Gå til innhold

Puls på over 200 i søvne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,jeg har i alle år vært plaget med høy puls som legene har forklart med at jeg har vært ung-og det dermed har vært normalt. 

Nå er jeg ikke så ung lengre og har enda flere plager knyttet til pulsen enn tidligere.

Blir svimmel for hver gang jeg ender stilling fra sittende til stående og må bruke noen sekunder for og få summet meg litt.

Har enda ikke svimt av grunnet dette,men det har flimret foran øynene mange ganger. Dette løser jeg ved å stå helt stille og holde meg fast i noe,eller sitte ned igjen. 

Har også mye smerter i øvre del av brystet(mot midten) og under venstre bryst er det ofte en stikkende smerte.

Er ikke nevneverdig bekymret for hjertehelse,men det er en belastende tilstand i hverdagen. 

Har forsøkt EKG (foreløpig uten resultat fra lege) og har sovet med pulsbelte fra Garmin for og monitorere sovende puls.

Har gjennomført en «fattigmanns tilt-test» med postitivt utslag med tanke på POTs

 

Nå er jeg henvist til EKG med ultralyd,men all den tid jeg venter på time er jeg nyskjerrig.

Målingene er som følger:

Liggende :106 Stående 1 min : 146 Stående 3 min: 128 stående tot 10 min :128

Ingen endring i blodtrykk som er innenfor normalen.

 

Ved sovende måling er gjennomsnittspulsen 97,med høyeste måling 236. Jeg våkner ikke ila natten og sover ofte 10-13 timer pr natt.

Er sliten og trett gjennom hele dagen også.

 

EKG sier : 

sinustakykardi

Uspesifikt T-bølge avvik

Unormalt rytmeekg

Vent frekvens 116 BPM

PR INT 151ms

Qrs lengde 98ms

QT/qtc 321/390 ms

P-R-T akser 57 80 25 

 

Er det noe jeg kan si til hjertespesialisten av dette som er viktig ? Evt annet informasjon som trengs?

Vil gjerne forberede meg mest mulig til timen.

 

Annen nyttig informasjon:

Ehler-Danlos syndrom

Medisiner : 30 mg cymbalta pr dag for smertelindring. (Stått på i ca 2mnd)

Familiehistorie: rundt 9 Stk på morssiden er behandlet for eller har påvist klaffefeil. (Nærmest er mormor)

Begge besteforeldre på Farside død av hjertefeil.

Mvh Kvinne 32

Anonymkode: a0fc1...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan fikk du diagnostisert ED, og hvilken type har du? 

Spesialisten vil stille relevante spørsmål, så du trenger ikke stresse alt for mye med dette, men min ukvalifiserte gjetning er at de symptomene du nevner pluss alt under "annen nyttig informasjon" bør nevnes. Du kan jo bare ha med en utskrift av dette du skrev her, det er oversiktlig og greit. EKG'en du tok hos legen og en del informasjon om plagene ble kanskje sendt med henvisningen? Cymbalta kan gi uregelmessig og rask puls, hvis det har blitt verre/endret karakter siste 2 mnd. Hvorfor du tar det (årsaken til smertene) er kanskje relevant. Er vekten normal og stabil? Har du normalt, godt kosthold, ev sjekket at du ikke mangler noe? Er du fysisk aktiv, og i hvilken grad? Vet du hvilken hjertefeil besteforeldrene dine døde av? Hvordan er blodtrykket ditt til vanlig, hvis du måler hjemme? Blir (bryst)smertene verre når du anstrenger deg fysisk? Går de bort i hvile, eller er de konstante? ED kan gi mye plager fra muskel-skjelett, stikkende smerter er ganske typisk for slike plager. Man kan også være ekstra disponert for halsbrann som kan gi ubehag/smerte midt i brystet, det blir ofte verre når man ligger. Mange med hypermobil ED sliter med plager som ligner på dine som kommer av autonom dysfunksjon, og dette blir ofte verre med manglende fysisk aktivitet. Men det er jo viktig å utelukke andre ting, særlig med din familiehistorikk.  Og den høye pulsen om natten er snodig, kan du ha pustestopp? Det kan også forklare at du er trøtt, selv om du sover enormt mye. Sover du sammen med noen som ev burde ha merket noe? (kraftig snorking, f.eks) Jobber du, og er du mye stresset? 

Ellers er ultralyd ganske grundige greier som vil avdekke hvis du har noen strukturelle feil (klaffer, etc) på hjertet, og spesialisten vil selvfølgelig se om EKG indikerer noe spesifikt. Nå er det noen rytmeforstyrrelser du må være "heldig" å få akkurat mens du ligger der hvis det skal oppdages, men hvis det er en mistanke om det, vil du sikkert få en 24-timersmåling (minst) og/eller arbeids-EKG. Symptomer alene er ikke nok til å sette noen diagnose i alle fall, tror jeg, men når du er såpass plaget, vil du antakelig få tilbud om ytterligere tester hvis de ikke finner noe, f.eks vippetest. Håper du oppdaterer etterpå!

Anonymkode: a9319...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra du skal til ultralyd av hjertet. Jeg får umiddelbart mistanke om at det kan være feil på en hjerteklaff siden hjertet ditt må jobbe så hardt som det må. Tallene fra ditt EKG ser for øvrig relativt normale ut. 

Hvis det ikke er noen strukturelle hjertefeil kan du jo lese deg litt opp på IST (inappropriate sinus tachycardia). 

Ellers mistenker jeg også at blodtrykket ditt er litt lavt? Har jeg rett?

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for lange og gode svar!

Ultralyden viste en liten lekkasje i mitralklaffen,men ingen prolaps. Kardiologen forklarte det som veldig normalt. Det er en typisk svakhet ved EDS har jeg hørt,så tenker at man bare får følge litt ekstra med den fremover!

Diagnosen er satt ved fysikalsk medisinsk rehabilitering og av overlege med kompetanse på EDS. Han diagnostiserte med hEDS som er den hypermobile typen . Selv heller jeg litt mer mot klassisk type grunnet endel symptomer. Men dette vil ikke bli bekreftet før gentest er godkjent. Fikk avslag på første innsendte blodprøve.

Plagene har vart lengre enn to mnd,mer cymbalta hjelper sikkert ikke!

Blodtrykket ligger jevnt og fint på rundt 115-120 over noen og 80.

Vekten er normal og alle verdiene er fine,sjekket alt for to uker siden. Tipper de mistenker noe med stoffskiftet først ved høy puls. Men det var alt tipp topp tommel opp:) Kostholdet er godt og jeg trener det jeg klarer 3-5 g i uken.

Nå blir det holter i 3 dager når henvisningen er på plass.

Kardiologen mente vel også at pulsen var alt for høy. Den gikk fra 96 til 153 da jeg reiste meg fra undersøkelsesbordet🙈

Da med alle elektrodene fortsatt fast,så da var jo i grunnen fint at han så det også!

Tilt testen kommer vel som neste! 

Så vidt jeg vet er det ingen pustestopp. Men det sies jeg sover svært stille. Er ikke oppe på toalettet under 12 timers søvnøktene. Tror jeg går i hi...

Vet dessverre ikke hvilke klaffer som har sviktet på morssiden ,men besteforeldrene som gikk bort av hjertefeil ble rammet av voksende hjerte og hjerteinfarkt. Vet lite der også. 

skal absolutt sjekke opp IST!

Takk igjen! Begge to:)

Anonymkode: a0fc1...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...