Gå til innhold

Tror ikke på diagnosen jeg har fått

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har diagnosen adhd eller rettere sagt add. Fikk den for 10 år siden i voksen alder etter noen samtaler og skjemautfylling hos psykiater. Jeg føler ikke jeg fyller kriteriene for diagnosen og vil gjerne ha en ny utredning på om jeg virkelig har add. Spesielt er det ingen klare opplysninger fra barndommen som egentlig støtter diagnosen. Jeg har tatt dette opp noen ganger i løpet av disse 10 årene, men det blir aldri hørt. En gang måtte jeg fylle ut noen skjema som daværende psykolog sendte videre ( vet ikke til hvem eller hva) til vurdering som igjen ga avslag på ny utredning . Ved en annen anledning ble det  vurdert om jeg kanskje var bipolar i stedet, noe min fastlege på det tidspunktet trodde jeg var. Han var også skeptisk på add diagnosen min. Jeg oppfylte ikke kriteriene for bipolar, noe jeg heller ikke hadde regnet med. Jeg har alltid ønsket nevropsykologisk utredning, men har aldri fått det. Er for omfattende, dyrt osv er svaret. Når jeg tenker på dette så er det utrolig hvor manipulerende helsevesenet egentlig er. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor jeg ikke kan få en mer omfattende utredning når jeg har bedt om det flere ganger. Hvordan kan jeg gå frem her?  Nå er det noen år siden jeg har bedt om det, du gir liksom litt opp når man ikke blir hørt. Et alternativ er jo å ta det privat, men det er jo veldig dyrt.  Noen tips?

Anonymkode: 6f95d...aaa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva går problemene dine ut på? Hva endres om en tar vekk diagnosen?

Skrevet

Det er vel naivt å tro at noe endres om man tar bort en diagnose. Med den mangefulle behandlingen av mennesker med adhd, så er det vel ingenting som endres. Men dette var vel en avsporing. Jeg er ikke her for selvransakelse, bare tips om hvordan man går frem for å få revurdert en diagnose. 

Skrevet

Psykia as ja, dårlig rykte og dyrt. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel naivt å tro at noe endres om man tar bort en diagnose. Med den mangefulle behandlingen av mennesker med adhd, så er det vel ingenting som endres. Men dette var vel en avsporing. Jeg er ikke her for selvransakelse, bare tips om hvordan man går frem for å få revurdert en diagnose. 

Men hva er poenget? Er det noe du vil ha behandling for? Hva er grunnen til at du oppsøkte en psykiater til å begynne med? Hva er det du ikke kjenner deg igjen i mtp add?

Anonymkode: 4e914...d16

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er poenget? Er det noe du vil ha behandling for? Hva er grunnen til at du oppsøkte en psykiater til å begynne med? Hva er det du ikke kjenner deg igjen i mtp add?

Ser ikke poenget i å ha en diagnose hvis jeg faktisk ikke har den.  Adhd medisin fungerer ikke, bare masse negative bivirkninger i flere år, av og på, så de har jeg sluttet på for lenge siden. Er faktisk ikke ute etter noe diagnose og det må vel være lov. Jeg forstår ikke hvorfor folk ikke får en grundig utredning hvis man ber om det. Jeg kan ikke huske at jeg hadde utfordringer i barndommen som tilsier at jeg har add og adhd kan man visst ikke få i voksen alder.  Jeg er en ukonsentrert person, men det kan man jo være uten å få en diagnose på det.  

Skrevet

Ser ikke poenget i å ha en diagnose hvis jeg faktisk ikke har den.  Adhd medisin fungerer ikke, bare masse negative bivirkninger i flere år, av og på, så de har jeg sluttet på for lenge siden. Er faktisk ikke ute etter noe diagnose og det må vel være lov. Jeg forstår ikke hvorfor folk ikke får en grundig utredning hvis man ber om det. Jeg kan ikke huske at jeg hadde utfordringer i barndommen som tilsier at jeg har add og adhd kan man visst ikke få i voksen alder.  Jeg er en ukonsentrert person, men det kan man jo være uten å få en diagnose på det.  

