Gå til innhold

Demokrati

Demokrati - noe uendelig verdifullt eller vår tids klage og syte stabbe.  

5 stemmer

1. 1. Føler du vårt demokrati fungerer bra nok som det er?

• Ja i høy grad
      2
    • Vet ikke
      2
    • Nei i liten grad
      1
  2. 2. Er der ting du savner ved vårt demokrati?

• Ja
      3
    • Nei
      2
  3. 3. Bør demokrati være synonymt med folkestyre?

• Ja
      4
    • Nei
      1

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

• Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 01. nov. 2018, 02:46

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Betydningen skal ikke opphøre men avklares om der er tvil om hva man legger i ordet demokrati. Kanskje oppnå større enighet om definisjonen. Om der er tvil.

Tenker når jeg hører på radio om hva som skjer i Sverige nå at demokratiet settes på styrkeprøven så mange steder.

Folk er så mye mere bevisst- gjorte  i dag tror jeg enn før. Håper alt går bra her som der.

Tenker også på den svenske sketsjen som gikk som en farsott både i Norge og Sverige. Den sketsjen om " Fingar Olson" som var utrolig godt gjort og morsom med  mening.

Mye av hva vi kaller utvikling i verden i dag er ikke det dessverre. Synes jeg. Ofte ikke lett å se de positive trekkene.

Anonymkode: 8ae9b...621

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445237-demokrati/#findComment-3874899
Del på andre sider

Problemet med demokrati, er at folk er dumme sauer som lar seg manipulere av de rundt seg, tidligere var det massemediene (bare les dagbladet) nå til dags er det online, dessuten er vi egoistiske og det blir flertallstyranni

Om det var opp til meg ville jeg krympet staten mye, så får individene ta dårlige valg selv og leve med konsekvensene, isteden for at staten brukes som våpen (bla.a av feminister). En social justice warrior stat, er en dårlig stat som ikke er levedyktig på sikt, så en må redde skipet før det synker

Lykke til

Anonymkode: 4686f...25b

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445237-demokrati/#findComment-3874969
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med demokrati, er at folk er dumme sauer som lar seg manipulere av de rundt seg, tidligere var det massemediene (bare les dagbladet) nå til dags er det online, dessuten er vi egoistiske og det blir flertallstyranni

Om det var opp til meg ville jeg krympet staten mye, 

Skal du legge ned NAV og helsevesenet også?

Anonymkode: ceb38...23b

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445237-demokrati/#findComment-3874975
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du legge ned NAV og helsevesenet også?

Anonymkode: ceb38...23b

Helsevesen beholdes, NAV må legges ned ja beklager, isteden for hundrevis av ytelser til å "finjustere folks liv" går statens oppgave over til minimums levesats til de som ikke har råd til husleie mat og litt lommepenger, lavt nok til at ingen "frivillig" vil velge et slikt liv, men nok til et relativt verdig liv (ingen vil bli sendt på ulønnet søppelplukkings etc, vil du jobbe gratis trenger du ikke nav sin "hjelp", vil du studere har du lånekassen), mindre byråkrati, byråkratene får talk the talk istedenfor og bidra med verdiskapning isteden for å trolle nav klienter med ubrukelig svada opplegg for å "sile", da blir potten større, ihvertfall noe, men regner ikke med at de vil bidra med så mye verdiskapning uansett hehe

Men det er min mening, ingen bryr seg om hva jeg mener uansett gidder trolig ikke stemme engang jeg så dette er bare tanker så du trenger ikke frykte

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445237-demokrati/#findComment-3874990
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsevesen beholdes, NAV må legges ned ja beklager, isteden for hundrevis av ytelser til å "finjustere folks liv" går statens oppgave over til minimums levesats til de som ikke har råd til husleie mat og litt lommepenger, lavt nok til at ingen "frivillig" vil velge et slikt liv, men nok til et relativt verdig liv (ingen vil bli sendt på ulønnet søppelplukkings etc, vil du jobbe gratis trenger du ikke nav sin "hjelp", vil du studere har du lånekassen), mindre byråkrati, byråkratene får talk the talk istedenfor og bidra med verdiskapning isteden for å trolle nav klienter med ubrukelig svada opplegg for å "sile", da blir potten større, ihvertfall noe, men regner ikke med at de vil bidra med så mye verdiskapning uansett hehe

Men det er min mening, ingen bryr seg om hva jeg mener uansett gidder trolig ikke stemme engang jeg så dette er bare tanker så du trenger ikke frykte

Hva om en blir alvorlig syk?

