Gå til innhold

Sjekker matbudsjettet halvveis i måneden. Strammer økonomien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få en samtale med NAV så fort som mulig.  Slik du beskriver dette så går det ikke opp.  Det er mye enklere å sitte ovenfor en person som stiller spørsmål og får oversikt, enn å diskutere dette i forum.  De er vant til at klienter har lån.  Hvis du har betalt 9000 kr. i måneden i husleie og hatt 11000 utbetalt så er det ikke mulig.  Jeg får ikke tak på dette.

Jeg husker da jeg ble skilt at min datter på 18 år kunne kreve sin far om bidrag, men det var hun som kunne kreve det ikke jeg.  Det er lenge siden, og det var aldri aktuelt siden han delte på alle kostnader på lik linje med meg.  250 kr i uken til en attenåring rekker ikke til noe som helst og en attenåring bør kunne betale tlf. regningen selv.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Jeg skal få til en samtale med Nav så fort som mulig. Takk for råd. Jeg sitter å forsøker å legge inn en søknad om sosial stønad, hvor jeg forteller om situasjonen. Jeg synes det er utrolig kjipt å måtte søke sosial stønad, men må man så må man... Det er pinlig. Men men .. jeg ser at jeg ikke kan leve på fattigdom hele tiden. Jeg bør forsøke å få det bedre i situasjonen. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Xtra skrev:

Det høres veldig lite ut. Hvor mye har du disponibelt i måneden når alle faste utgifter er betalt?

 

Fører du budsjett? Du bør absolutt føre månedsbudsjetter hvor alle inntekter og faste kostnader legges inn, så ser du hva du har å rutte med fra måned til måned.

Jeg har sendt søknad via Nav sine hjemmesider, hvor jeg også fikk forklart litt av situasjonen, samt dokumentert dette. Det står at jeg vil bli mest sannsynlig innkallt til et veiledningsmøte / samtale. Da kan jeg ta opp økonomien, jobb, og psykiske helseproblemer som jeg ikke har fått hjelp av legen med, og rådføre meg med dem om alt dette. Takker så mye for gode råd av dere her inne. Jeg er veldig tiltaksløs pga psyken min, men nå klarte jeg å sette i sving noe. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet .. pga nedbetaling av en telefon men det opphører snart. Heldigvis. Itillegg koster abbonomentene våre 299. 2 abbonomenter. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Du har uansett dyre abonnementer, jentungen og jeg har abonnementer som koster 199,- (eller er det enda litt mindre?) hos Telia, fri tale, fri sms, fri mms og 1 gb data, holder lenge for oss. Sjekk litt rundt - her er det penger å spare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sendt søknad via Nav sine hjemmesider, hvor jeg også fikk forklart litt av situasjonen, samt dokumentert dette. Det står at jeg vil bli mest sannsynlig innkallt til et veiledningsmøte / samtale. Da kan jeg ta opp økonomien, jobb, og psykiske helseproblemer som jeg ikke har fått hjelp av legen med, og rådføre meg med dem om alt dette. Takker så mye for gode råd av dere her inne. Jeg er veldig tiltaksløs pga psyken min, men nå klarte jeg å sette i sving noe. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Hvorfor har du ikke byttet fastlege ennå??? Hvis du hadde gjort det sist jeg sa det til deg hadde du hatt ny lege pr. 1 oktober, hva somler du etter!? Det er noen tastetrykk på nettet og så har du byttet og får ny lege fra den 1. i neste måned. En som forhåpentligvis skjønner at psyken er en del av helsa og henviser deg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Hvorfor har du ikke byttet fastlege ennå??? Hvis du hadde gjort det sist jeg sa det til deg hadde du hatt ny lege pr. 1 oktober, hva somler du etter!? Det er noen tastetrykk på nettet og så har du byttet og får ny lege fra den 1. i neste måned. En som forhåpentligvis skjønner at psyken er en del av helsa og henviser deg videre!

Hvorfor har du ikke gjort som jeg sa til deg?  Dette var litt for mye tante Sofie for meg.  Vet du ingenting hva psykisk ubalanse gjør med mennesker?

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvorfor har du ikke byttet fastlege ennå??? Hvis du hadde gjort det sist jeg sa det til deg hadde du hatt ny lege pr. 1 oktober, hva somler du etter!? Det er noen tastetrykk på nettet og så har du byttet og får ny lege fra den 1. i neste måned. En som forhåpentligvis skjønner at psyken er en del av helsa og henviser deg videre!

