler om enslige husholdninger og hvor mye syltetøy bruker et menneske?  Jeg har også lagd leverpostei og forskjellige pølser før i tiden, men tror du virkelig at det lønner seg i en alene husholdning?  Jeg i de senere årene har bodd midt i London og Berlin alene i en leilighet.  Jeg kan love deg at jeg dro ikke og plukket bær og lagde leverpostei.

Jeg baker aldri kake til meg selv, men det hender at jeg baker kaker for bursdager hos barnebarna fordi barna mine ber om det.  Det er dyrt fordi da må jeg kjøpe alle ingrediensene til kakene.  Det var noe annet da dette var en del av familiens innkjøp.

For et par år siden hadde jeg en årsinntekt som var godt under halvdelen av det jeg har nå.  Jeg måtte snu på hver krone og maten jeg spiste var langt fra så god og næringsrik som den jeg spiser nå.  Jeg klarte meg ja, og kom meg igjennom det uten å miste leiligheten eller noe annet, men jeg vet godt hva jeg snakker om av egen erfaring.  Jeg har vært ung mor i full jobb som handlet økonomisk for en familie på fire, og jeg har også vært syk og alene med lite penger. Nå er jeg alene i full jobb med god inntekt.

Jeg er ikke særlig kresen, og jeg kaster aldri mat.  Jeg kjøper brød og skjærer det opp i butikken og legger det i fryseren når jeg kommer hjem.  De siste skivene smaker ikke særlig godt, men det går greit.  Hvis det ligger noen skiver der når jeg drar på ferie så spiser jeg dem når jeg kommer hjem, men de kunne ha smakt bedre.  Jeg kjøper aldri mer enn et brød, og jeg spiser ikke særlig mye brød så et brød kan ligge lenge i fryseren hos meg.

Jeg handler på Meny av og til nå, dvs. når jeg vil ha kvalitet.  Det gjorde jeg ikke da jeg måtte snu på hver krone, og å bake pizza til meg alene ville jeg aldri finne på.  Så glad er jeg ikke i pizza.  

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...