Jeg forstår hva du mener, men hvis du mener at du ikke behøver en diagnose eller behandling, hvorfor gikk du til en psykiater for utredning? Jeg vil legge til at jeg er uenig i at man burde få en utredning hvis man vi, det koster samfunnet masse penger hvis alle skal utredes bare fordi de vil. Det er ikke nødvendig å utrede en person som ikke har betydelige plager eller symptomer. Det er heller ikke nødvendig å utrede en person for en tidligere diagnose med mindre det skaper problemer for vedkommende. Det er en selvsagt nødvendig hvis en person f.eks har fått diagnosen emosjonelt ustabil pf, men etter hvert mistenkes det at det er snakk om bipolar lidelse i stedet for, da er det jo nødvendig med utredning, fordi behandlingen for lidelsene er ulike. Men å utrede noen for en tidligere diagnose, uten at det vil føre til noe er unødvendig. For en person som har fått diagnosen lettere psykisk utviklingshemming vil det jo være viktig å få fjernet diagnosen (hvis den er feil) da den kan få konsekvenser for vedkommendes rett til å bestemme over eget liv etc. Men utredninger som ikke vil ha en nevneverdig betydning uansett utfall er jo unødvendige, og da bør man ikke belaste samfunnsøkonomien med slikt. Dog står man selvsagt fritt til å betale for en slik utredning selv. 

Skrevet

Jeg forstår hva du mener, men hvis du mener at du ikke behøver en diagnose eller behandling, hvorfor gikk du til en psykiater for utredning? Jeg vil legge til at jeg er uenig i at man burde få en utredning hvis man vi, det koster samfunnet masse penger hvis alle skal utredes bare fordi de vil. Det er ikke nødvendig å utrede en person som ikke har betydelige plager eller symptomer. Det er heller ikke nødvendig å utrede en person for en tidligere diagnose med mindre det skaper problemer for vedkommende. Det er en selvsagt nødvendig hvis en person f.eks har fått diagnosen emosjonelt ustabil pf, men etter hvert mistenkes det at det er snakk om bipolar lidelse i stedet for, da er det jo nødvendig med utredning, fordi behandlingen for lidelsene er ulike. Men å utrede noen for en tidligere diagnose, uten at det vil føre til noe er unødvendig. For en person som har fått diagnosen lettere psykisk utviklingshemming vil det jo være viktig å få fjernet diagnosen (hvis den er feil) da den kan få konsekvenser for vedkommendes rett til å bestemme over eget liv etc. Men utredninger som ikke vil ha en nevneverdig betydning uansett utfall er jo unødvendige, og da bør man ikke belaste samfunnsøkonomien med slikt. Dog står man selvsagt fritt til å betale for en slik utredning selv. 

Det finne faktisk folk som ikke oppsøker psykiater på eget initiativ for å få en diagnose. Man kan jo lure på hvor samfunnsøkonomisk det er at så mange søker diagnose også. Og går til den ene og andre før man eventuelt får det. Til slutt kanskje privat for å få den. Da mener jo du at hvis det første har sagt ja eller nei så er det sånn og bare sånn det skal være, og man skal ikke sløse med samfunnsøkonomien i å jakte mer på en diagnose. For dette bør vel gå begge veier da?  Og det er mer samfunnsøkonomisk å få en rett diagnose enn feil i mange tilfeller. Det å få feil diagnose kan gjøre noe med folk. Man bør strebe etter bedre og grundigere utredningsverktøy i mange diagnoser innen psykiatrien. Og hvis pasienten har problemer med å godta en diagnose bør dette tas hensyn til og ikke bare avfeies. Tror de som vil fjerne en diagnose er i mindretall i forhold til de som jakter diagnose, så samfunnsøkonomisk har jeg ikke dårlig samvittighet. Og hvis man har fått feil diagnose så bør ikke personen måtte gå privat for å få den omgjort. I det private kan man jo kjøpe seg til det meste og det virker ikke alltid like troverdig.

