Gå til innhold

Bør man bygge ut områder med rene offentlige utleieboliger?

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Her i Norge er det lagt opp til att flest mulig mennesker skal eie sin egen bolig. Og de som faller utenfor dette, må ofte ty til private utleiere, og ganske ustabile boforhold. Er det på tide att man gjør som feks Sverige og lager leierett boliger? Altså store boligmasser laget for leie over lang tid?

Jeg kan ikke se noen annen utvei, hvis ikke boligprisene begynner å bli såpass lave att flere kommer inn i markedet. Jeg synes også att man burde bygge slike områder i gode strøk av byene og ikke på "østkanten". 

Jeg vet att vi har kommunale leiligheter, men disse har nå markedsprisene husleier, og er ofte spredd veldig. Ikke er det lett å få en slik heller. Og i utganspunktet er de ikke ment til å leies ut permanent.

Endret av Worrysome plenty

Fortsetter under...

3 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Her i Norge er det lagt opp til att flest mulig mennesker skal eie sin egen bolig. Og de som faller utenfor dette, må ofte ty til private utleiere, og ganske ustabile boforhold. Er det på tide att man gjør som feks Sverige og lager leierett boliger? Altså store boligmasser laget for leie over lang tid?

Jeg kan ikke se noen annen utvei, hvis ikke boligprisene begynner å bli såpass lave att flere kommer inn i markedet. Jeg synes også att man burde bygge slike områder i gode strøk av byene og ikke på "østkanten". 

Jeg vet att vi har kommunale leiligheter, men disse har nå markedsprisene husleier, og er ofte spredd veldig. Ikke er det lett å få en slik heller. Og i utganspunktet er de ikke ment til å leies ut permanent.

Jeg har ikke tro på offentlig styring av av utleiepriser eller kommunale boliger. Det fører litt for fort til penger under bordet, vet at det skjer i Sverige. Da har jeg mer tro på mer utdeling av bostøtte til de som trenger det.

Worrisome Plenty

Noe må iallfall gjøres. I sentrale områder vil kun de som tjener bra, eller kvalifiserer til gunstige ordninger som kommunalt/husbanklån, eller bostøtte., har råd til å bo.  Det er det jo mange som ikke gjør. Du må ganske langt ut på landet skal du leie en liten leilighet og lever på liten trygd.

4 timer siden, Xtra skrev:

Jeg har ikke tro på offentlig styring av av utleiepriser eller kommunale boliger.

Men kan lære litt av Danmarks AlmenBolig+ opplegg.

https://www.leieboerforeningen.no/Aktuelt/tabid/277/ID/2275/Slike-leieboliger-vil-vi-ogsa-ha.aspx

4 timer siden, Xtra skrev:

Det fører litt for fort til penger under bordet, vet at det skjer i Sverige. Da har jeg mer tro på mer utdeling av bostøtte til de som trenger det.

Det vil bare presse prisene opp.

Noe man kan gjøre er å gjøre det mindre lønnsomt å plassere penger i bolig for å leie ut.

Anonymkode: 5a959...c3e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...