Gå til innhold

Noen her som har vært på Cato-senteret?

Anbefalte innlegg

Heisann. Vet de styrer med nevromuskulær tilstander - som jeg har pådratt meg etter skade. En vanlig fysio/manuellterapeut jeg har gått til ganske lenge nå har hjulpet mye i forhold til balanse, og jeg er blitt sterkere. Men nerveskadene jeg har i beina er nokså permanente. Sliter stadig mye med nedsatt styrke i ene leggen. Har dropfot på begge sider (manglende evne til å flekse opp og ned med foten; den bare henger og dingler,) og polynevropati. Dvs. smerter og bortfall av følelse i foten. Det som nå er en utfordring for meg er å kunne gå litt lengre distanser uten å få et smertehelvete som holder meg våken store deler av natta. Prøver jo.å finne medisin som kan lette dette, men det tar tid. Ikke vil det reparere skaden heller. Imidlertid virker det som fysioterapeuten er litt usikker på hva vi skal gjøre videre. Har virkelig fått kjempehjelp der både med nitidig balansetrening og øvelser som har gjort det lettere med dag til dag livet. Nå tenker jeg at tiden kan være inne for et mer intensivt opplegg med plan for oppfølging når jeg kommer hjem. Var på et opplegg i regi kommunen, men snittalder var rundt 85, jeg er i 30-årene. Ikke noe galt med eldre, men jeg opplevde det som at. de hadde formet klikker hvor jeg ikke passet inn. Fagfolkene var dyktige, så jeg holdt ut i to med. Jeg SAVNER tilbud til unge funksjonshemmede.  Det er da flere i aldersgr. som 35-60 år som av ulike grunner kommer til skade eller blir syke...  

Menmen - dette var mye oppgulp. Jeg lurer på om noen har erfaring med steder som Cato-senteret eller eventuelt Beitostølen helsesportssenter? Teller manuellterapeut som spesialist på lik linje med legespesialist? (Fysioterapeuten min har slik spesialisering). 

Anonymkode: 3dd32...5f1

Fortsetter under...

Jeg har vært både på Catosenteret og Beitostølen. Opplegget er ganske forskjellig, Catosenteret driver med ganske "tradisjonell" rehabilitering med timer hos fysio og diverse treningsopplegg, mens Beitostølen har mye mer fokus på trening gjennom aktivitet - delvis i grupper - både utendørs og innendørs. 

Selv foretrekker jeg Beitostølen helt klart. Du kan imidlertid prøve begge deler med litt ulikt forkus for oppholdet. På Beitostølen vil du kunne få hjelp til å finne ut av hvordan gjøre aktiviteter du ønsker å gjennomføre, så som sykling, ridning, skigåing, svømming, klatring, padling, slalåm etc - og få tilpasset hjelpemidler dersom du har behov for det. På Catosenteret kan du fokusere på oppøving av spesifikke ferdigheter du trenger for å få økt funksjon. 

På Beitostølen blir det stort sett alltid god stemning i treningsgruppene, det tas inn ca 15 personer samtidig som blir i 3-4 uker. Alle har egen timeplan, men du treffer de andre i gruppe på flere av aktivitetene. På Catosenteret er det mindre fellesskap blant de som er der til opptrening, blant annet fordi folk oppholder seg på rommene sine siden det er dårlig med fellesarealer utenom spisesalen. 

Dersom du har lyst til å gå på ski og evt. kjøre slalåm, så hadde jeg søkt om vinteropphold på Beitostølen. Det pleier å være mange relativt unge mennesker der på vinteropphold. 

Anonymkode: b8585...82b

Dersom du ikke henvises av legespesialist på sykehus, så må søknaden din via sentral enhet for rehabilitering.  Spiller ingen rolle om det er fastlege eller manuell terapeut som skriver søknaden. 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært både på Catosenteret og Beitostølen. Opplegget er ganske forskjellig, Catosenteret driver med ganske "tradisjonell" rehabilitering med timer hos fysio og diverse treningsopplegg, mens Beitostølen har mye mer fokus på trening gjennom aktivitet - delvis i grupper - både utendørs og innendørs. 

Selv foretrekker jeg Beitostølen helt klart. Du kan imidlertid prøve begge deler med litt ulikt forkus for oppholdet. På Beitostølen vil du kunne få hjelp til å finne ut av hvordan gjøre aktiviteter du ønsker å gjennomføre, så som sykling, ridning, skigåing, svømming, klatring, padling, slalåm etc - og få tilpasset hjelpemidler dersom du har behov for det. På Catosenteret kan du fokusere på oppøving av spesifikke ferdigheter du trenger for å få økt funksjon. 

På Beitostølen blir det stort sett alltid god stemning i treningsgruppene, det tas inn ca 15 personer samtidig som blir i 3-4 uker. Alle har egen timeplan, men du treffer de andre i gruppe på flere av aktivitetene. På Catosenteret er det mindre fellesskap blant de som er der til opptrening, blant annet fordi folk oppholder seg på rommene sine siden det er dårlig med fellesarealer utenom spisesalen. 

Dersom du har lyst til å gå på ski og evt. kjøre slalåm, så hadde jeg søkt om vinteropphold på Beitostølen. Det pleier å være mange relativt unge mennesker der på vinteropphold. 

Takk for utfyllende info :)

På det jeg leser virker det klart som Beitostølen er mest interessant for meg. Er ikke typen til å sitte aleine på et rom halve dagen fordi alle andre gjør det... Også er det jo som du sier veldig ok å få prøvd ut hjelpemidler som kan bety mulighet for deltakelse i noe man ellers ikke får til uten.

Anonymkode: 3dd32...5f1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...