Gå til innhold

Søndagmorgenquiz: Hva er det som gir livet ditt innhold,retning og mening?

Anbefalte innlegg

En fra Jehovas vitner ( tror jeg) bare på døra her i går med et lite barn med seg i følget.De spurte hvordan jeg forklarte at det onde fantes i verden. Kunnet ikke gi noe særlig svar utover at jeg ikke er så spesielt religiøst interessert , men antagelig gir deres tro dem nettopp det. Innhold, retning og mening. ( jeg synes ikke noe om sånne besøk og ikke om å ha små barn med seg men prøvde å avvise  så godt jeg kunne)

Vanskelige ting å snakke om. For de fleste er det vel barna og barnebarna som gir dem innhold, retning og mening.Eller kanskje forskjellig til forskjellige tider.

Kanskje egentlig et for sensitivt og privat tema?

Anonymkode: 75ddb...352

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje egentlig et for sensitivt og privat tema?

Religion gir i alle fall ikke mitt liv mening. :) Jeg er en enkel sjel og det som gir mitt liv mening er ungene og mannen min, de små tingene i hverdagen som nydelig natur, de deilige luktene om våren, varmende sommersol, nydelige høstfarger og sola som gnistrer over nysnøen en kald vinterdag. Å høre fuglene synge, å få en trivelig sms fra en venninne og å se at det som former seg under hendene mine på symaskina faktisk blir noe som kan brukes. :) 

Sånn helt i bunnen har det alltid hatt med helt spesielle mennesker i mitt liv som nå er gått bort. Bunnen på mange måter revet ut. Men jeg tror personlig at det er viktig å bevare" den spørrende holdning til livet. "Livet rommer ofte så mye mer enn man selv vet og folk innretter seg ofte så forskjellig liksom eller bare må Men veldig enig i at å komme for eksempel hjem til en strålende påskeferie med begynnende vårtegn og " dine mennesker" har det ok. Ja . Ingen over og ingen ved siden- følelse.

Ofte er der ting som man tar som en selvfølge. Mye innhold, retning og mening gå utdanning og senere jobb. Senere ble jo det tatt fra meg. Så var det de nærmeste tur. Men jeg er iallefall ikke hjemløs. Og jeg har fiskestang  så jeg kan skaffe mat på bordet.Alt gir det livet innhold, retning og mening. Men ingenting går selvsagt over helsa. Har man ikke helsa orker man ikke se særlige positive tegn i tiden ofte. Så mange står i sitt i dag.

Kanskje jeg mangler mening da jeg ikke har barn? Jeg elsker å ikke måtte stresse med jobb når jeg har ferie. Reise og være ute i naturen. Treffe de jeg er glad i. Likevel stresser jeg alltid i alle ferier, og jeg har en konstant melankoli i meg. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En fra Jehovas vitner ( tror jeg) bare på døra her i går med et lite barn med seg i følget.De spurte hvordan jeg forklarte at det onde fantes i verden.

Ondskap finnes pga evolusjonen (men slikt tror selvfølgelig ikke JV på). Men hva er ondskap? Hvordan definerer man et abstrakt begrep som onskap (som endrer seg fra kultur til kultur, fra tid til tid)?

Anonymkode: 33578...303

Annonse

Hva gjelder " det ondes problem" synes jeg bare at enkelte mennesker bare burde vært fratatt både barn og hundene sine.( Ble litt skuffet over at man hadde et kanskje 10 år eller yngre gammelt barn til å supplere med brosjyrer osv. Barnet har jo Inget valg kanskje. Mannen virket jo snill men allikevel. Nei. Jeg er nok ingen trosfelle for stort.

Merkelig men han så liksom Gud som en helt løsrevet størrelse. Ikke som en del av oss alle selv ens fiender om man skulle ha det. Jeg så vi er vel ivaretatt uansett hva vi i tåka måtte gjøre. Sa også hvordan jeg tar avstand for masse prrsondyrkelser. Virket som han mente at Gud var en slags menneske understatement, en mann.

Jeg så ikke om de hadde bil. Burde man ikke gå i fornøyelsespark med et barn slik på en lørdag og ikke stå å diskutere med gamle kjettinger man kanskje ikke er så interessert i hva tenker og tror egentlig. Håper barnet har det godt.

Det med barn og barnebarn. Jeg har lest om han kjente psykologen Raundalen. En bærebjelke i litteraturen også. Han prioriterer barn og barnebarn på rett måte tror jeg. Lun og god atmosfære tvers igjennom avisens magasin og man kan nesten se de vandre  fryktsom omkring og titter opp på skyskrapere og fler og flere høyhus.

Jeg mener ikke at alle andre gjør feil bare at enkelte kanskje har mer naturlige anlegg kanskje først og fremst for et så vanskelig studium.

Selv tror jeg at jeg er spart for mye ettersom jeg ikke har noen nær familie. Alt er ikke bare i våre dager heller.

4 timer siden, cilie skrev:

Kanskje jeg mangler mening da jeg ikke har barn?

Selv om mange nybakte mødre påstår noe i den retning, er det selvfølgelig ikke slik at barn er det eneste som gir livet mening. Livet mitt var i hvert fall ikke meningsløst før jeg fikk barn. 

Dette er det egentlig vanskelig å svare på for meg, men da ikke fordi det er sensitivt men fordi jeg ikke tenker at noe særskilt gir livet mening. Livet har masse meningsfullt innhold, og jeg er så heldig at jeg ikke går rundt og tenker at jeg trenger sånn eller sånn for at livet skal ha mening. Det meningsfulle innholdet har vært ulikt gjennom livets faser, men jeg har egentlig alltid vært tilfreds med livet sånn som det er der og da. 

1 time siden, laban skrev:

Selv om mange nybakte mødre påstår noe i den retning, er det selvfølgelig ikke slik at barn er det eneste som gir livet mening. Livet mitt var i hvert fall ikke meningsløst før jeg fikk barn. 

Det er jeg selvfølgelig egentlig helt enig i. Jeg begynner dog å lure på om foreldre ikke har tid til å tenke så mye på alt mulig og at jobbstress og bagateller i hverdagen må vike for foreldrerollen. - Merker jeg sliter m å forklare hvordan jeg tenker nå... 

Men dette med " det ondes problem" som han mannen tok opp i lørdagsrushet ( stod på farta til kirkegården) slik jeg tenker er det " bare grense for hvor mye daukjøtt man skal drasse med seg i livet".

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...