Gå til innhold

Trenger vi grunnlovstillegg for å hindre flertallstyranni?

Anbefalte innlegg

TL.DR (oppsummering i fet skrift):

Flertallstyranni (bla.a) ødelegger demokratiene verden over, vi kan gjøre vårt bidrag til å hindre dette gjennom å innføre et fornuftig grunnlovstillegg som sier:

Lover og beslutninger som må forventes medføre netto økonomisk tap for Norges befolkning som helhet, kan ikke vedtas med mindre enn 2/3 flertall i stortinget

Trenger vi en ny grunnlov for å løse 2018s problemer med demokratiet?

Demokratier har mange styrker, men demokratiet er under press og flere begynner å miste troen på styresystemet, mens diktaturer brer om seg i verden. Det er selvsagt en veldig trist utvikling. En viktig grunn til dette tror jeg er at det er god informasjonsflyt i demokratier, som belyser den innebygde svakheten som er flertallstyranni.  Spør du 3 ulver og 2 sau, "demokratisk" om hva de skal gjøre, så vil de bestemme at sauene skal spises. Er det optimalt for samfunnet at 40% skal tape så mye, for å blidgjøre de 60% noe. Selvsagt ikke, samfunnet som helhet taper veldig på slike beslutninger, selv om det er "samfunnet" sin "vilje". Men slik er det blitt. At kvinner fikk stemmerett viste også helt nye svakheter med dette systemet som det definitivt heller ikke er tatt hensyn til i grunnloven. Og det er ikke kvinners sin skyld og jeg mener ikke de bør miste stemmeretten, poenget er bare at det ble bare enda flere akser hvor folks ønsker krysser samfunnets interesser og nedbrytelsen av systemet akselererer fordi alle kjemper for "sine" "60%" områder, alle har områder hvor de er i majoriteten og minoriteten og slåss for det og det er slik det skal være, men dette må kontrolleres på et sett slik at alle ikke taper totalt sett, på beslutninger som går mot befolkningens ve og vel.

Derfor foreslår jeg herved tillegg til grunnloven vår :

Lover og beslutninger som må forventes medføre netto økonomisk tap for Norges befolkning, kan ikke vedtas med mindre enn 2/3 flertall i stortinget

Løser dette alle problemene, nei selvsagt ikke f.eks om 80% tjener litt og 20% taper mye på en beslutning vil problemet vedvare men det blir mange færre akser hvor dette finner sted, og det er en stor oppgradering i forhold til dagens system, og en bedre vei enn veien vi er på, som ender med total kollaps av samfunnet og diktatur til slutt... Og det bør ikke være folkets "vilje" at skjer....

Synes du dette er en god ide, har du bedre forslag kanskje, eller tror du vi bare må innse at demokrati var en fin tanke men ikke noe som duger i lengden grunnet dens åpenbare svakheter hva gjelder flertallstyranni og andre styresett bør forsøkes istedenfor?

Kjør debatt !

Anonymkode: f4324...a34

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Det er noen bra tanker, men mye er allerede nedfelt i grunnloven. Vi har menneskerettigher som begrenser hva flertallet kan gjøre mot mindretallet.

Man kan vel ikke kreve 2/3 flertall for å påføre befolkningen økonomisk tap? Det hadde slått blir beina under de fleste miljøtiltak. Dessuten er det ikke alltid enighet om hva som gir økonomisk tap. 

1 time siden, Gargamel skrev:

Det er noen bra tanker, men mye er allerede nedfelt i grunnloven. Vi har menneskerettigher som begrenser hva flertallet kan gjøre mot mindretallet.

Man kan vel ikke kreve 2/3 flertall for å påføre befolkningen økonomisk tap? Det hadde slått blir beina under de fleste miljøtiltak. Dessuten er det ikke alltid enighet om hva som gir økonomisk tap. 

Så du tenker dagens system er optimalt, eller har du bedre forslag til forbedringer? Tror du dette systemet er rigid nok til å vare?

Det er nedsider ved alle systemer selvsagt, men "tribalismen" som dagens system fører til tror jeg blir dens undergang, men det er min mening sikkert delte meninger om det. Hva statens oppgaver bør være i 2018 tror jeg er et viktig beslutning vi må ta, kanskje er det ikke alle menneskers våte drømmer, som bør være statens oppgave å sørge for at oppfylles. Selv om eventuelt 55% mener at sin drøm er en menneskerettighet at staten oppfyller.