Nei, det samfunnet der vil jeg ikke ha.

Anonymkode: f0d84...0fc

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445237-demokrati/#findComment-3874993
Del på andre sider

Problemet er heller at nav som liksom  skal være samfunnets " sikkerhetsnett" ikke alltid virker som det skal og blir altfor kostbart om man skal tro mye av signalene som sendes ut til borgerne rundt om i kommunene avisreporasjer osv. Mye historikk med prøving og feiling og sikkert også tapte menneskeår og sikkert også vanskelige arbeidsforhold for de som jobber der gir lav troverdighet og medvirker til at folk mister alt håp. Dette gir jo også store ringvirkninger for de nærmeste til " klienten" selvsagt. Med mye stigmatisering som vi alle bidrar til å opprettholde får vi et sårbart samfunn etter min mening som bare ønsker å slå den som ligger nede lenger ned i gjørma. Her i landet har vi en annen soliditet enn andre land på grunn av vår alles historie men det virker som om ikke alle ønsker verden særlig vell lenger av politikerene siden så mye går galt. Det virker som det mangler på så mye i verden i dag både " ute og hjemme". Men merkelig nok er det kanskje nettopp der håpet ligger.

Så mange mennesker trenger å få vite at de er bra nok og få nødvendig helsehjelp i systemet tror jeg. Informasjon om rettigheter virker også ofte uklare. Så mye avhenger av hvilken kommune man er bosatt virker det på meg. Det er mye rart.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445237-demokrati/#findComment-3874994
Del på andre sider

Et av NAV sine bokser på nett har jo overskriften " Hva er din situasjon"

Dette er vel " sikkerhetsnettet" som skal inntre ved arbeidsledighet og sykdom. Problemet er vel at så mange mangler så mye tror jeg. Såsom bolig og pass av barn og leksehjelp og transport og hjelp til kaotiske livskrise og ren økonomi hjelp tror  jeg. De minst ressurssterke klarer ikke å sette ord på sin situasjon engang tror jeg og dette er sikkert de mest utsatte av alle. Juridisk hjelp tror også mange trenger.

Så mange har også helseplager som aldri har vært tatt tak i tror jeg og som gjør kommunikasjonen vanskelig. Om lege og helsetjenester hadde fungert også for de svakeste blant oss så kanskje det hadde hjulpet. Men man har visst så få spesialister så man har visst ingen å sende til.

I lokalavisa stod det om en 46 år gammel småbarnsmor som til slutt hadde fått kreftdiagnose etter ikke å ha blitt hørt av fastlegen sin. Det sier ikke lite om hvor alvorlig tilstandene er. I media snakkes mye om den fine medisinske forskningen som det sikkert er i all hovedsak samfunnets totale verdier som vi jo alle er del av som har frembrakt. Men resultatene tilhører mer og mer en elite. Ingen ønsker å bli arbeidsledig og ingen ønsker å få kreft og ingen ønsker å bli avhengig av NAV og ingen ønsker å bli utsatt for kriminalitet. Hvorfor skal man bidra til et samfunn man får så lite igjen for egentlig. Kanskje noe mange burde tenke på.  

Tror systemet utnyttes i langt større grad enn man aner. Kanskje aldri får vite.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445237-demokrati/#findComment-3875000
Del på andre sider

Vi er jo mere og mere inne i " hjelp deg selv og selvhjelps kulturen". NAV tenker vel også mer og mer selvbetjente løsninger tror jeg. Etterhvert blir kanskje alt så robotisert at til og med de ansatte på sykehusene og helsetjenesten bare kan gå hjem å legge seg. 

Men det tar vel kanskje en stund til før enn politikerene ute og hjemme blir erstattet med roboter.Kanskje ikke så dumt ville kanskje enkelte mene.Alle har sitt å tenke på i dag tror jeg. Ikke minst nav. Så mange faller også utenfor alle systemer tror jeg. De har ikke engang en kontaktperson i nav eller noe ytelse av noe slag. Om man virkelig ønsket å hjelpe ville man prøvet å få en oversikt over om de det gjelder. NAV har krevende jobber uten tvil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445237-demokrati/#findComment-3875004
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...