Gå til innhold

Hvor mye forstår og kan du om økonomi?

Hvor mye forstår og kan du om økonomi?  

10 stemmer

1. 1. Hvor mye forstår og kan du om økonomi?

• Vell så mye som en finansminister i vilken som helst regjering.
      2
    • Nok til daglig bruk
      6
    • Tilstrekkelig
      0
    • Sånn nogenlunde
      1
    • Svært lite
      1
    • Vet ikke
      0

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

• Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 07. nov. 2018, 17:36

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Går litt på teori og praksis. Slik jeg tenkte....Hvor " nok til daglig bruk" er både teoretisk og praktisk kunnskap. "Tilstrekkelig "er mer teoretisk kanskje av kunnskaps mengde. " Sånn noenlunde"  er vel at ting funker på et vis bare men mangel på både teori og praksis.

Svært lite er vel når man ser at man gang på gang har fore-strukket seg.

Tenker mye på disse tingene selv i mitt liv. Alt er ikke så lett å forstå alt. Tok enkelte økonomiemner en gang i tida ,men synes det er lite hjelp i det i den daglige eller årlige personlige " selvangivelse".

Anonymkode: 01572...f4e

Men jeg startet som ung med total uforstand på dette med selvangivelse. Fortrengte hele tema i mange år. Ikke at jeg forstår så mye i dag. Har bare resignert eller akseptert at økonomi må til.

2 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg kan nok til daglig bruk men ikke nok til å være finansminister.

Samme her, og det gjelder vel ca. 99 % av Norges befolkning.

Når det er sagt har vi jo hatt en finansminister som hadde fagbrev som platearbeider. Men antar han lærte en del underveis.

Annonse

11 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg kan nok til daglig bruk men ikke nok til å være finansminister.

Samme her. Jeg skal ikke påberope meg å kunne all verden som verdensøkonomi, bedriftsøkonomi og sånt, men jeg klarer meg fint til daglig. Vet hvor mye jeg får inn og at jeg ikke kan bruke mer enn det, så enkelt er det jo egentlig. :) 

10 timer siden, Xtra skrev:

Samme her, og det gjelder vel ca. 99 % av Norges befolkning.

Når det er sagt har vi jo hatt en finansminister som hadde fagbrev som platearbeider. Men antar han lærte en del underveis.

Ministeren har rådgivere og et embetsverk å støtte seg på.

Anonymkode: 7822f...381

"Økonomi" er jo ganske mye rart da, vet ikke helt hva du sikter til. For individer kan jeg det viktigste, som er å ikke få seg forbrukslån (ihvertfall ikke til forbruksvarer/tull) og ikke leve over evne spare litt hver måned. Er en kvinne bør en tørre kjempe litt for lønna si, forhandle med sjefen, ikke bare ta til takke med det en får tilbud og sutre i avisa over at en får mindre lønn en gutta som ikke lar seg utnytte :P 

Anonymkode: e5ad6...3fc

Alt kan skje oss alle tror jeg bare. Selv finansministre og deres ting har vært omstridte ihvertfall i tidligere tider. Alle kan også gjøre feil.

DnB har jo tatt til ordet har jeg sett i media for å få privatøkonomi inne i skolen på annen måte enn som en del blant så mye i samfunnsfag. Jeg tror elevene ville tjene på det senere i livet i forståelse av boligmarked og mange konflikter i hjemmene ville kanskje vært annerledes om det var slik at også dette var samtaleemne blant barna ettersom de ble store nok.

Jeg hadde selv ønsket at det hadde vært noe slikt da jeg vokset opp. I grunnen bare det. Enkelte barn og unge er jo også mye mer alene om alt. Sikker og god kunnskap ville vært god samfunnsinvestering på lang sikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...