i.o.m at jeg stilte spørsmål her inne, så betyr det vel noe for meg uten at jeg måtte utbrodere og utlevere. Hvorfor så mye avsporing for et spørsmål? Er det virkelig så provoserende å ikke ville ha en diagnose? 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finne faktisk folk som ikke oppsøker psykiater på eget initiativ for å få en diagnose. Man kan jo lure på hvor samfunnsøkonomisk det er at så mange søker diagnose også. Og går til den ene og andre før man eventuelt får det. Til slutt kanskje privat for å få den. Da mener jo du at hvis det første har sagt ja eller nei så er det sånn og bare sånn det skal være, og man skal ikke sløse med samfunnsøkonomien i å jakte mer på en diagnose. For dette bør vel gå begge veier da?  Og det er mer samfunnsøkonomisk å få en rett diagnose enn feil i mange tilfeller. Det å få feil diagnose kan gjøre noe med folk. Man bør strebe etter bedre og grundigere utredningsverktøy i mange diagnoser innen psykiatrien. Og hvis pasienten har problemer med å godta en diagnose bør dette tas hensyn til og ikke bare avfeies. Tror de som vil fjerne en diagnose er i mindretall i forhold til de som jakter diagnose, så samfunnsøkonomisk har jeg ikke dårlig samvittighet. Og hvis man har fått feil diagnose så bør ikke personen måtte gå privat for å få den omgjort. I det private kan man jo kjøpe seg til det meste og det virker ikke alltid like troverdig.

i.o.m at jeg stilte spørsmål her inne, så betyr det vel noe for meg uten at jeg måtte utbrodere og utlevere. Hvorfor så mye avsporing for et spørsmål? Er det virkelig så provoserende å ikke ville ha en diagnose? 

Du skrev at du ikke forsto hvorfor folk ikke fikk en grundig utredning hvis de ba om det, og jeg svarte til din mening om det. Det er på ingen måte provoserende at du ønsker å få fjernet en diagnose, men jeg lurer på hvorfor det er så viktig for deg å få fjernet diagnosen hvis det ikke vil føre til noe. Hvis å ha diagnosen på papiret ikke fører med seg negative konsekvenser så ser jeg ikke poenget med en ny utredning. Hvis diagn

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du skrev at du ikke forsto hvorfor folk ikke fikk en grundig utredning hvis de ba om det, og jeg svarte til din mening om det. Det er på ingen måte provoserende at du ønsker å få fjernet en diagnose, men jeg lurer på hvorfor det er så viktig for deg å få fjernet diagnosen hvis det ikke vil føre til noe. Hvis å ha diagnosen på papiret ikke fører med seg negative konsekvenser så ser jeg ikke poenget med en ny utredning. Hvis diagn

Hvis å ha diagnosen i journalen derimot fører til negative konsekvenser, så ser jeg absolutt hvorfor du ønsker å få diagnosen fjernet. 

Det har seg slik at spesialisthelsetjenesten også avviser henvisninger hvor folk ønsker en diagnose på symptomene sine også, hvis symptomene ikke er alvorlige. Så det er absolutt ikke samfunnsøkonomisk å utrede alle som vil, enten de vil ha en diagnose, eller om de vil ha fjernet en diagnose. Jeg har skrevet at jeg er uenig i at alle som ønsker en utredning bør få det, uavhengig av om det er for å få en diagnose, eller for å få fjernet en diagnose. Det er hensiktsmessig utrede mennesker som har problemer av betydelig grad, enten det er på grunn av en diagnose de vil få diagnostisert, eller fordi de vil ha en fjernet. Da vil det absolutt være samfunnsøkonomisk. Jeg har ikke opplevd at mennesker jakter på diagnoser, og mennesker som i så fall "bare" jakter på diagnoser vil bli avvist og vil måtte gå privat. Derfor er det jo rett og rimelig at mennesker som ønsker å fjerne en diagnose som ikke skaper problemer for dem må gå privat for å få en fjernet. Det som er så fint med spesialisthelsetjenesten/dps  er at de vurderer henvisninger, slik at det kun er mennesker med betydelige plager som får utredning, så disse "diagnosejegerne" du skriver om vil ikke få utredning på statens regning, med unntak av muligens en god del timer hos fastlegen, gitt at de ikke har alvorlige problemer selvsagt. 

Jeg er dog enig i at man bør ha bedre utredningsverktøy i psykiatrien, og det kan nok være kjipt og belastende å ha en diagnose som ikke en korrekt, men samfunnet kan ikke bruke masse penger på mennesker som ønsker diverse undersøkelser eller utredning bare fordi folk opplever diagnoser som kjipe å ha. Det samme gjelder også motsatt. Man sender ikke en person med litt helseangst til MR-undersøkelse av hjernen fordi vedkommende er ubegrunnet bekymret for hjernesvulst.

Skrevet

Å ha en diagnose kan ha betydning for ulike jobber feks. Også er det jo noe er jo noe med det å være sikker på en diagnose. Det betyr noe for noen. Vi er alle ulike på hvordan vi takler det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...