Gå til innhold

Er dagens barn/ungdom bortskjemte?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke barn men ble litt sjokkert når jeg var i ett selskap Hørte at 10-12 åringene har Samsung 9 eller nyeste iPhone. Dem har iPad, PlayStation, laptop. 

En kompis av min nevø har lettmoped til 30 000kr. Og dem er 16 år. 

Noen av dem reiser til syden i vinterferie,høstferie,juleferie og sommerferie. Er dette nødvendig? Hvordan skal verden bli fremover? 

Min søster er alene med 2 barn og hun sliter med å gi barna det de trenger. Men de har det bra og mangler ikke noe. Og jeg tror at ungene har godt av å ikke få alt de ønsker seg. Jeg snakket med nevøene mine i går og dem er veldig bevist på hva ting koster og at dem må spare litt selv om dem ønsker seg noe. 

Anonymkode: 3416f...53f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445334-er-dagens-barnungdom-bortskjemte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den gamle strategien med å ikke gjøre barna bortskjemt fungerer sålenge de lfeste foreldre holder på sånn, men idag er dere så få at deres unger blir utstøtt og får psykiske problemer og ender opp som tapere i stor grad.

I teorien er jeg enig, men i praksis i dagens samfunn er det desverre ikke slik lenger

Lykke til

Anonymkode: f870a...c7f

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, mange er bortskjemte drittunger. Lurer på hvordan dette skal gå.

Anonymkode: 162d7...165

Spør kidsa i Oslo Øst hvordan det går, når en ikke blir bortskjemt og lever i en verden fult av bortskjemte drittunger.

SPOILER ALERT, det går til H med kidsa i Oslo øst

Med mindre du klarere å endre hele samfunnet, må du bortskjemme kidsa dine om du vil dem det beste i livet, sånn er det bare

Annonse

1 time siden, Gargamel skrev:

Det blir vel sånn så lenge hver generasjon har det bedre materielt enn den forrige.

Min bestefar var nok veldig bortskjemt i forhold til min oldefar. 

Sant på gruppenivå, men samtidig var og er forskjellene mellom person a og b stor både materielt, kulturelt og sosialt. Jeg tror det alltid er vanskelig å være den som har og får minst av det andre har tilgang på, ikke minst av støtte, oppbacking og trygghet. 

Endret av Kayia
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spør kidsa i Oslo Øst hvordan det går, når en ikke blir bortskjemt og lever i en verden fult av bortskjemte drittunger.

Med mindre du klarere å endre hele samfunnet, må du bortskjemme kidsa dine om du vil dem det beste i livet, sånn er det bare

Det var da voldsomt generaliserende. Det er mange bra ungdommer her. Mange som har det bra materiellt også.

Anonymkode: 7fb0c...167

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det bor svært mange "kids" i Oslo øst som har det aldeles utmerket og som ikke kommer til å havne i noe som likner "H".

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke barn men ble litt sjokkert når jeg var i ett selskap Hørte at 10-12 åringene har Samsung 9 eller nyeste iPhone. Dem har iPad, PlayStation, laptop. 

Tja, mye av dette er nok arv når mor og far bytter ut sine, du skal ikke ta alt du hører for god fisk. Jeg har mange ganger spurt mine unger om slike ting er vanlig her (at alle har den nyeste iphone, blir kjørt til skoleball i limo, har skolevesker til 6000,-) og de ser like oppgitt på meg hver gang - "Nei, mamma, det er ikke sånn her!" Nå bor ikke vi i Oslo da, men i Trønderhovedstaden.

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kompis av min nevø har lettmoped til 30 000kr. Og de er 16 år. 

Ikke usannsynlig at den er finansiert av konfirmasjonspenger.

Noen få har veldig mye, noen få har svært lite - og det store flertall ligger et sted i mellom.  Akkurat som før, men nivået generelt er hevet sammenliknet med forrige generasjon.  Også det er akkurat som før.

12 minutter siden, laban skrev:

Ikke usannsynlig at den er finansiert av konfirmasjonspenger.

Godt poeng. Noen har også kanskje spart ukepenger, solgt gamle leker eller jobbet litt hjemme og spart for å få råd til ny mobil. Kanskje har mor og far spyttet i når ungen har spart det halve, det er vel ikke helt uvanlig heller. :) 

8 minutter siden, laban skrev:

Noen få har veldig mye, noen få har svært lite - og det store flertall ligger et sted i mellom.  Akkurat som før, men nivået generelt er hevet sammenliknet med forrige generasjon.  Også det er akkurat som før.

nv7JHLA.png

I Oslo Øst nermer det seg mer regel enn unntak at en vokser opp i fattigdom, ifølge SSB ihvertfall, se den utviklingen bare på 2 år...

Her er lavinntekt definert som husholdningsinntekt i familien under 60% av medianinntekten, sammenlignet med landet som helhet, og inkluderer ytelser fra staten som betegnes som inntekt

Tror ikke alle barn i Norge, spesielt i Oslo øst, føler seg del av noen blomstrende økonomi og materiell overflod, som resten av oss gjør, ting blir verre ikke bedre i disse områdene. Og dette har konskekvenser for helse trivsel fremtidig lønn fremtidig yrkesdeltagelse mm, sier forskningen

Noen klarer seg bra, beklager om du tolket meg ordrett, jeg snakker om snittverdier statistisk sett, det er ikke en god strategi å oppdra ungene i fattigdom, har du ikke noe valg har du ikke noe valg, da må du gjøre det beste ut av det selvsagt, jeg bare kommer med fakta og konsekvenser, så får folk gjøre det de vil gjøre gitt de valg de har

Lykke til :) 

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke alle barn i Norge, spesielt i Oslo øst, føler seg del av noen blomstrende økonomi og materiell overflod, som resten av oss gjør, ting blir verre ikke bedre i disse områdene.

Det kommer jo også litt an på hvordan man definerer "Oslo øst". Flere av de stedene i Nordre Aker som står nederst på lista, er på østsiden av elva, hvis den er skillelinje.   

Den SSB-statistikken går ikke på bydeler, men små enheter innenfor bydelene. I f.eks. bydel Bjerke, som jeg kjenner svært godt, er det veldig mange barn som bor helt andre steder enn akkurat i blokkene inntil Trondheimsveien som tydeligvis er plukket ut her.

Men det stemmer jo at i enkelte strøk er det opphopning av lave inntekter.  Boligprisene medvirker til at det blir sånn - og fortsetter å være sånn.

Nei. Det er ikke deres feil at man etter mitt syn iallefall styrter oss alle kanskje ut i " uløkka" med masse politikk som hamrer mye bra også i stykker på sin vei. Men jeg forstår at vi er forskjellige og folk har forskjellige interesser. Ungdommen  må ikke bli noen hoggestabbe. Mange har tungt nok å bære allerede fra start også i våre dager og alt skal være så tipp topp i dag.De så nettopp på radio at Norge er landet med minst ulikhet selv om andelen med store økonomiske utfordringer er nesten økt til en tiendedel av befolkningsmassen. Befolkningen er jo på samme tid bare økt med noen promille. Så dette sier mye om vår vei i landskapet. Det ligger så mye lidelse ofte bakom tallene om man tar fugleperpektivet og dykker ned i materien.

Men jeg tror man skal også huske at Norge er ingen " utgammel nasjon" vi heller. Vi  blir mere voksen og modnet  med årene vi også.

Anonymkode: 715a3...854

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...