Gå til innhold

Oversende legejournal ved fastlegebytte

Anbefalte innlegg

Jeg bytter fastlege i disse tider og det er 14 år siden sist jeg gjorde det, den gangen byttet jeg bare internt på samme legekontor og de hadde tilgang til samme base over journaler så det gikk automatisk. Nå bytter jeg til en annen kommune og har fått beskjed på digipost om at "du må selv be det forrige legekontoret om utskrift / kopi"! Men herremin - kan de ikke bare sende over journalen elektronisk?! Ikke fortell meg at man i 2018 sitter og skriver ut og sender journalen på papir??? Hva skal den nye legen gjøre da - sitte og legge inn alt manuelt? Det kan da ikke være sånn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/444743-oversende-legejournal-ved-fastlegebytte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg bytter fastlege i disse tider og det er 14 år siden sist jeg gjorde det, den gangen byttet jeg bare internt på samme legekontor og de hadde tilgang til samme base over journaler så det gikk automatisk. Nå bytter jeg til en annen kommune og har fått beskjed på digipost om at "du må selv be det forrige legekontoret om utskrift / kopi"! Men herremin - kan de ikke bare sende over journalen elektronisk?! Ikke fortell meg at man i 2018 sitter og skriver ut og sender journalen på papir??? Hva skal den nye legen gjøre da - sitte og legge inn alt manuelt? Det kan da ikke være sånn?

Du ringer bare legekontoret og ber de sende over journalen elektronisk.

Anonymkode: dacd6...5b3

Sist jeg byttet lege så måtte jeg hente journalen selv ellers så måtte de sende den rekommandert. Det var fordi det ikke var sikkert nok å sende den på annen måte. Dette er snart 3 år siden, er usikker om det er samme regler nå.

41 minutter siden, emilie321 skrev:

Sist jeg byttet lege så måtte jeg hente journalen selv ellers så måtte de sende den rekommandert. Det var fordi det ikke var sikkert nok å sende den på annen måte. Dette er snart 3 år siden, er usikker om det er samme regler nå.

Herremin... Noe så tungvindt. Det burde i det minste være sånn at jeg selv kan velge om jeg vil at de skal sende den elektronisk eller pr. papir - det står ingenting spennende eller hemmelig i min journal. Må ta en telefon til det gamle legekontoret tror jeg.

4 minutter siden, Lillemus skrev:

Herremin... Noe så tungvindt. Det burde i det minste være sånn at jeg selv kan velge om jeg vil at de skal sende den elektronisk eller pr. papir - det står ingenting spennende eller hemmelig i min journal.

Det har nok skjedd litt på tre år. Men det har vært så mange lokale løsninger på elektroniske journaler at det ikke var trivielt å få til gode kommunikasjonsløsninger.

Disse systemene må lages for de pasientene som synes det står spennende og hemmelige ting i journalen - eller som ikke selv er i stand til å vurdere om innholdet burde være hemmelig eller ikke. 

Annonse

11 minutter siden, laban skrev:

Det har nok skjedd litt på tre år. Men det har vært så mange lokale løsninger på elektroniske journaler at det ikke var trivielt å få til gode kommunikasjonsløsninger.

Disse systemene må lages for de pasientene som synes det står spennende og hemmelige ting i journalen - eller som ikke selv er i stand til å vurdere om innholdet burde være hemmelig eller ikke. 

Sendte det gamle legekontoret en forespørsel via nettsiden så får jeg vel svar i løpet av dagen. :) Burde jo ikke være noe problem. Om info om mine uvi'er, bihulebetennelser og svangerskap kommer på avveie er det ikke akkurat noen statshemmeligheter.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du ringer bare legekontoret og ber de sende over journalen elektronisk.

Anonymkode: dacd6...5b3

Jepp, den sendes elektronisk og jeg får en faktura i posten. Det tar dem sikkert 2 min. Men skitt au - så høy kan vel ikke den fakturaen være tross alt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...