Gå til innhold

Den momsfrie grensen på 350 kroner for netthandel blir fjernet

Anbefalte innlegg

fra 1. januar 2020. Takket være Krf.

Når blir det svindyrt å handle småting fra utlandet. Kjøper du en liten ting til 100 kr, må du nå ut med, ikke bare 25 kr i moms, men 175 kr i tollgebyr. Altså blir den reelle prisen på varen tredoblet til 300 kr!

Anonymkode: 68395...523

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

fra 1. januar 2020. Takket være Krf.

Når blir det svindyrt å handle småting fra utlandet. Kjøper du en liten ting til 100 kr, må du nå ut med, ikke bare 25 kr i moms, men 175 kr i tollgebyr. Altså blir den reelle prisen på varen tredoblet til 300 kr!

Det virker tullete, men det aller mest tullete er hvor stor plass denne tulleposten får i politikken.

Skjønner ikke hvorfor det må være sånn tollgebyr, kan en ikke forhåndsbetale tollen over internett eller noe også går ting automatisk, ting går automatisk når varen er under 350 nå da bør den kunne gå automatisk ved at en betaler også står det i noe register at en har betalt det en skal også slipper en forsinkelser og gebyrer som gjør det umulig å kjøpe varer med mindre de er veldig dyre

Nei ikke skjønner jeg, men Gud har nok gitt dem beskjed om at slik vil Han at vi skal styre, og det får vi vel bare respektere. Mangfold er berikelse, vettu ;)  

Anonymkode: 82daf...cee

Worrisome Plenty

Faen ta KRF. De ønsker bare å forby alt som folk liker. Idiotiske ting de finner på. Brusavgift , alkoholavgift, tobakksavgift, flere innvandrere, mer formynderi. Nei, de er det verste partiet. Men en ting skal de ha, de er jævlig sleipe, de får utrolig mye gjennomslag på veldig tynt grunnlag.

yellow ledbetter
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor det må være sånn tollgebyr, kan en ikke forhåndsbetale tollen over internett eller noe også går ting automatisk, ting går automatisk når varen er under 350 nå da bør den kunne gå automatisk ved at en betaler også står det i noe register at en har betalt det en skal også slipper en forsinkelser og gebyrer som gjør det umulig å kjøpe varer med mindre de er veldig dyre

Nei ikke skjønner jeg, men Gud har nok gitt dem beskjed om at slik vil Han at vi skal styre, og det får vi vel bare respektere. Mangfold er berikelse, vettu ;)  

Anonymkode: 82daf...cee

Det er ikke toll du betaler for, vanligvis, men gebyr for at varene blir fortollet av transportøren. De fleste varer privatpersoner kjøper fra utlandet er tollfrie, med unntak av matvarer og enkelte typer klær. 

Det som vil skje nå, er at folk kanskje handler færre småting og dilldall fra utlandet fordi det blir latterlig dyrt, men hvis en i stedet handler stort og mye av gangen, så vil det som regel uansett lønne seg. Jeg tror ikke det er en og annen avgiftsfri duppeditt som ødelegger økonomien til norske handelsbedrifter, for å si det sånn. Enkelte småting er så dyre her at folk kanskje like gjerne dropper å kjøpe dem.

Men det blir mer jobb for transportørene, og inntekter på det, så klart, hvis folk fortsetter å handle småtteri fra utlandet.

Annonse

4 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Det er ikke toll du betaler for, vanligvis, men gebyr for at varene blir fortollet av transportøren. De fleste varer privatpersoner kjøper fra utlandet er tollfrie, med unntak av matvarer og enkelte typer klær. 

Det som vil skje nå, er at folk kanskje handler færre småting og dilldall fra utlandet fordi det blir latterlig dyrt, men hvis en i stedet handler stort og mye av gangen, så vil det som regel uansett lønne seg. Jeg tror ikke det er en og annen avgiftsfri duppeditt som ødelegger økonomien til norske handelsbedrifter, for å si det sånn. Enkelte småting er så dyre her at folk kanskje like gjerne dropper å kjøpe dem.

