Gå til innhold

Hofteprotese, noen som har kunnskap?


emilie321

Anbefalte innlegg

Har snart hatt hofteprotese i 10 år og nå har hofta begynt å bli slarkete. Ved noen bevegelser så kjenner jeg at en del av hofta sklir ut for å så skli tilbake i stilling.  Slik har det vært i noen måneder. Har vært hos fastlegen og han sendte meg på røntgen og henviste meg til ortopedisk. Han sa også at det var mulig at jeg måtte inn til service. Har allerede vært på røntgen og venter på å komme inn på ortopedisk. Har fått beskjed om at de skal prøve å få meg inn i uke 50.

Vet at de har lange køer, så jeg synes det er bra hvis jeg kommer inn i uke 50. Det betyr også at de ikke mener at det er akutt, noe som er bra. Men så blir jeg sittende å tenke. Synes jeg er for ung til å måtte reoperere allerede så jeg håper jo at at jeg ikke må det ennå, men vil jo følge legens råd. De vil jo helst ikke operere en 3dje gang da resultatet blir dårligere for hver gang. Derfor er det fint hvis den protesen jeg har kan vare lengst mulig.

Er det noen som kan noe om dette?  Det at hofta sklir litt ut, kan det gå uten operasjon?  Eller må jeg bare innstille meg på en ny operasjon? Samtidig er jeg redd for at hofta skal ryke helt før jeg eventuelt blir operert.  Vet jo at ingen her inne kan si noe sikkert, men noen som har noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg vet om hofteprotese er at til yngre man er når man setter den inn jo oftere må man skifte den ut. Jeg skal kanskje få hofteprotese, er 41 år, og da sier ortoped at man må bytte denne etter noen år. Tror han sa at det var et ca 10 års perspektiv på det. Når man er yngre,er man gjerne mer aktiv og oftere utskiftning. Men dette er sikkert veldig individuelt. Men har forstått det sånn at yngre pasienter må regne med en utskiftning og to.

Det blir jo flinkere og flinkere med årene og jeg ville nok ha operert på nytt, spesielt når du kjenner hoften sklir ut. Tror det skal mye til før hofta ryker, det verste er sikkert at du kan få mye smerte. Kanskje du kan ta en tur til en fysioterapeut som kan gi deg tips og råd mens du venter?

Nå lurer jeg på hvordan du opplevde å få hofteprotese? Tok det lang tid før du følte deg bra igjen? Var det veldig vondt? 

Anonymkode: b470d...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg vet om hofteprotese er at til yngre man er når man setter den inn jo oftere må man skifte den ut. Jeg skal kanskje få hofteprotese, er 41 år, og da sier ortoped at man må bytte denne etter noen år. Tror han sa at det var et ca 10 års perspektiv på det. Når man er yngre,er man gjerne mer aktiv og oftere utskiftning. Men dette er sikkert veldig individuelt. Men har forstått det sånn at yngre pasienter må regne med en utskiftning og to.

Det blir jo flinkere og flinkere med årene og jeg ville nok ha operert på nytt, spesielt når du kjenner hoften sklir ut. Tror det skal mye til før hofta ryker, det verste er sikkert at du kan få mye smerte. Kanskje du kan ta en tur til en fysioterapeut som kan gi deg tips og råd mens du venter?

Nå lurer jeg på hvordan du opplevde å få hofteprotese? Tok det lang tid før du følte deg bra igjen? Var det veldig vondt? 

Anonymkode: b470d...8c8

Da jeg fikk hofteprotese hadde jeg hatt store smerter lenge (hoftekula hadde rotert ut av stilling), men etter operasjonen så var de smertene helt borte. Hadde selvfølgelig smerter etter selve operasjonen, men disse forsvant jo dag for dag. Fikk dessuten godt med smertelindring på sykehuset. Ellers så var det noen måneder med opptrening etterpå. Det er en del ting en ikke kan gjøre etter en slik operasjon, men det eneste som har vært et savn har vært at jeg ikke kan svømme ordinær brystsvømmimg. (Skal f.eks ikke hoppe, løpe og lignende ting)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...