Gå til innhold

Hjemmeværende elitemødre produserer samfunnets vinnere

Anbefalte innlegg

De jobbet i finansbransjen i London, men hoppet av karrieren og ble mamma på heltid i Norge. Vel å merke for å være sammen med barna, ikke for å stelle hus og mann.

Nesten alle mødrene tok en prestisjefylt utdanning i jus eller økonomi, og hadde høystatusjobber før de fikk barn. Da barna kom, innså de at det var andre verdier enn karriere som var viktigst for dem. 

Andre snakker om at de valgte helt feil utdanning i utgangspunktet, og at de kunne tenke seg å være sykepleiere eller jobbe i barnehage. Men de ser ikke poenget med å ta en slik jobb nå, med tanke på at lønna ville være en dråpe i havet i forhold til det mannen tjener.

Barna går ikke på skolefritidsordning, og mor bruker ettermiddagen på å være sammen med dem når leksene gjøres. Samtidig er det klart at målet er å produsere nye vinnere.

Kvinnene går altså fullt og helt opp i barna sine.  De ser dette som en viktig og krevende jobb. Disse kvinnene er ikke hjemme for å gå og rydde eller vaske gulv. De har vaskehjelp og kanskje en au pair eller to for å stelle huset.

https://forskning.no/kjonn-og-samfunn-likestilling/2014/09/hjemmevaerende-elitemodre-produserer-samfunnets-vinnere

Menn gjør ikke slikt. Kan det være fordi det er biologiske forskjeller mellom menn og kvinner?

Anonymkode: 69ade...6ee

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De jobbet i finansbransjen i London, men hoppet av karrieren og ble mamma på heltid i Norge. (...) 

Barna går ikke på skolefritidsordning, og mor bruker ettermiddagen på å være sammen med dem når leksene gjøres. Samtidig er det klart at målet er å produsere nye vinnere.

Noe lite reflektert mhp at de selv har "hoppet av et eliteliv", mens selv legger ned innsats i å oppdra barn til å få det samme elitelivet de selv valgte bort, med studier utenlands og realisering av eget potensiale? :P Elitelivet er ikke verdimessig godt nok for mamma, men likevel mammas drøm for datter der altså *fnis* 

Det er lite sannsynlig at dette har noe med biologiske forskjeller å gjøre.  Dette er kvinner som har gitt opp å kombinere karriere og barn.  At de går helt og fullt opp i barna sine er derfor ingen overraskelse.  Menn har ingen tradisjoner for å bli hjemme og stelle med hjem og barn, men det finnes menn som har hoppet av karussellen og begynt å gjøre noe annet selv om de ikke har blitt heltidsfedre.

Anonymkode: 19d51...582

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lite sannsynlig at dette har noe med biologiske forskjeller å gjøre. 

Det er jeg ikke så sikker på.

https://www.dagbladet.no/tema/kvinner-vil-forsorges/64575377

Kvinner vil forsørges - Seks av ti norske kvinner ønsker å være hjemme med barn.

65 prosent av kvinnene som har to eller flere barn, misunner andre kvinner som kan velge å være hjemmeværende eller jobbe deltid fordi de har en mann som kan forsørge seg. Særlig kvinner under 35 kunne tenke seg å trappe ned karrieren hvis de hadde mulighet til å bli forsørget.

Det som slår meg mest i artikkelen er den tydelige lengselen etter det enkle, jordnære og naturlige hos begge kjønn. Bak alt jaget etter suksess og materiell overflod, ligger rimelig enkle behov og ønsker. 

Anonymkode: 44843...845

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner vil forsørges - Seks av ti norske kvinner ønsker å være hjemme med barn.

65 prosent av kvinnene som har to eller flere barn, misunner andre kvinner som kan velge å være hjemmeværende eller jobbe deltid fordi de har en mann som kan forsørge seg. Særlig kvinner under 35 kunne tenke seg å trappe ned karrieren hvis de hadde mulighet til å bli forsørget.

Jeg synes ikke det er så overraskende. Andelen er nok mindre blant menn, men jeg kan godt tenke meg at en god del menn også kan tenke seg å være hjemme med barn for en periode. Tror nok ganske mange kan drømme om å bli forsørget av en rik ektefelle - uavhengig av kjønn ;) 

14 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg synes ikke det er så overraskende. Andelen er nok mindre blant menn, men jeg kan godt tenke meg at en god del menn også kan tenke seg å være hjemme med barn for en periode. Tror nok ganske mange kan drømme om å bli forsørget av en rik ektefelle - uavhengig av kjønn ;) 

Har du link til noe som underbygger den antagelsen?

