AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Jeg har fast jobb, ok inntekt, huslån og billån. Men jeg har rotet det til, har makset kredittkortet mitt og har nå 0kr på konto. Får ikke lønn før den 20. Jeg blir så oppgitt av meg selv!! Trenger gode råd for å få orden på økonomien min:( grunnen til at jeg har brukt kredittkortet er fordi jeg stadig har gått tom for penger, og nå sliter jeg med å betale alt.... Anonymkode: 7b225...dae 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/445362-pengeproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Jeg klarer ikke la være å si: Du må jo ikke bruke mer enn du har! Har du lite inn, MÅ du bruke lite også. Ellers går det galt. Å ha 0 kroner på kontoen er jo ille. Hvor mye mat har du i huset da? Du må jo få inn noen hundrelapper ekstra frem til lønning. Hundepass, barnevakt, sette opp lapp om at du kan hjelpe folk å kjøre avfall til gjenvinningsstasjonen mot en hundrelapp eller to etc. Og du - klipp kortet i stykker og kast det. Ikke bruk det mer. Frem mot lønning MÅ du sette opp et budsjett OG holde deg til det. Når du får noen hundrelapper til mat, kan jeg anbefale følgende billige matvarer, som du kan leve på i to uker: Havregryn (kok grøt av vann og gryn. Blir enda bedre med melk, hvis du har) Poteter - metter mye, og inneholder veldig mye næring (du kan nesten klare deg på bare poteter) Kålrot - prisen varierer mye fra butikk til butikk. Tørre erter, som du legger i bløt over natta, og lager ertesuppe av. Har du litt kjøtt/flesk/knoke er det topp, hvis ikke, kan du lage på buljong og med potet og gulrøtter Har du mel og gjær hjemme, kan du bake brød. Metter mer enn de fleste kjøpebrød. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/445362-pengeproblemer/#findComment-3876057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at jeg har brukt kredittkortet er fordi jeg stadig har gått tom for penger Men hva har du brukt pengene på? Rådene man kan gi, er jo litt forskjellige avhengig av om de har gått til vanlig forbruk / impulskjøp eller om du fikk flere uforutsette regninger omtrent samtidig. Hvis det skjedde fordi vaskemaskinen røk samtidig med bilens girkasse eller noe sånt, kan du kanskje få kredittbeløpet inn i boliglånet, som sikkert har lavere rente? Du får la det gå sport i det fram til du får lønn, men du kan kanskje ta ut et lite lønnsforskudd? Se om du har noe å selge for å få inn litt penger, det er utrolig hva folk samler på (sjekk finn.no). Se hva du har av mat i fryser og skap og hva du kan lage av det, kjøp minst mulig - pant flasker og lev på kjedenes billigvarer. Hvis du må låne penger, prøv hos familie og venner, ikke ta et nytt kredittkort. Du må lage et budsjett for å unngå sånne kriser, forsøk også å sette av litt hver måned til en buffer (på en annen konto, slik at det ikke er så lett å bruke pengene) som du bare tar av når det skjer noe uforutsett. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/445362-pengeproblemer/#findComment-3876059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fast jobb, ok inntekt, huslån og billån. Men jeg har rotet det til, har makset kredittkortet mitt og har nå 0kr på konto. Får ikke lønn før den 20. Jeg blir så oppgitt av meg selv!! Trenger gode råd for å få orden på økonomien min:( grunnen til at jeg har brukt kredittkortet er fordi jeg stadig har gått tom for penger, og nå sliter jeg med å betale alt.... Anonymkode: 7b225...dae 3 timer siden, laban skrev: (...) Hvis det skjedde fordi vaskemaskinen røk samtidig med bilens girkasse eller noe sånt (...) Foruten Labans mange eminente råd vil jeg legge til: Selg bilen om du ikke heeeelt absolutt sikkert MÅ ha den. Det er det svært få som må nemlig.... Bilhold er SVINDYRT, og du kan kjøre temmelig mye buss (tom taxi), for det bilen koster deg. Selv har jeg ikke lån på min bil, men likevel holder ikke bankens estimat på 35.000,- pr år til drift og vedlikehold. Jeg vurderer også å selge min og heller melde meg inn i et bilkollektiv, rett og slett fordi å eie egen bil koster for mye ift hva den gir meg. Og jeg har ikke engang kniven på strupen økonomisk. Du har i tillegg lån på bilen, så det å selge bilen vil BÅDE gi deg kjærkommen inntekt, redusere fast lånenedbetaling, og redusere en stor månedlig driftsutgift for deg. Jeg anbefaler deg ellers å gå gjennom kontoutskriften(e) din(e) og bli kjent med hva du bruker penger på. Gå et halvt år tilbake i tid, og summer det som egentlig ikke har vært nødvendig. Gjør en avtale med deg selv om å ikke å gjøre slike handler på nytt, før du er solid ovenpå. Sjekk eller følgende: - Kan du si opp noen faste abonnement? - Har du gått gjennom forsikringene dine? Kan du redusere utgiftene ved å skifte selskap? - Hvilket mobilabonnement har du? Kan du skifte til et rimeligere? - Etc, etc Jeg skjønner at dette ikke nødvendigvis hjelper deg denne måneden (bortsett fra å legge ut bilen på Finn.no I DAG!), men det kan hjelpe deg mye neste måned Endret 6. november 2018 av Kayia 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/445362-pengeproblemer/#findComment-3876081 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.