Jeg føler en skam av å ha gått til fastlegen og ikke blitt hørt. Tenker at det er kanskje bare meg som er lat, men jeg føler jo at jeg har psykiske helseproblem. Jeg har også problemer med at jeg er veldig tiltaksløs. Men jeg må gjøre som du sier. Problemet mitt er at legen min var en mann som jeg hadde full tillit til når det gjaldt fysiske ting. Jeg hadde helseangst, men har følt meg trygg med å gå til han pga han er meget flink til å ta æffære fort med alt fysisk, men psykiske ting der stopper det. Han tar ikke æffære med psyke ting. Og jeg lider jo under dette både økonomisk, psykisk , og ellers. 

Jeg må ta dette opp i møte med Nav. Og jeg skal forsøke som du sier: bytte fastlege, selv om jeg er redd for å gjøre det, fordi jeg følte meg så trygg anngående den fysiske helsen av å gå til den vanlige fastlegen. 

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du ikke gjort som jeg sa til deg?  Dette var litt for mye tante Sofie for meg.  Vet du ingenting hva psykisk ubalanse gjør med mennesker?

Anonymkode: cdc6f...e1c

Jeg er desverre tiltaksløs pga psykiske slitet jeg har, men nå har jeg litt fritid for hånd, og da skal jeg ta æffære med det.

Anonymkode: 18b2c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du ikke gjort som jeg sa til deg?  Dette var litt for mye tante Sofie for meg.  Vet du ingenting hva psykisk ubalanse gjør med mennesker?

Anonymkode: cdc6f...e1c

Hun sitter her inn og klager og klager og klager. Da klarer hun å taste de få trastetrykkene som skal til for å bytte fastlege også. Hun har blitt anbefalt å gjøre det mange ganger, ikke bare av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du ikke gjort som jeg sa til deg?  Dette var litt for mye tante Sofie for meg.  Vet du ingenting hva psykisk ubalanse gjør med mennesker?

Anonymkode: cdc6f...e1c

Det var vel i fjor høst at hun startet med å fortelle mye om hvordan fastlegen bagatelliserte de psykiske utfordringene hennes, og at flere her anbefalte henne å bytte fastlege. Nå er det gått ett år, og hun holder fredeles fast på fastlegen fordi han hjelper henne med det fysiske. Når psykiske plager går så vanvittig utover hverdagslivet som det gjør for TS, og fastlegen ikke vil henvise henne videre, er det helt på sin plass å bytte fastlege. Det er ingen grunn til å tro at en ny fastlege vil gjøre en dårlig jobb med det fysiske.

Men av en eller annen grunn velger TS status quo, og håper at ting blir bedre av seg selv. Det gjør sjelden det. Hun er skrivefør og kan fint klare å bytte fastlege, men velger å ikke gjøre det. Det er klart at vi blir frustrerte, vi som har fulgt henne tett de siste par årene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er desverre tiltaksløs pga psykiske slitet jeg har, men nå har jeg litt fritid for hånd, og da skal jeg ta æffære med det.

Anonymkode: 18b2c...c13

Fint!

 

Enig med @Lillemus at når du spør så mye om hjelp og råd her inne, mange tar seg tid til å svare deg, og håper det beste for deg, er det leit at du konsekvent lar være å følge rådene du får, selv om ofte sier du er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Lillemus skrev:

Hun sitter her inn og klager og klager og klager. Da klarer hun å taste de få trastetrykkene som skal til for å bytte fastlege også. Hun har blitt anbefalt å gjøre det mange ganger, ikke bare av meg.

Jeg er så lite her at jeg får ikke med meg hvem skriver hva når og hvor når det er anonym bruker.  Forstår ikke hvordan dere holder rede på det.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så lite her at jeg får ikke med meg hvem skriver hva når og hvor når det er anonym bruker.  Forstår ikke hvordan dere holder rede på det.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Vi som "kjenner" henne her inn vet såpass mye om henne at vi stort sett skjønner hvem hun er i løpet av de første par setningene når hun starter nye tråder, om det nå er under nicket sitt eller anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Vi som "kjenner" henne her inn vet såpass mye om henne at vi stort sett skjønner hvem hun er i løpet av de første par setningene når hun starter nye tråder, om det nå er under nicket sitt eller anonym.

Det kan hende at her er det angst for fremmede nye mennesker og å gå ut.  Det er mye enklere å sitte med et tastatur og klage.  Ikke vet jeg.  Dette er i hvert fall et menneske som står opp over ørene i problemer og ser ingen utvei.  Jeg tror ikke skifte av fastlege er nødvendigivis løsning.  Hvordan skal ny fastlege "helbrede" det psykiske?

