Gå til innhold

Medisinering bipolar lidelse - HJELP

Anbefalte innlegg

Håper det er noen her som kan hjelpe, for begynner å bli desperat!

Jeg fikk diagnosen bipolar 2 for ca to år siden, nå mener DPS at jeg kan være 1 eller 3, men har ikke fått noen endelig avklaring på det.. 

Har tidligere gått på Lamictal og Lithium, men måtte seponeres fra begge pga bivirkninger. DPS har nå satt meg på Seroquel 400 mg depo som jeg har stått på nå i ca fire uker. Føler meg fryktelig trøtt og i "tåka", sliter med å komme meg opp om morgenen og fungerer ikke på jobb. Har fått veldig økt matlyst (noe som har trigget bulimien min) og jeg sliter noe vanvittig med kramper i bena på kvelden når jeg har tatt medisinene. Klarer ikke sitte stille og må rusle rundt hele kvelden til jeg sovner. Fryktelig slitsomt.. Føler meg i tillegg motløs, flat og tenderer veldig mot depressiv (selvmordstanker osv). Noen som vet om dette vil gi seg?

DPS ønsker også at jeg seponerer fra Cipralex som jeg har stått på til og fra de siste 10 årene. Er livredd for å slutte på denne da den holder bulimien min sånn nogelunde i sjakk og den holder muskel og leddsmerter på avstand. Uten den blir jeg stiv som en stokk i kroppen og det verker i absolutt alle ledd. Når smertene er så store klarer jeg ikke å trene, noe som er veldig viktig for meg for å holde meg selv oppe og i gang. Sliter også med alkoholmisbruk og suget er alltid mye sterkere om ikke jeg trener. 

Er det noen her som kan komme med forslag til medisin som jeg kan prøve og som kan brukes i kombinasjon med Cipralex eller annen antidepressiva? Hadde veldig god effekt av Lamictal, men fikk voldsomt utslett og måtte slutte. Har lest om Orfiril og Trileptal, men DPS mener jeg må gå lengre på Seroquel før jeg gir opp.

Setter enormt pris på alle svar!!
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445465-medisinering-bipolar-lidelse-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge gikk du på lamictal, hvor stor dose gikk du på og hvor plaget var du av utslettene?

første gang jeg forsøkte lamictal måtte jeg slutte pga utslett. Andre gang trappet jeg veedig sakte opp, og da gikk det bedre. Siden du hadde god effekt kan det være en ide å forsøke igjen.

400mg seroquel skjønner jeg ikke at noen klarer å holde seg oppreist på 🤪

1 time siden, Underbar skrev:

Hvor lenge gikk du på lamictal, hvor stor dose gikk du på og hvor plaget var du av utslettene?

første gang jeg forsøkte lamictal måtte jeg slutte pga utslett. Andre gang trappet jeg veedig sakte opp, og da gikk det bedre. Siden du hadde god effekt kan det være en ide å forsøke igjen.

400mg seroquel skjønner jeg ikke at noen klarer å holde seg oppreist på 🤪

Gikk vel på Lamictal ca en mnd, var først litt plaget med utslett på hendene før plutselig en morgen hadde jeg utslett over hele kroppen og helt oppsvulmet i ansiktet. Hadde gjerne gjort et nytt forsøk om jeg fikk lov av psykiater..

Tru du meg, det er bare såvidt jeg står oppreist 😫

59 minutter siden, issomethingwrong skrev:

400 mg Seroquel har en så potent antihistamineffekt at det meget godt kan hende du slipper kløe og utslett av Lamictal denne gangen. 

Så du mener at om jeg kombinerer Lamictal med lavere dose Seroquel så kan det gå bra? Har brukt lav dose Seroquel for søvn i ca et år og det har fungert kjempefint. 

Jeg har sett at Psykia her anbefaler 30 mg Zyrtec mot utslett med Lamictal. I ren antiallergisk effekt er Seroquel nesten like potent som Zyrtec. Jeg kan ikke foreslå noen doser men påpeker bare at Seroquel i store doser har en meget uttalt antiallergisk effekt. 

Annonse

6 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg har sett at Psykia her anbefaler 30 mg Zyrtec mot utslett med Lamictal. I ren antiallergisk effekt er Seroquel nesten like potent som Zyrtec. Jeg kan ikke foreslå noen doser men påpeker bare at Seroquel i store doser har en meget uttalt antiallergisk effekt. 

Tusen takk!! Det skal jeg definitivt ta med meg videre :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...