Men det blir mer jobb for transportørene, og inntekter på det, så klart, hvis folk fortsetter å handle småtteri fra utlandet.

Folk kommer bare til å handle mere, for å få det til å lønne seg. Så isteden for å kjøpe godteri fra Sverige for 300 kr, kjøper de like godt for 3-4000 kr i slengen. 

yellow ledbetter
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Folk kommer bare til å handle mere, for å få det til å lønne seg. Så isteden for å kjøpe godteri fra Sverige for 300 kr, kjøper de like godt for 3-4000 kr i slengen. 

Nettopp. Det er jo helt logisk. Det har forsåvidt lønt seg før også, når det er noe en uansett vil kjøpe mer av etter hvert, siden fraktkostnadene er mindre (eller gratis) på store kjøp. Det er tilfeldige småkjøp av ofte "unødvendige" ting dette eventuelt går utover, og jeg tror ikke det får økonomien til norske handelsbedrifter til å blomstre. Men det er jo et slags skulderklapp til bransjen fra politikerne, og jeg tipper det var det som var meningen også. Innerst inne.

Suppejøker... Tror ikke det å fjerne et så lavt tak vil ha særlig utslag. Det er ting de ikke selger i Norge, og da vil man jo gjerne kjøpe disse fra utlandet - gitt at det er saker som er lovlig her selvsagt. 

Gjest Gargamel
På 21.11.2018 den 12.14, Xtra skrev:

Det virker tullete, men det aller mest tullete er hvor stor plass denne tulleposten får i politikken.

Der er sant. Akkurat taxfree-ordningen burde vært avskaffet. Det er ikke viktig å tilby billig alkohol til de som forurenser mest. Uansett er det ikke noe å si på at KrF kjemper mot alkohol. 

Det med å fjerne momsfri grense for netthandel ser jeg på som er spark til alle som har interessante hobbyer. Ikke så alvorlig, men sånt som gjør livet bittelitt kjedeligere. 

Er ikke noe fan av Krf, men holder med dem i dette. Det er vel som å sparke stein i oppoverbakke, men oppfordrer samtidig folk til å handle mest mulig lokalt, så kanskje det bli behov for en ungdom uten utdannelse til i jobb nær deg. 

Det jeg handler fra utlandet er gjerne ting jeg ikke får tak i her hjemme. Små dilleting kjøper jeg uansett ikke så mye av. Dette er jo ikke verdens undergang da, og jeg forstår argumentasjonen deres. Men jeg har litt problemer med å se at et så lavt tak skaper nevneverdige problemer for handelsnæringen her hjemme. 

På den annen side er det så  veldig  mange sårbare virksomheter i dag har jeg inntrykk av. Virkelig stor konkurranse i et lite forutsigbart marked.Bare nok en vond spiral i markedet  tror jeg. Flere og flere får mindre å rutte med på grunn av arbeidsledighet og helt eller delvis varig uførhet og kroniske plager. Vanskelig å forstå hvordan det alt skal gå til slutt.

Anonymkode: 05296...6f1

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På den annen side er det så  veldig  mange sårbare virksomheter i dag har jeg inntrykk av. Virkelig stor konkurranse i et lite forutsigbart marked.Bare nok en vond spiral i markedet  tror jeg. Flere og flere får mindre å rutte med på grunn av arbeidsledighet og helt eller delvis varig uførhet og kroniske plager. Vanskelig å forstå hvordan det alt skal gå til slutt.

De aller fleste klarer seg helt fint, vi er heldige her i landet.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare nok en vond spiral i markedet  tror jeg. Flere og flere får mindre å rutte med på grunn av arbeidsledighet og helt eller delvis varig uførhet og kroniske plager. Vanskelig å forstå hvordan det alt skal gå til slutt.

Jeg anbefaler denne nok en gang, den hjelper mot svartsyn: https://verdensbestenyheter.no/

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bor du her i landet? Jeg har aldri hørt på maken til svartmaling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...