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan hende at her er det angst for fremmede nye mennesker og å gå ut.  Det er mye enklere å sitte med et tastatur og klage.  Ikke vet jeg.  Dette er i hvert fall et menneske som står opp over ørene i problemer og ser ingen utvei.  Jeg tror ikke skifte av fastlege er nødvendigivis løsning.  Hvordan skal ny fastlege "helbrede" det psykiske?

Anonymkode: cdc6f...e1c

En god fastlege kan ha stor betydning når det gjelder det psykiske, det har jeg selv opplevd. Fastlegen kan se pasienten og være en god støtte. Fastlegen kan også henvise videre når det er behov for det og ikke bare avfeie pasienten. Fastlegen kan ikke gjøre pasienten frisk når det gjelder det psykiske, men han/hun kan bidra på mange måter så pasienten får det vesentlig bedre også når det gjelder det psykiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, emilie321 skrev:

En god fastlege kan ha stor betydning når det gjelder det psykiske, det har jeg selv opplevd. Fastlegen kan se pasienten og være en god støtte. Fastlegen kan også henvise videre når det er behov for det og ikke bare avfeie pasienten. Fastlegen kan ikke gjøre pasienten frisk når det gjelder det psykiske, men han/hun kan bidra på mange måter så pasienten får det vesentlig bedre også når det gjelder det psykiske.

En fastlege er ikke alltid like god å se løsninger når det gjelder det psykiske.  Det er viktig å se etter andre løsninger også, og det er ikke sikkert at fastlegeskifte er løsningen her.  Ikke vet jeg.  Jeg forstår ikke hvis man er lei av å svare i slike tråder hvorfor det fortsettes med det.  Det høres ut i mine ører som kverulering.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En fastlege er ikke alltid like god å se løsninger når det gjelder det psykiske.  Det er viktig å se etter andre løsninger også, og det er ikke sikkert at fastlegeskifte er løsningen her.  Ikke vet jeg.  Jeg forstår ikke hvis man er lei av å svare i slike tråder hvorfor det fortsettes med det.  Det høres ut i mine ører som kverulering.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Fastlegen til ts har i en årrekke sagt at dette er noe hun fint klarer å fikse selv og at hun slettes ikke trenger hjelp for å greie det. Dette har pågått i mange år og ts har hatt det tøft og har på ingen måte klart å komme seg ut av det. Fastlegen vil ikke henvise henne til psykolog eller psykiater fordi han ikke tar hennes psykiske problemer på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Fastlegen til ts har i en årrekke sagt at dette er noe hun fint klarer å fikse selv og at hun slettes ikke trenger hjelp for å greie det. Dette har pågått i mange år og ts har hatt det tøft og har på ingen måte klart å komme seg ut av det. Fastlegen vil ikke henvise henne til psykolog eller psykiater fordi han ikke tar hennes psykiske problemer på alvor.

Er det doleres oppfatning at hun bør gå til psykolog eller psykiater pga. de innleggene hun skriver her?  Jeg får ikke helt tak på dette.  Vet dere hvem hun er i virkeligheten, eller baserer dere dette på mange års innlegg på dol?  For å få gjort noe med økonomien er det ikke psykolog eller psykiater som kan hjelpe. 

Jeg må si at jeg er forvirret over denne tråden.  Håper ikke noen "gjenkjenner" meg som anonym bruker.

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet dere hvem hun er i virkeligheten, eller baserer dere dette på mange års innlegg på dol? 

Vi baserer det på svært mange innlegg i en periode på ca. et drøyt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, laban skrev:

Vi baserer det på svært mange innlegg i en periode på ca. et drøyt år.

Og dere gidder svare på svært mange innlegg i over et år?  Tror dere at det hjelper å "beordre" henne bl.a. til å skifte fastlege eller gå til NAV? 

Anonymkode: cdc6f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dere gidder svare på svært mange innlegg i over et år?  

Ja 😊 Dvs. det kan variere hvor mange ganger vi orker å gjenta oss selv. 

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere at det hjelper å "beordre" henne bl.a. til å skifte fastlege eller gå til NAV? 

Jeg skal ikke svare for alle her, men hun takker jo for råd og har gjort en avtale med NAV, så de har da vært til litt nytte.

Jeg kan forstå at du reagerer på den oppgitte tonen over her, men dette har altså pågått en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...