Gå til innhold

Medisinering angst vs deprsjon/ bipolar (NHD)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et spørsmål til "rekkefølge" på medisinering. Hvis diagnosen inneholder angst og depresjon (mistanke om bipolar). I hvilken ende bør man da starte medisinering? Noe mot angst først eller depresjon/ mulig bipolar.  Og vil du gå for Lamictal eller lignende selv om bipolar-diagnosen er usikker. Vil den også kunne hjelpe om det kun er unipolar depresjon? (Har tidligere prøvd diverse antidepressiva uten optimal effekt)

Anonymkode: e3e00...537

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lamictal kan også virke mot unipolar depresjon.

Anonymkode: 8b020...807

Skrevet

Det er etter min mening fornuftig å tenke at man er innen det bipolare spektrumet om man har prøvd flere vanlige ad uten særlig effekt. Da er det fornuftig å forsøke Lamictal. Om man har bp2, er det en god del som ikke har tenkt på eventuelle hyupuanier som noe negativt og dermed heller ikke notert seg det. Følgen er at man tenker det er depresjoner man skal søke hjelp for.  Eller man kan tenke at oppturen ikke har manifestert seg. Jeg hadde et par rene depresjoner før jeg opplevde min første Hypomani. 

Skrevet

Jeg ser at NHD ikke har svart deg, så jeg skal prøve å gi et bidrag i diskusjonen.

Hvis bipolar lidelse er diskutert, og du i tillegg har angst (som nesten alltid er komorbid med BP2), og flere dårlige forsøk med AD, så er det naturlig å forsøke Lamictal. Den vil også kunne hjelpe om depresjonen er unipolar.

Det vil helt klart være slik at medisineringen skal rette seg mot den bipolare lidelsen (først). Så får dere etter hvert se om angsten trenger behandling, og da er psykoterapi å anbefale foran medisiner.

Skrevet

Tusen takk for alle svar 😊. Det var til god hjelp.

Jeg er forvirret fordi jeg får forskjellige vurderinger av forskjellige psykologer. Og fordi jeg har symptomer som endrer seg mye. (og en historie på flere tiår) Nå er jeg inne i en "down"-periode, men er usikker på om det er depresjon eller angst jeg opplever. Generelt sett var det mer depresjon tidligere, men mer angst og perioder med "hypre" perioder de senere årene. Har være uten medisiner en stund. Må nok starte opp igjen, men "gruer" meg til bivirkninger/ ingen effekt siden jeg har så mange negative erfaringer, og har ikke lyst til å "prøve og feile" i det uendelige.  

Det er interessant at du/ dere skriver at angst er komorbid med BP2. Og at lamictal også hjelper mot unipolar depresjon. Men vil den ta angsten om man ikke er bipolar...? Eller må man da ha noe i tillegg for den. 

Anonymkode: e3e00...537

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vil den ta angsten om man ikke er bipolar...?

Jeg er ikke kjent med at Lamictal brukes som behandling for rene angstlidelser.

Tror du skal få en psykiater til å vurdere medisinering. Ikke alle psykologer er så dyktige til det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...