Gå til innhold

Kupton: Ventrikkeltachykardi. Alvorlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

(Beklager at dette ikke er psykiatri foruten min egen bekymring, men spør da jeg forstår at du har kompetanse på hjertesykdommer)

Et nært familiemedlem har vært sterkt plaget med ventrikulære ekstraslag i perioder. Vedkommende har vært utredet godt, og Holter viste en gang 7-8% VES. Disse ble av kardiolog bedømt benigne. Ellers normalt fungerende hjerte uten strukturelle feil, og normal arbeidsbelastning hvor også ekstraslagene forsvant. 

I dag klaget vedkommende over svimmelhet og ubehag i brystet. Jeg undersøkte og kjente ekstraslag i bigemini og trigemini, men det som bekymret mer var serier av ekstraslag. Disse ga ingen følbar puls (kunne dog høres med blodtrykksmåler når mansjetten var under 70 mmHg) slik at pulsen forsvant i 4-5 sekunder av gangen, og dette ga svimmelhet. Vedkommende hadde altså løp av kortvarig ventrikkeltachykardi med frekvens litt over 200. 

Jeg ringte legevakten og fikk beskjed om at det skulle tas et EKG. Innen vi var der hadde dette roet seg ned, og EKG var normalt foruten enkelte VES. Fikk beskjed om å ta betablokker ved behov og sendt hjem. Det virket som legen ikke trodde helt på beskrivelsene mine. 

Hvordan skal vedkommende forholde seg videre? Jeg er jo urolig for at det skal komme lengre serier som gir virkelig alvorlige symptomer? Bør dette tas raskt videre med fastlege? 

(Til informasjon. Selv har jeg atrietachykardi men dette gir helt andre symptomer, med følbar puls og ingen svimmelhet eller andre ubehag)

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Jeg synes dette skal undersøkes hos fastlege kommende uke. 

"Betablokker ved behov"?  Tørr nesten ikke si hvordan det høres ut for meg. Hvor lenge varer en slik tachycardi, og hvor lang tid tar et fra inntak av en tabl betablokker til den har effekt? 

Skrevet

Tusen takk, da tar vi kontakt med fastlegen på mandag. 

Ved behov var nok ment som i perioder med mye ekstraslag. I lange perioder er det jo nesten ingenting, men særlig ifm. stress blir det svært mange, og det var jo i denne settingen tachycardien kom også. 

Skrevet
20 timer siden, issomethingwrong skrev:

Tusen takk, da tar vi kontakt med fastlegen på mandag. 

Ved behov var nok ment som i perioder med mye ekstraslag. I lange perioder er det jo nesten ingenting, men særlig ifm. stress blir det svært mange, og det var jo i denne settingen tachycardien kom også. 

❤️

Skrevet
På 3.11.2018 den 22.57, issomethingwrong skrev:

(Beklager at dette ikke er psykiatri foruten min egen bekymring, men spør da jeg forstår at du har kompetanse på hjertesykdommer)

Et nært familiemedlem har vært sterkt plaget med ventrikulære ekstraslag i perioder. Vedkommende har vært utredet godt, og Holter viste en gang 7-8% VES. Disse ble av kardiolog bedømt benigne. Ellers normalt fungerende hjerte uten strukturelle feil, og normal arbeidsbelastning hvor også ekstraslagene forsvant. 

I dag klaget vedkommende over svimmelhet og ubehag i brystet. Jeg undersøkte og kjente ekstraslag i bigemini og trigemini, men det som bekymret mer var serier av ekstraslag. Disse ga ingen følbar puls (kunne dog høres med blodtrykksmåler når mansjetten var under 70 mmHg) slik at pulsen forsvant i 4-5 sekunder av gangen, og dette ga svimmelhet. Vedkommende hadde altså løp av kortvarig ventrikkeltachykardi med frekvens litt over 200. 

Jeg ringte legevakten og fikk beskjed om at det skulle tas et EKG. Innen vi var der hadde dette roet seg ned, og EKG var normalt foruten enkelte VES. Fikk beskjed om å ta betablokker ved behov og sendt hjem. Det virket som legen ikke trodde helt på beskrivelsene mine. 

Hvordan skal vedkommende forholde seg videre? Jeg er jo urolig for at det skal komme lengre serier som gir virkelig alvorlige symptomer? Bør dette tas raskt videre med fastlege? 

(Til informasjon. Selv har jeg atrietachykardi men dette gir helt andre symptomer, med følbar puls og ingen svimmelhet eller andre ubehag)

Å skulle redegjøre for pasientens symptomer som pårørende, er en slags risikosport. Dersom ikke timingen blir perfekt, så risikerer man at legene blir svært skeptiske til pårørende med mye faginnsikt - så sant man ikke tilhører en helseprofesjon. Du har jo dette med hjertehelse som en av dine særinteresser; kanskje klarte ikke legen helt å forholde seg til det. 

Håper fastlegen tar tak i situasjonen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...