Gå til innhold

ISW, eller andre om hjerterytme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Feil forum  men vet en bruker het dom har greiepå det.  Får noen anfall av rask puls. Mener bestemt at det ikke er angst. Kjenner ingen harde hjerteslag, men en kribling i brystet. Det er ikke ekstraslag å kjenne om jeg kjenner på pulsen. Oftest bare opp til mellom 120 og 130, noen ganger høyere, i hvile.

Lurer på om det har med blodsukker eller ernæring å gjøre? Har mest av det i perioder hvor jeg lykkes i gå ned k vekt. Snakker ikke om anoreksi. Går ned sakte men sikkert og dpuser variert. I dag merket jeg det ekstra etter å ha glemt mellommåltid og da jeg over 5 timer etter frokost (vandt til å spise ganske ofte) ved en feil (ja, det er tilfelle at det ikke var meningen, hadde ikke tilgang på karbohydrat-mat) spiste lavkarbo til lunsj. Etter det ble det mye av denne kriblingen og puls over 130. Går ikke og måler hele tiden, bare en rask kikk på aktivitetsarmbånd skal til. Bedre etter litt sjokolade, som var det eneste jeg hadde tilgang på da (Dårlig planlegging).

Anonymkode: 30f93...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde ta et EKG når du har denne rytmen. Først da får du det endelige svaret, men det kan være en av tre ting.

- Det kan være en normalrytme, bare rask (sinustakykardi) som følge av lavt blodsukker, blodtrykksfall eller en rekke andre årsaker

- Det kan være en hurtig forkammerrytme (supraventrikulær takykardi). Disse er dog vanligvis raskere enn 120-130 forutsatt at du ikke tar betablokker

- Det kan være en atrieflutter med 2:1-blokk. Disse går vanligvis i rundt 150, men kan være langsommere.

En pekepinn får du ved å sjekke om pulsen varierer. Som regel går arytmier i en fast hastighet, med start og stopp fra ett hjerteslag til neste. F.eks at pulsen går rett fra 70 til 130 og så brått tilbake til 70. Dog finnes det supraventrikulære takykardier som fluktuerer men det er sjeldnere. Går pulsen gradvis opp og ned er det sannsynligvis en normalrytme.

Jeg får alltid hjertebank av å slanke meg, og særlig av lavkarbo!

Håper dette hjalp litt

/isw

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Du burde ta et EKG når du har denne rytmen. Først da får du det endelige svaret, men det kan være en av tre ting.

- Det kan være en normalrytme, bare rask (sinustakykardi) som følge av lavt blodsukker, blodtrykksfall eller en rekke andre årsaker

- Det kan være en hurtig forkammerrytme (supraventrikulær takykardi). Disse er dog vanligvis raskere enn 120-130 forutsatt at du ikke tar betablokker

- Det kan være en atrieflutter med 2:1-blokk. Disse går vanligvis i rundt 150, men kan være langsommere.

En pekepinn får du ved å sjekke om pulsen varierer. Som regel går arytmier i en fast hastighet, med start og stopp fra ett hjerteslag til neste. F.eks at pulsen går rett fra 70 til 130 og så brått tilbake til 70. Dog finnes det supraventrikulære takykardier som fluktuerer men det er sjeldnere. Går pulsen gradvis opp og ned er det sannsynligvis en normalrytme.

Jeg får alltid hjertebank av å slanke meg, og særlig av lavkarbo!

Håper dette hjalp litt

/isw

De gangene jeg har kjent etter har den vært jevnt rask. Vet ikke hvor gradvis eller plutselig  det kommer og går. Kjenner det plutselig, men mulig den øker gradvis før jeg kjenner det. Vet heller ikke hvordan den går ilbake til normalen, for blir ikke sittende å kjenne på pulsen. Har bare sjekket et par ganger at armbåndet viser rett, og har et par ganger kjent at den er regelmessig rask, og litt bløt.

Får gå på lavkarbo når skal ta EKG, så det er større sjanse for at det blir fanga opp. Har det med lavt blodsukker å gjøre tror du?

Anonymkode: 30f93...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

De gangene jeg har kjent etter har den vært jevnt rask. Vet ikke hvor gradvis eller plutselig  det kommer og går. Kjenner det plutselig, men mulig den øker gradvis før jeg kjenner det. Vet heller ikke hvordan den går ilbake til normalen, for blir ikke sittende å kjenne på pulsen. Har bare sjekket et par ganger at armbåndet viser rett, og har et par ganger kjent at den er regelmessig rask, og litt bløt.

Får gå på lavkarbo når skal ta EKG, så det er større sjanse for at det blir fanga opp. Har det med lavt blodsukker å gjøre tror du?

Anonymkode: 30f93...539

Jeg tror det handler om at lavkarbo gir sterk fettforbrenning (lipolyse) og at denne prosessen krever mye adrenalin i blodet. Blodsukkeret er vanligvis ganske stabilt på lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...