Lykke til, uansett

Delte denne på KG forumet også, men der ble den sensurert bort, for farlige tanker feministene ønsker å fortsette uhindret hehe :D 

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1226784-trenger-vi-grunnlovstillegg-for-å-hindre-flertallstyranni/

Jaja :ph34r:

Får se om de kommer hit også og tar vekk disse farlige ideene jeg kom med 

Lykke til !

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Delte denne på KG forumet også, men der ble den sensurert bort, for farlige tanker feministene ønsker å fortsette uhindret hehe :D 

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1226784-trenger-vi-grunnlovstillegg-for-å-hindre-flertallstyranni/

Lykke til !

Sikkert et snøfnugg som har blitt krenket.

Anonymkode: d6b14...06c

Umulig fordi man vet ikke hva som kan skje ute i den store verden som vi et en del av. Mange mennesker klapper bare sammen tror jeg på grunn av andre menneskers rare disposisjoner på fellesskapets vegne og særlig på kommunenivå har jeg inntrykk av. Enkelte steder er det bare salig rot har jeg inntrykk av. Men du er inne på et stort problem synes jeg. Kan bare løses ved å velge inn personer med tilstrekkelige kunnskaper tror jeg.

Anonymkode: e71ac...83b

Annonse

Synes aldri de har noe problem med å skaffe seg 2/3 i grunnen. Om du ser etter stemmegivningen.

En annen sak er at mye av hjelpearbeidet som drives mange steder har jeg når jeg har sett på lokalbefolkningens samhandlingsmønstrr på TV begynt å tro at mange der ser mye på oss  som " de nye imperialistene" og det er jo ikke intensjonen som ligger bak eller hva? Å redde verden er en lite takknemmelig og arbeidskrevende oppgave og demokratiets svøpe er jo nettopp det at " sammen er vi dynamitt". Det skal også virke som en sil som bare de beste ideer og tiltak vinner gjennom. Det er jo ikke alltid slik og det er jo sivilisasjoner som har undergraver seg selv slik at kunnskap de før hadde er gått inn i en " istid" og helt i glemmeboka og nærmest må oppdages på nytt. At eldre ting og kunnskaper ikke trengs i øyeblikket betyr jo ikke at vi ikke kan komme til å trenge dem senere.

Lovverket  med miljøskapende rammeverk rundt skal vel være den viktige kraft som hindrer samfunnet å ødelegge seg selv. Lovverket som har sin forbindelseslinje ut til avtaler mellom mennesker over hele verden.Og kunnskaper om hvordan bygge lover som finnes i de store utdanningssinstitutisjone sikkert. Men skal man kalle noe demokrati så skal det være folkestyre. Det er bærebjelken. Alle mennesker fulle rettigheter.

Sånn jeg tenker om det da.

På 14.10.2018 den 19.54, AnonymBruker skrev:

Lykke til !

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1226876-hvorfor-ble-tråden-om-grunnlovstillegg-for-å-hindre-flertallstyranni-slettet

Så sånn var det med den saken.

Anonymkode: d6b14...06c

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen suppehuer

Vi håper alle bare på det beste for oss selv og vårt tror jeg uansett hvilke fremtidsutsikter vi pr dato måtte ha. Hvis det er et dilemma for noen. Ja så har demokratiet et dilemma. He He .😎

Det er så mye vi ikke vet i dag. For eksempel om politikerene egne " hull i cv-en". og psykiske belastninger og hjemsituasjon. Mye vi kanskje burde ha innsyn i for å kunne treffe bedre valg og unngå vansker i fremtiden. Helt optimalt.??

Enkelte burde virkelig få prippen i badekaret sitt med penger dratt ut men jeg tror ikke det er grunnloven som er årsak til vanvittige disposisjoner på fellesskapets vegne. Men jeg tror vi må bare se i øynene at fellesskapets løsninger i alt bare har utspilt sin rolle tror jeg. På områder som barnehage, skole og eldreomsorg så er de tingene for arbeidsinntensive til at fellesskapet klarer det. Det er også så mye som skiller i hva man ønsker disse områdene skal inneholde at det blir stor sløsing da behovene i dag er mye mer spissede.

Fellesskapet er bare blitt arena for private interessemotsetninger for åpen scene nå så det er lite grunn til å bruke midler slik.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...