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ingen argumenter om biologi i denne artikkelen.

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ingen argumenter om biologi i denne artikkelen.

Det er noget snodig at man alltid er motstander av en biologisk forklaring. Bortsett fra homofili da, for det er selvfølgelig 100% biologisk. Kan de være en viss ideologi som ligger bak?

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noget snodig at man alltid er motstander av en biologisk forklaring. Bortsett fra homofili da, for det er selvfølgelig 100% biologisk. Kan de være en viss ideologi som ligger bak?

Jeg vet ikke hvem man er som er alltid motstander av biologiske forklaringer, men man har lov til å si sin mening her som andre steder. 

Det er en meget snodig bortforklaring å finne en man som er alltid et eller annet.

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan bare svare for min egen del, og i denne tråden er det fordi det er en slutning jeg ikke kjøper at er så kausal som den tolkes som av enkelte (feks deg) i tråden.

I min familie og i egen krets har ikke ønsket om å tilrettelegge for at barn er mer hjemme og mindre i barnehage/SFO noe med et ønske om å forsørges å gjøre. Par jeg kjenner har diskutert løsninger som passer deres familie i fellesskap, og dét oppleves som noe helt annet enn den passive betegnelsen «vil forsørges».

De fleste jeg kjenner har også vekslet på å være den som jobbe mer og den som jobber mindre i småbarnsfasen. Det er fremmed, og kanskje noe gammeldags, å beskrive dette som (et ønske om) forsørgelse. Det har handlet om verdibaserte valg for en familie.  

Endret av Kayia
Gjest Gargamel

Jeg synes artikkelen sier veldig lite om norske kvinner hvis man leser den på en nøktern måte.

Forskeren har valgt ut en liten gruppe (13 kvinner) som har ofret karrieren for barn, for å studere denne gruppen. Ikke noe galt i det, så lenge man forstår at det ikke er typiske norske kvinner.

Neste gang vil hun kanskje intervjue menn som lar seg forsørge av rike kvinner. 

Det er vanskelig å skille mellom funn, og forskerens egne meninger og fordommer.  Har kvinnene virkelig sagt at barna må ha en beskyttet oppvekst for å klare seg i den "internasjonale konkurransen" og havne på rett plass i "klassesamfunnet"? Det høres ut som forskerens egne fortolkninger. Noen som står nær finanseliten ville vel neppe ordlagt seg sånn. 

1 time siden, Gargamel skrev:

Jeg synes artikkelen sier veldig lite om norske kvinner hvis man leser den på en nøktern måte.

Forskeren har valgt ut en liten gruppe (13 kvinner) som har ofret karrieren for barn, for å studere denne gruppen. Ikke noe galt i det, så lenge man forstår at det ikke er typiske norske kvinner.

Neste gang vil hun kanskje intervjue menn som lar seg forsørge av rike kvinner. 

Det er vanskelig å skille mellom funn, og forskerens egne meninger og fordommer.  Har kvinnene virkelig sagt at barna må ha en beskyttet oppvekst for å klare seg i den "internasjonale konkurransen" og havne på rett plass i "klassesamfunnet"? Det høres ut som forskerens egne fortolkninger. Noen som står nær finanseliten ville vel neppe ordlagt seg sånn. 

Denne artikkelen er skrevet som en vanlig avisartikkel, ikke som forskningsartikkel.  Det står ingenting om metoder eller svakheter.  Alle kan intervjue noen få og skrive en artikkel om det.

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne artikkelen er skrevet som en vanlig avisartikkel, ikke som forskningsartikkel. 

Artikkelen det linkes til i startinnlegget, er skrevet av en "forskningsjournalist", finansiert av et nasjonalt kunnskapssenter for kjønnsforskning og publisert i forskningsmedia. Det er denne artikkelen som er basert på intervjuer og som Gargamel kommenterer.

Dagblad-artikkelen er ikke intervjubasert.

6 timer siden, laban skrev:

Artikkelen det linkes til i startinnlegget, er skrevet av en "forskningsjournalist", finansiert av et nasjonalt kunnskapssenter for kjønnsforskning og publisert i forskningsmedia. Det er denne artikkelen som er basert på intervjuer og som Gargamel kommenterer.

Dagblad-artikkelen er ikke intervjubasert.

Den er ikke skrevet som forskningsartikkel selv om den er på forskning.no.  Det er ingenting om forskning i denne artikkelen annet enn at noen ble intervjuet.  Jeg ville aldri henvist til denne artikkelen som seriøs forskning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...